Gevaarlijke invasie muggen (exoten)

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Gevaarlijke invasie muggen (exoten)

Bericht door Franschman » do 20 sep 2018, 22:25

Beste Beeleevers,
Onlangs ontving ik van mijn Franse gemeente een folder over de Tijgermug.
Er werd gewaarschuwd dat deze mug het knokkelkoortsvirus kan overbrengen.
Nature today maakt nu ook melding van muggen die in Europa de Westnijlkoorts kunnen overbrengen . Vakantiegangers zijn gewaarschuwd .

De relatie met de imkerij is dat door mondialisering en klimaatsverandering exoten gaan binnenkomen die nare bijwerkingen hebben. Ik ben helaas ervaringsdeskundige.
Mijn Franse bijenstand werd geruïneerd door de Vespa Velutina, de Aziatische hoornaar. :o
De tijgermug, een klein zwart wit gestreept mugje heb ik al eens een doodklap gegeven toen die mij in de hiel wilde steken. Dit insect zit hier dus en kan knokkelkoorts /dengue veroorzaken.
Dit is géén Nepnieuws , noch stemmingmakerij.q :naughty:

Hou oren en ogen open in het belang van uw gezondheid en zie de site van
Nature Today. Bee lieve me :roll:

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Gevaarlijke invasie muggen (exoten)

Bericht door E slegh » ma 01 okt 2018, 20:11

Had het bericht al voorbij zien komen... met het warme weer komen ook ziekteverwekkers noordelijker.

voor de collega imkers die in de tuin werken met regenton/waterbak. Tip uit de stallen van mijn vader; doe er een plons slootwater met wat waterplanten in en zet er twee of drie goudvissen in uit. Die eten alle muggenlarven op en als ze het naar hun zin hebben breiden ze zich uit tot het niveau waarop ze zichzelf in stand houden.

Als de bak beschut staat en groot genoeg is overleven ze de winter makkelijk in Nederland en het resultaat is een bloeiende waterflora, maar geen muggen.

Je kunt er natuurlijk ook een deksel op doen en hopen dat de muggen daar niet doorheen komen. Ik vind de goudvissen altijd gezelliger. Als je ze een klein beetje bijvoert worden ze tam.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten