Dode metselbijen(?) in huis

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Sanne
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 15:59
Contacteer:

Dode metselbijen(?) in huis

Bericht door Sanne » do 06 jun 2019, 16:11

Dag beste bijenfans,
Ik trof vandaag een stuk of tien dode bij-achtigen, ik denk metselbijen, aan op onze derde verdieping in de ruimte waar de wasmachine staat.
20190606_160132.jpg
Deze ruimte heeft 1 raam en 1 binnendeur, maar beiden zijn eigenlijk altijd gesloten. Alle beestjes liggen op de grond in een straal van ongeveer een vierkante meter van de binnendeur. Geen idee hoe lang ze er al liggen, ik was de afgelopen vier dagen niet in die ruimte geweest. Ik heb geen sporen van nog levende beestjes aangetroffen, geen gezoem, geen tekens van een nest of iets dergelijks.
Nu heb ik al begrepen dat metselbijen geen probleem of gevaar vormen, omdat ze niets stuk maken, maar met weinig zijn en niet of nauwelijks steken, maar ik vind het zielig. Is er iets dat ik kan of moet doen om er achter te komen waar ze vandaan komen en/of om te voorkomen dat een volgende lading weer de hongerdood sterft?
Alvast bedankt!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Dode metselbijen(?) in huis

Bericht door tomer » do 06 jun 2019, 17:52

Het zijn volgens mij geen metselbijen, maar echte honingbijen. Nu nog uitzoeken hoe ze zijn binnengekomen...misschien een nest op zolder of in de spouwmuur? Of misschien is jouw man stiekem imker... :D

Sanne
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 15:59
Contacteer:

Re: Dode metselbijen(?) in huis

Bericht door Sanne » do 06 jun 2019, 22:07

Oh jee.. Honingbijen dus..
Betekent dit zeker dat we een nest ergens in huis hebben, of zouden ze ook verdwaald kunnen zijn of zo?
De ruimte waar ik ze gevonden heb zit direct onder ons platte dak, dus ik gok dat ze niet in het plafond zitten. Rijtjes huis, dus in de linker en rechter muur is ook niet erg aannemelijk. Dan moet het haast wel de voorgevel zijn. Waar kan ik op letten als ik zoek naar dat nest? Aangezien de slachtoffers op de derde verdieping liggen, is aan de buitenkant kijken of er bijen in of uit vliegen niet echt een optie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten