parasiet op metselbij?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Jan van de Velde
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 jun 2020, 21:37
Contacteer:

parasiet op metselbij?

Bericht door Jan van de Velde » di 02 jun 2020, 21:42

dag allemaal,

Al eens wat zitten googlen, maar vind niks. Zal wel zijn omdat ik niet op de juiste zoekwoorden kom.

Ik heb intussen een paar jaar een bijenhotelletje. In maart-april is dat een drukte van belang, op een paar weken tijd komt dat allemaal uit, en is dat ook weer allemaal gevuld en terug dichtgemetseld. Dit jaar valt me echter iets op dat me niet eerder opviel:

1: in een paar van die metselproppen zit een klein gaatje:
gaatje1.JPG

2: en een paar proppen zijn afgewerkt met andersgekleurde klei:
gaatje2.JPG

Kunnen dat tekenen zijn van parasitering?

Het hotel is zo'n holle kast, met daarin transparante kunststof slangetjes. Van wat ik daaraan zie word ik niks wijzer (maar ja, ik heb dan ook geen idee waarop te letten). Die slangetjes zijn eventueel makkelijk te verwijderen en schoon te maken, dus een geparasiteerde gang zou ik kunnen opruimen.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: parasiet op metselbij?

Bericht door Erick » di 02 jun 2020, 22:43

Jan van de Velde schreef:
di 02 jun 2020, 21:42
........ Die slangetjes zijn eventueel makkelijk te verwijderen en schoon te maken, dus een geparasiteerde gang zou ik kunnen opruimen.
:shock: :o
Zo is wel de natuur eten en gegeten worden, zelf zou ik het zo laten zo als het is, de indringer heeft net zoveel recht om zich voor te planten als elk ander gebruiker van het bijen/insecten hotel.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: parasiet op metselbij?

Bericht door Fish » wo 03 jun 2020, 09:24

Via deze webpagina is het boek "gasten van bijenhotels" gratis beschikbaar om te downloaden. Zeker hoofdstuk 20 zal jouw interesseren.

Wat betreft het gaatje, dit kan geboord zijn (bijv. sluipwesp) maar kan ook een uitgelopen "parasiet" zijn. Welk beestje het gaatje vervolgens weer dicht zet zou ik niet weten, misschien heeft de oorspronkelijke metselbij een andere bron van modder gevonden.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: parasiet op metselbij?

Bericht door Astrid Schoots » wo 03 jun 2020, 13:15

Jan, wat een mooie observaties, bijv van die anders gekleurde klei! Maar ik ben het helemaal eens met Erick: 'zo is wel de natuur, eten of gegeten worden'. Als troost (en als 'diversiteits-inspiratie' ;-) twee oude foto's waar de solitaire bijen angstvallig koekeloeren naar de sluipwesp, en een kiekje van hun knappe zandkorreltjes/stuifmeel/hars/klei-mozaïek.
Bijlagen
199 IMG_4074.JPG.jpg
alertheid voor ongewenst bezoek
IMG_4060 2.jpg
een sluipwesp is ook erg mooi
IMG_4002_3 2.jpg
knap mozaïek

Jan van de Velde
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 jun 2020, 21:37
Contacteer:

Re: parasiet op metselbij?

Bericht door Jan van de Velde » do 04 jun 2020, 01:42

Erick schreef:
di 02 jun 2020, 22:43
de indringer heeft net zoveel recht om zich voor te planten als elk ander gebruiker van het bijen/insecten hotel.
Als ik in een landelijke omgeving woonde zou ik je groot gelijk geven. Maar in de stedelijke omgeving waar ik woon heeft die metselbij toch al niet zo veel kansen. Ik ben ooit tuinder geweest, en gebruikte toen volop sluipwespen e.d. Omdat in die omstandigheden, heel veel identieke waardplanten bijeen, de plaag makkelijk de overhand krijgt. Hier geldt een omgekeerde situatie in mijn ogen. Ik ben bang dat àls dit om sluipwespen gaat, en ik heb nu drie van die gaatjes op een stuk of twintig slangetjes, dat ik volgend jaar géén metselbijen meer overhoud.

Jan van de Velde
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 jun 2020, 21:37
Contacteer:

Re: parasiet op metselbij?

Bericht door Jan van de Velde » do 04 jun 2020, 02:05

Fish schreef:
wo 03 jun 2020, 09:24
Via deze webpagina is het boek "gasten van bijenhotels" gratis beschikbaar om te downloaden. Zeker hoofdstuk 20 zal jouw interesseren.
Dat is zeker een hele mooie, dankjewel voor de tip. Maar dat hoofdstuk moet ik sowieso nog eens op een rustiger moment doorploegen, en dat gaat dan nog een studie vergen van de inhoud van de slangetjes. Gaat op de to-do-lijst.

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

parasiet op metselbij?

Bericht door vdiesveld » do 04 jun 2020, 09:02

Jan van de Velde schreef: Als ik in een landelijke omgeving woonde zou ik je groot gelijk geven. Maar in de stedelijke omgeving waar ik woon heeft die metselbij toch al niet zo veel kansen.
Metselbijen komen met name voor in stedelijke omgevingen. Dat was voordat mensen massaal insectenhotels gingen ophangen al zo.
Naast het feit dat een parasitaire soort net zoveel recht op leven heeft als knuffelbare soorten, is het grappige in deze dat blijkt dat de parasitaire soorten het sinds de komst van al die insectenhotels veel beter doen. Dat is ook niet zo gek, want zo’n insectenhotel werkt als een presenteerblad. Een parasitaire soort hoeft geen enkele moeite meer te doen om te zoeken. Jij helpt ze dus indirect aan een lekker en makkelijk maaltje Jan. Misschien is de term insectenrestaurant een betere term Afbeelding
Ps: práchtige foto’s Astrid

Jan van de Velde
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 jun 2020, 21:37
Contacteer:

Re: parasiet op metselbij?

Bericht door Jan van de Velde » za 25 jul 2020, 09:02

Intussen tijd gekregen....

Ik heb eens zo'n slangetje met een gaatje in de kleiprop eruit gehaald en leeggemaakt, en dit kwam eruit:
inhoud.jpg
kurkdroog allemaal, geen spoor van leven, en ik neem toch aan dat een larfje, metselbij of parasiet, bij het leegdrukken van zo'n slangetje wel minstens hier of daar een vochtig plekje in de inhoud zou veroorzaken.
Vier andere slangetjes met gaatjes ook maar schoongemaakt, idem.

Aan de rest van de inhoud herken ik niks, al ziet de inhoud per slangetje er zeer verschillend uit:
buisjes.jpg
Iemand die hier iets herkent? zoals dat buisje met overwegend zwarte inhoud?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten