vraag over gedrag wespen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
aooste
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 21 sep 2016, 20:56
Contacteer:

vraag over gedrag wespen

Bericht door aooste » wo 21 sep 2016, 21:56

Beste mensen,

Wij hebben al de hele zomer een wespennest in de grond achterin de tuin. Leuk om de gang van zaken te observeren. Het gaat om gewone wespen. Ik kan hun gedrag steeds redelijk verklaren op basis van wat ik lees in internetbronnen, maar ik zie nu iets vreemds gebeuren. Wespen verlaten het nest met witte/crèmekleurige "balletjes". Sommige wespen slepen die "balletjes" door het gras en laten ze enkele meters van het nest verwijderd achter. Ik zie echter ook wespen met die "balletjes" wegvliegen. Het lijkt een soort evacuatie. Bij nadere beschouwing lijken het eerder gelige, maanvormige larven of zoiets te zijn, met donkere puntjes aan weerskanten. Ik heb er geen verstand van, maar ik lees nergens dat wespen larven evacueren in het najaar.

Wat stelt dit gedrag voor? Ik ben wel benieuwd wat de verklaring hiervoor is. Zijn er hier wespenkenners die het kunnen verklaren?

Hartelijk dank.

Alfred

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vraag over gedrag wespen

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 sep 2016, 22:35

Weet wel wat over bijen. Een wespennest -volk - leeft tot oktober afhankelijk van de temperatuur en aanvoer van voedsel.
Het is een eenjarig gebeuren. Voor haar broed de larve heeft ze eiwitten nodig dit zijn andere insecten die fijn kauwt en dan aan de larve geeft.
Als er te weinig aanvoer is gaan de larve dood en dragen die het nest uit dit is wat u zag.
!Hans.

aooste
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 21 sep 2016, 20:56
Contacteer:

Re: vraag over gedrag wespen

Bericht door aooste » wo 21 sep 2016, 22:49

Dank voor het antwoord. Interessant. Opvallend dat ze die dode larven dan zo ver uit het nest slepen. Ze slepen er echt een paar meter mee. En andere vliegen ermee weg, maken snel hoogte en gaan er een heel eind mee weg. Blijkbaar is het van belang om de dode larven echt op afstand te krijgen.
Groet!

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: vraag over gedrag wespen

Bericht door gijs.v » do 22 sep 2016, 06:56

Hetzelfde wat bijen doen.


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: vraag over gedrag wespen

Bericht door FrancA » do 22 sep 2016, 14:26

Idd, vaak zo ver mogelijk, maar ze worden ook best vaak gewoon over de rand van de vliegplank gekieperd.
Daar kun je in deze nog best warme periode van het jaar dan wespen aan het werk zien die de nog eetbare delen van dode bijen knagen om dat te voeren aan hun broed.
Zieke en/of oude bijen die aan het eind van hun leven zijn gekomen lopen ook vaak zo ver mogelijk bij het nest vandaan.

Dat alles om natuurlijke vijanden niet het nest te laten ontdekken of mogelijke ziekten/parasieten zover mogelijk bij het nest vandaan brengen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten