'WILDROOSTER'

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'WILDROOSTER'

Bericht door bee-tree » do 20 okt 2016, 22:32

Hier is m'n 'wildrooster' tegen muzen en spitsmuizen te zien op foto's.
Het bestaat uit een honingkamerraampje met draden
en in de toplat een vliegspleet van 6 mm (met mesje uit de lat gesneden).
Het raampje ligt met de toplat tegen de zomervliegspleet aan, die in de winter te hoog
en breed is. Het raampje is de "verkleiner" en tevens 'n "struikelblok" dankzij de draden. Zj. :b10:
Bijlagen
566-b.jpg

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'WILDROOSTER'

Bericht door bee-tree » do 20 okt 2016, 22:59

Het is niet gelukt om de foto te plaatsen van het raampje
als het tegen de zomervliegspleet aan ligt. Ik probeer opnieuw.
Er werd gemeld dat het bestand te groot is, namelijk 4,98 MegaBites.
Ook nu lukt het niet om de bovenstaande reden ! Jammer. Zj. :b10:
P.S. Ik ga de foto's van 'n andere kennis proberen die ze gister gemaakt heeft.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: 'WILDROOSTER'

Bericht door tomer » do 20 okt 2016, 23:34

Zjef, de foto van de vliegspleetverkleiner verkleinen met een fotoverkleiner is de oplossing...(kan met allerlei programma's).
Ziehier de mijne, gemaakt met een tafelzaag uit lariks... meer werk, maar wel overal perfect 6 mm. :D
Ze kregen achteraf nog een kleurtje.
Bijlagen
vliegspleetverkleiners (3).JPG

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 'WILDROOSTER'

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 okt 2016, 00:00

stuur mij die grote foto aan j.vd.post apenstaart hccnet.nl
Maak ik deze kleiner in MB
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'WILDROOSTER'

Bericht door bee-tree » vr 21 okt 2016, 07:12

Hans, alvast bedankt voor je hulp.
Ik zal nog 'n keer proberen, want de reeds geplaatste foto heeft evenveel KB als
die ik nog wil plaatsen, namelijk geen 498 KB maar 389 KB. Toch werd de tweede geweigerd.
573-b (1).jpg
Het is gelukt zoals je ziet. "Oefening baart kunst" :o nou ja dus.
Ik moet 'n toelichting geven over enkele aspecten.
Het raampje is in de zonnewassmelter geweest. Daar komen de raampjes die veel propolis
op zich hadden, 'gebruind' uit. Ik schraap restanten van de raten meteen licht af, dus niet verwoed.
Ik ga er vanuit dat de geur van propolis en was aan de raampjes moet blijven zitten om ze sneller
door de bijen te laten accepteren.
De foto is eergister gemaakt bij donker kil weer. De bijen vlogen niet op de laatste Klimopbloemen.
De bijen op de foto ruiken het volk omdat het toplatje niet hermetisch aansluit aan de kastwand.
Het "wildrooster" staat er nauwelijks een dag vóór. Ze moeten nog wennen aan de nieuwe situatie.
Het raampje ligt los. Het rust tegen de verlengde vliegplank. Er is geen latje nodig dat
één arm de kast in steekt en met de andere arm tegen de draden aan drukt. Zjef :b10:

P.S.De strook perspex die de kast in steekt is ingewreven met zonnebloemolie
om de voeten van de bijen licht smerig' te laten worden. Tijdens het poetsgedrag van de bijen,
krijgen de Varroa's "lik op stuk" en "kiezen het hazenpad'.

Hans,Ik zal bij geval graag gebruik maken van jouw kunde en kennis.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'WILDROOSTER'

Bericht door bee-tree » vr 21 okt 2016, 09:15

Tomer, fraaie vliegspleet-verkleiners; chapeau. Ik heb respect voor het houtbewerkings-ambacht.
Ik heb de "Ambachtschool" gemist. Misschien meld ik me nog aan wanneer ze terug komt.

Je hebt al in andere topics kunnen lezen dat ik gegrepen ben door de hipe van recyclen
en sinds kort het stimuleren door de regering van de "cyclische economie" . Dus gooi niet alles
bij het grof vuil, maar demonteer gebruiksvoorwerpen tot de oorspronkelijke bestanddelen
en maak er nieuwe dingen van. Dat beperkt de winning van grondstoffen en daardoor bijvoorbeeld
de belasting van het milieu, zoals de winning van bomen uit Tropische Regenwouden.
Bomen produceren zuurstof en voedsel uit CO2 en H20 en daardoor zorgen zij voor CO2 reductie in de
atmosfeer en daardoor voor minder snelle opwarming van ons milieu.
Vandaar dat ik bijenraampjes OMBOUW waar iets aan mankeert; bijvoorbeeld een oortje missen.

Ik wil nu nog 'n andere manier van vastzetten van het wildrooster laten zien. Zj. :b10:
Duw 'n latje via de vliegspleet 5 cm de kast in en tegen de draden aan. Je voelt wel hoe 't moet.
Zo komt het raampje vast te zitten als de vliegplank iets naar beneden helt
en|of er geen verlengde vliegplank of vliegpan(met mos begroeid) het wildrooster kan tegen houden.
Bijlagen
IMG_3927.JPG

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'WILDROOSTER'

Bericht door bee-tree » vr 21 okt 2016, 09:57

De tweede reden dat ik 'n bijenraam uitprobeer als wildrooster is :
de behoefte aan 'n snel te plaatsen en te verwijderen vliegspleetverkleiner,
want ik gebruik ook nog muizenroosters die ik moet vast zetten met punaises of kopspijkers o.i.a.
zoals stroken vogelgaas, roestvrijstalen platen met ronde gaten van 5 mm in doorsnee.
Hier volgt zo'n type muizenrooster waar ik m'n huid aan beschadig.
Ik houd het even hierbij, want er heeft zo net een honingliefhebster gebeld die een rondje
aan het fietsen is en honing wil. Zj. :b10:
578-b.jpg

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'WILDROOSTER'

Bericht door bee-tree » za 22 okt 2016, 06:42

bee-tree schreef:De tweede reden dat ik 'n bijenraam uitprobeer als wildrooster is
de behoefte aan 'n snel te plaatsen en te verwijderen vliegspleetverkleiner,
want ik gebruik ook nog muizenroosters die ik vast moet zetten met prikbordpunaises.
Geknipte stroken volièregaas hebben bovendien scherpe randen.
Oók het afgebeelde zware rooster heeft scherpe randen.
Omdat ik regelmatig een strook perspex het vlieggat in en uit moet schuiven
en even het muizenrooster moet verwijderen, beschadig ik m'n vingers.
Zj. :b10: 578-b.jpg
Ook heeft het stainless rooster met ronde gaten van 5 mm in doorsnee 'n ander nadeel.
De 'schoonmaaksters' en 'lijkbezorgers' onder de werkbijen hebben de grootste moeite
om 'n dwars liggende dode bij de kast uit te dragen. Dat is op de foto te zien.
Er is een vijftal bijen aan het sollen met wat een dode wesp bleek te zijn, die even groot
was als de honingbij. Je kunt 'n glimp van de wesp opvangen door de foto te maximaliseren.
M'n middelvinger wijst op 'n geel streepje. Dat zit op het voorhoofd van de wesp.

Wanneer ik het rooster niet had los gemaakt, waren de bijen er misschien nog uren mee bezig geweest.
Toen we naar de kast liepen zaten er meer bijen op een kluitje. Met vereende krachten
waren ze iets aan het inballen, dat van buitenaf de kast in wilde, dacht ik eerst.

Dus gaten van 5 mm zijn te klein om afval buiten de 'deur' te zetten. Dit type gatenrooster
moet goed in de gaten gehouden worden. Er mogen geen verstoppingen optreden. Zj. :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'WILDROOSTER'

Bericht door bee-tree » di 01 nov 2016, 07:33

Gister, 31 oktober, was het Hervormingsdag
Vandaag, 1 november, is het Allerheiligen.
Morgen, 2 november is het Allerzielen.
De commercie is bezig die kerkelijke herdenkingsdagen te verdringen.
Begrafenisondernemingen organiseren al terb vervanging 'n soort allerzielen.
Halloween met alle rimram er om heen wint terrein. Toevallig heeft het donkergroen figuur
op mijn bijenterrein, dat tussen de lange rij kasten staat, de uitstraling van
'n halloweenfiguur. Het is 'n vogelverschrikker, gemaakt van 'n groen legerjasje met cape.
Ook het C.D.plaatje dat aan 'n tak bengelt, moet "WILD" afschrikken op het moment
dat ik zelf niet als zodanig functioneer. Zjef :b10:
P.S. Er staan ook nog onzichtbaar kleine en grote life-traps tussen de kasten om ratten
en spitsmuizen en echte muizen te vangen. Gisteravond heb ik 'n kanjer van 'n rat
in de schuur gevangen, imkerbroeder Staals. Ze was verstrikt geraakt in een ruwweg opgevouwen muskietennet. Daarvan ga ik er meer aanschaffen. Ik word langzamerhand
wild van al dat 'tuig'.
20161031_122823.jpg
ErikS, heb even geduld. Ik kom tijd tekort om het topic
"Terug naar de basisraat" te introduceren.
Bijlagen
IMG_4383 (1).JPG

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'WILDROOSTER'

Bericht door bee-tree » di 01 nov 2016, 16:31

Ik verbaas me ontzettend dat de foto van het vorige bericht weg is.
Wat was er nu mis ? Ik doe alle moeite om aan de wensen van Jelte en anderen te voldoen.
Mensen, wees toch eens wat ruimdenkender . Ik ben in gevecht gewikkeld
met de hele reutemeteut van bedreigers van bijen. Vandaar dat ik vogelverschrikkers en rattenvangmanieren enz. hier plaats.
Moet ik soms het topic RATTEN en BIJEN openen. Herinner je je niet dat 3 jaar geleden 'n gebruiker het een TABOE vond om te bekennen dat ook de imkerij met knaagdieren enz. te maken heeft.
Iedereen in Nederland heeft vóór of na 'n muis in huis. Mensen schamen zich om dat te bekennen. Ik ken een imker wiens stand een paar jaar geleden bezaaid was met leeggepikte bijen, maar hij had zogezegd nooit muizen of zoiets, Daar was hij zogenaamd te netjes voor.

Ik ben de hele middag vallen aan het vullen geweest met voer. Je moest eens weten hoe ik me voel bij deze pesterij.
Ik heb nergens bericht van gehad dat ik wat verkeerds gedaan heb.

Ik eis excuses. Zj. :b10:
Laatst gewijzigd door bee-tree op di 01 nov 2016, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten