Bijenvolk in de schoorsteen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
ftk
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 13:13
Aantal volken: 1
Locatie: Friesland
Contacteer:

Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door ftk » wo 27 mei 2020, 13:28

Hallo,

Wij hebben al een aantal jaren een bijenvolk (honingbij) in de schoorsteen zitten. Ze zitten tussen het rookkanaal en het metselwerk. Uitroken middels houtkachel heeft geen zin omdat er geen rook bij kan komen. Ook sterft het volk niet uit omdat de winters niet koud genoeg zijn en ze deels onder het dak zitten.
De bijen vliegen in- en uit door een open stootvoeg t.b.v. ontwatering/ventilatie van de luchtspouw in de schoorsteen. We hebben de afgelopen jaren niet veel hinder ondervonden van de bijen, tot dit jaar. Blijkbaar zit de schoorsteen zo vol met bijen dat ze overal een uitweg proberen te vinden en we ze nu dus ook in huis hebben. Er is tot nu toe geen imker die ons kan helpen. Verdelgers mogen ons niet helpen en zelf kunnen we hier ook niet veel aan doen. Zelf zijn we ook niet zo'n voorstander om ze uit te roeien maar de situatie loopt nu toch echt uit de hand
Is er iemand die ons hier mee kan helpen?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 27 mei 2020, 14:51

ftk schreef:
wo 27 mei 2020, 13:28
Hallo,

. Verdelgers mogen ons niet helpen
Dat is wel je eigen keus .

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 27 mei 2020, 16:47

Is de oorspronkelijke uitgang (de stootvoeg) misschien verstopt geraakt? Als ze eerder geen overlast hebben veroorzaakt, maar nu ook binnen zijn, lijkt met dat het probleem. Er kan een brokstukje binnenin de spouw voor de open voeg zijn gevallen, of er is iets anders dat een verstopping heeft veroorzaakt. Een imker vragen of anders zelf 's avonds met een prikker kijken of de voeg dicht is.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door Fish » wo 27 mei 2020, 18:22

Zonder locatie kan je hier geen hulp verwachten. Daarnaast lijkt het mij een klus met veel sloop- en herstelwerkzaamheden, daar zijn maar weinig imkers in geinteresseerd.

Verdelgers kunnen je wel degelijk helpen, de honingbij is niet beschermd of wat dan ook. Zeker bij overlast.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 mei 2020, 19:03

Fish schreef:
wo 27 mei 2020, 18:22
Zonder locatie kan je hier geen hulp verwachten. Daarnaast lijkt het mij een klus met veel sloop- en herstelwerkzaamheden, daar zijn maar weinig imkers in geinteresseerd.

Verdelgers kunnen je wel degelijk helpen, de honingbij is niet beschermd of wat dan ook. Zeker bij overlast.
Fish je hebt het vaak goed maar deze keer NIET. De honingbij is al tientallen jaren beschermd!
Maar als er zodanig gevaar aanwezig is zou het goed zijn om met de bestrijder een "afspraak" te maken.
Als het bijenvolk niet meer is dan alle uitgangen met fijn kunststof of roestvrijstaal gaas te dichten.
Raten hebben een grote aantrekkingskracht en zal zeker het volgend jaar weer gevonden worden door woning zoekende bijen van een zwerm.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 27 mei 2020, 19:37

Hans van der Post. schreef:
wo 27 mei 2020, 19:03
. De honingbij is al tientallen jaren beschermd!
Hans ....kan je ook aangeven waar ik dat kan lezen ? .
Dan is denk ik ook het houden ervan verboden en zijn alle imkers strafbaar .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 mei 2020, 21:52

Jaap dit heb ik al een aantal keren van de bestrijders zelf gehoord. Dit staat in hun handboek.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 27 mei 2020, 22:07

Hans van der Post. schreef:
wo 27 mei 2020, 21:52
Jaap dit heb ik al een aantal keren van de bestrijders zelf gehoord. Dit staat in hun handboek.
Hans ...ik heb het ook al zo vaak gelezen , maar niemand kan mij de plaats tonen waar dit wettelijk is vastgelegd .

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door Franschman » wo 27 mei 2020, 22:31

Beste schoorstenhoeder,
Het plaatsen ven een lokkertje, een zesramer met een paar nieuwe ramen en oude raat, kan mogelijk een oplossing zijn. Idee: Het hoofvolk zwermt af op de zesramer, het achtergebleven volkje kan door voedselgebrek of moerloosheid verdwijnen.
Het risico op nazwermpjes Is aanwezig. Proberen maar. :roll:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijenvolk in de schoorsteen

Bericht door tomer » wo 27 mei 2020, 23:01

Gisteren ook de vraag gekregen om een bijenvolk uit een schoorsteen te komen verwijderen, wat uiteraard bijna onmogelijk is. De bijen zaten op 10 meter hoogte en veroorzaakten geen enkele overlast. Ik vertelde de vrouw dat bijen beschermd zijn en dat het geen kwaad kon, maar diezelfde dag nog heeft ze iemand laten komen om de bijen te verdelgen met gif.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten