Oorwormen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Oorwormen

Bericht door Franschman » di 15 okt 2019, 22:43

Beste Beelievers,
Nu de rust bij de bijenkasten is neergedaald kunnen we het zoeklicht ook even op een ander onderwerp richten.
Ik wil U de leuke tip niet onthouden uit het Franse boekje met de titel:"Loger et abriter les insectes au jardin" wat zoveel wil betekenen als; "Huisvesten en onderdak bieden aan insecten in de tuin"

Mijn oog viel een jaar geleden op een stukje in dit Franse boekje over oorwormen. Ik paste de daarin genoemde tip met succes toe. :dance:

Ofschoon de naam oorworm suggereert dat we met een soort worm te maken hebben ,lijken deze nuttige beestjes niet op een worm !
Het zijn wel goede' teamspelers' met de bijen. :be7: :be8: Dat zit zo.
Oorwormen zijn vooral 's nachts actief en eten dan o.a. luizen.
In fruitbomen doen zij goed werk en zorgen mede voor een rijke bloei waar dan de bijen weer van profiteren. :clap:

Het Franse boekje geeft een aardige tip om oorwormen hier perce-oreilles ( oorboordertjes) genoemd ,aan te trekken en te huisvesten.
Bij deze diertjes hebben vooral de mannetjes een vrij groot, schaarvormig aanhangsel aan het achterlijf.
Wellicht zou 'oorhaar-knippertjes' een betere naam zijn geweest :lol:
Heeft U wel eens een oorworm in een oor gehad ??? :whistle: flauwekul niet ? :roll:

Aan het werk ! :think:
Men neme een leeg plastic vaatje van ca. 5 l. zoals voor ruitensproeier-vloeistof en men snijdt dan aan de brede zijde een rechthoekig gat over de gehele breedte met een scherpe cutter. Het vaatje vul je via dit gat luchtig op met houtwol. De dop houd je er op.

In het handvat boor je een gaatje waardoor je een stukje ijzerdraad haalt om op te hangen. Men hangt nu het vaatje tegen de stam of aan een laaghangende tak aan de noordzijde van de boom. Resultaat een win -win situatie voor de boom, de bijen en de fruitopbrengst ! :dance:
Wellicht zullen omstanders zich afvragen wat zo'n vaatje tegen de boom te betekenen heeft.( biologische luizenbestrijding !)
Goed voorbeeld doet volgen ? :shhh:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten