Bijen of wespen in ventilatiegaatjes kunststof raam en deur

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Seeke_48
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 16:19
Contacteer:

Bijen of wespen in ventilatiegaatjes kunststof raam en deur

Bericht door Seeke_48 » zo 22 apr 2018, 16:51

Hallo allemaal,

Sinds een aantal dagen kruipen er in de ventilatiegaatjes van mijn kunststof kozijn en deur op mijn balkon wespen of bijen naar binnen. Ik heb er geen verstand van dus ik weet echt niet of het bijen of wespen zijn, maar ik denk bijen. Ik heb wel ook metselbijtjes op mijn balkon gezien maar ik denk niet dat dat deze zijn, omdat ze groter lijken. Ik heb al diverse imkers gemaild, maar omdat ik nog geen foto heb kunnen maken (de beestjes zijn te snel) kunnen zij ook niet veel zeggen. Ze gaan er niet van uit dat het honingbijen zijn, omdat de ruimte er te klein voor is.

Ik heb een soort fobie voor wespen en bijen, omdat ik van allebei al een nest op de zolderruimte boven mijn flat heb gehad. De wespen kwamen toen door mijn gipsplafond de woonkamer en slaapkamer binnen, dus ik ben bang dat dit weer gaat gebeuren, ook al zitten ze gaatjes niet aan de binnenkant en lijkt het me ook niet mogelijk dat ze op die manier binnen kunnen komen.

Ik heb een aantal foto's toegevoegd zodat jullie zien wat ik bedoel.... Het lijkt me sterk dat ze een groot nest maken, zeker in het stripje boven de deur, dat is zo smal... bij het balkje van het raam kan ik het me ook niet voorstellen of het zou hol moeten zijn waardoor ze meer ruimte hebben.

Heeft iemand ervaring met bijen in kunststof kozijnen? Wat kan ik doen?

Alvast bedankt.

José
Bijlagen
Grootte ventilatieopening deur kleiner.jpg
Deurstrip van onderen gezien kleiner.jpg
Gat strook raam kleiner.jpg
Strook van raam kleiner.jpg

Seeke_48
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 16:19
Contacteer:

Re: Bijen of wespen in ventilatiegaatjes kunststof raam en deur

Bericht door Seeke_48 » ma 23 apr 2018, 07:21

Niemand die hier iets over kan zeggen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen of wespen in ventilatiegaatjes kunststof raam en deur

Bericht door Hans van der Post. » ma 23 apr 2018, 09:56

Seeke_48 schreef:Niemand die hier iets over kan zeggen?
Nee eigenlijk niet.

Het lijkt er op dat de fabrikant zich niet heeft gerealiseerd dat er in NL solitaire bijen bestaan die een onderkomen zoeken voor hun nakomelingenschap. Deze bijen zijn er per jaar maximaal 21 dagen mee bezig.
Ze halen stuifmeel en nectar maken daar een balletje van leggen er een ei op en proppen het gaatje dicht met humus en sterven.
Volgend jaar om deze tijd komt de nieuwe generatie uit. Het wordt geen kolonie en ze steken niet.
Bekijk het met verwondering en verbazing aan.
!Hans.

Seeke_48
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 16:19
Contacteer:

Re: Bijen of wespen in ventilatiegaatjes kunststof raam en deur

Bericht door Seeke_48 » ma 23 apr 2018, 11:37

Hans van der Post. schreef:
Seeke_48 schreef:Niemand die hier iets over kan zeggen?
Nee eigenlijk niet.

Het lijkt er op dat de fabrikant zich niet heeft gerealiseerd dat er in NL solitaire bijen bestaan die een onderkomen zoeken voor hun nakomelingenschap. Deze bijen zijn er per jaar maximaal 21 dagen mee bezig.
Ze halen stuifmeel en nectar maken daar een balletje van leggen er een ei op en proppen het gaatje dicht met humus en sterven.
Volgend jaar om deze tijd komt de nieuwe generatie uit. Het wordt geen kolonie en ze steken niet.
Bekijk het met verwondering en verbazing aan.

Bedankt voor je reactie.

Nee blijkbaar houden ze daar geen rekening mee. Ik heb de fabrikant een mail gestuurd hoe het zit met die balkjes boven deur en in het kozijn. Hoop alleen dat die ruimte niet verstopt raakt en ik daardoor geen ventilatie meer heb...

Kunnen er meerdere solitaire bijen in 1 ruimte eitjes leggen eigenlijk? Want ik zie er meerdere in gaan, om en om zeg maar.
Ik zag zojuist een bijtje erin gaan, met een geel "kontje", kan dat stuifmeel zijn? Ik weet ook niet hoeveel soorten er zijn natuurlijk maar een metselbij draagt dit aan de buik als ik het goed begrepen heb? Of zijn er ook andere solitaire bijtjes die eitjes op deze manier in een ruimte leggen? Ik kan daar niet veel over vinden namelijk... Het metselbijtje dat gaatjes in de balkonrand dicht gemaakt heeft heb ik inderdaad met bewondering zitten bekijken, dat was zo leuk om te zien.

bbenoot
Berichten: 1
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 10:51
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Bijen of wespen in ventilatiegaatjes kunststof raam en deur

Bericht door bbenoot » di 11 sep 2018, 11:08

Beste,
Welke bijen kunnen dit zijn die in mijn dakraam genieten van de zon en de gleufjes?
In bijlage foto.
Vg Bernard
IMG_8445.JPG

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen of wespen in ventilatiegaatjes kunststof raam en deur

Bericht door Jaap v.Popering » di 11 sep 2018, 11:52

bbenoot schreef:Beste,
Welke bijen kunnen dit zijn
Vg Bernard

IMG_8445.JPG
Ik denk dat het allemaal wespen zijn .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen of wespen in ventilatiegaatjes kunststof raam en deur

Bericht door Hans van der Post. » di 11 sep 2018, 11:53

Het lijkt er op dat dit een wespensoort is.
Hun seizoen is een aflopende zaak binnen een paar weken is het voorbij.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten