KLEINE ROETBIJ

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

KLEINE ROETBIJ

Bericht door bee-tree » di 07 jun 2016, 07:58

Terwijl het ELDERS in Nederland al 12 dagen te nat is, is het hier op 53 BG 7OL te droog.
Van de voortdurende zomerse temperatuur profiteren de Kleine roetbijen (Panurgus calcaratus).
Ze zijn 10 mm lang, ZWART gekleurd.
Gister rond 12 uur bestudeerde ik een groep van zo'n 200 stuks,
tien meter vóór en tien meter achter 'n SLAGBOOM van Staatsbosbeheer
op 'n zandige licht begroeide zonnige en VEILIGE plek;... veilig omdat ze er niet
overreden kunnen worden. Althans ! (maar dat vertel ik later).

'n Leek zal ze niet als wilde bijen beschouwen maar als zwarte vliegen tussen de verdroogde
en verwaaide paardenmoppen. Maar wie wat langer kijkt, zal gele stuifmeelklompjes zien.
Ik zag 'roetjes' met klompjes zo groot als die van honingbijen bij goede stuifmeeldracht.'

En ik zag dat de beharing geel bepoederd was bij de stuifmeelhaalsters .
Hun hele lijf poeieren ze in, door zich te wentelen in de bloemen van gele composieten
zoals Havikskruiden, Streepzaad, Biggenkruid, enz.

Die 200 vlogen druk vlak boven de grond, voornamelijk mannetjes, want de vrouwtjes
zaten de meeste tijd in de gangetjes te bouwen. Sommige mannetjes doken op 'n parend stel
en op de vrouwties die hun kop in de opening van hun nestgang lieten zien en nog geen tijd
en zin hadden in gemeenschap, omdat het nestje eerst af moest. Wordt vervolgd. Zjef :b10:

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: KLEINE ROETBIJ

Bericht door Erick » di 07 jun 2016, 09:32

een foto zou mooi zijn
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: KLEINE ROETBIJ

Bericht door bee-tree » di 07 jun 2016, 10:02

Erick, helaas ben ik al jaren geleden gestopt met fotograferen en videofilms maken.
En ik heb zelfs m'n mobieltje afgeschaft. Het legt allemaal te veel druk op de mens.
Soms vind ik het jammer dat ik mooie waarnemingen niet aan jullie kan laten zien.
De foto's die ik tot nu toe geplaatst heb in het forum, zijn door bevriende relaties gemaakt.
Ik hoop dat ik iemand vind die me kan helpen aan jouw vraag te voldoen.

Zoek een zonnige zandweg op die niet rul is. Op de berm er van zal je de Roetbijtjes vast wel
tegen komen. Ook in zandgroeven. In grintgroeven langs de Maas misschien ook wel. Zjef :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: KLEINE ROETBIJ

Bericht door bee-tree » di 07 jun 2016, 12:44

Hallo Erick, ik heb zonet om 12.10 uur even gekeken naar de vlucht.
De vrouwtjes zagen er niet roetkleurig uit, maar geel. Hun hele korte beharing zat onder
geel stuifmeel. Hun lichaamsbreedte was geen normale 4 mm maar door de uitpuilende
stuifmeelbepakking wel het dubbele. Wat een sterk wild bijtje moet dat 'roetje' wel niet zijn ?
Minstens 5 keer sterker dan de honingbij relatief gezien, gelet op de spiermassa
voor eenzelfde vracht stuifmeel. Vandaar dat ik me afvraag: hoe nauw verwant is de Kleine roetbij
met de Honingbij ? Volgens mij beschik jij over een stamboom van de bijen.
Zo niet, wil je met mij er naar zoeken op internet ?

Er vlogen nog maar weinig mannetjes. Is het brandend zand hen te heet onder de voeten ?
Ik ga straks de temperatuur opmeten.
De piek van de paringsvluchten ligt in juli. Je hebt dus nog de tijd om ze te ontdekken.
Tot straks :o :mrgreen: Zjef

roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: KLEINE ROETBIJ

Bericht door roelof1945 » di 07 jun 2016, 13:26

Hier het mannetje Roetbij.
Bijlagen
20160607_103508.jpg

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: KLEINE ROETBIJ

Bericht door Erick » di 07 jun 2016, 20:16

bee-tree schreef:......... Volgens mij beschik jij over een stamboom van de bijen............
Niet specifiek een stamboom [wel van mijn familie, maar dat is een ander verhaal op een ander forum :wink: ] maar wel een pdf uitvoering van het boek "De Nederlandse bijen". Deze boek kan je hier lezen of downloaden.
Het downloaden kan op twee manieren: het hele boek of per hoofdstuk.
bee-tree schreef:...........Zo niet, wil je met mij er naar zoeken op internet ?...........
U vraagt, wij draaien:

Hoofdstuk 17 heeft als onderwerpen Diversiteit, verwantschappen en naamlijst.

Iedereen heeft voor zichzelf wel een voorstelling van hoe bijen er uitzien. Maar van de diversiteit aan kleuren, grootten en vormen en van de enorme soortenrijkdom van bijen hebben de meesten geen idee. Aan welke insecten zijn bijen het meest verwant? Hoe zijn de onderlinge verwantschappen? Over deze vragen gaat dit hoofdstuk. Het hoofdstuk besluit met een systematische naamlijst van alle bijen die in Nederland zijn aangetroffen.


In hoofdstuk 18 worden de soorten besproken.

In dit hoofdstuk worden alle in Nederland voorkomende bijensoorten afzonderlijk besproken. Zowel de genera als de soorten per genus zijn alfabetisch gerangschikt om het opzoeken te vergemakkelijken. Een systematische indeling van alle Nederlandse bijen, inclusief sub genera, is te vinden in de naamlijst in hoofdstuk 17.


Hoofdstuk 23 is de Index.

Deze index bevat wetenschappelijke en Nederlandse namen van de in dit boek genoemde bijen,overige dieren en planten. Wetenschappelijke soortnamen zijn zowel onder de genusnaam als onder het soortsdeel van de naam te vinden. Bij de wetenschappelijke namen van planten wordt voor de paginavermeldingen verwezen naar de Nederlandse naam in de index. Bij de namen van de Nederlandse bijen verwijzen grote vetgedrukte paginacijfers naar de betreffende soortbespreking.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: KLEINE ROETBIJ

Bericht door Hans van der Post. » di 07 jun 2016, 23:21

Toch naar een gewone foto: KLIK
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten