solitaire bijen .

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » za 23 apr 2022, 11:45

Tegenwoordig lees ik nog al eens dat onze honingbijen de solitaire bijen verdringen/verjagen .
Zelf kom ik daar niet aan uit vandaar dat ik dit hier wil plaatsen .

Foto 1 is een winters plaatje van mijn bijenstal , je moet weten dat op ons dorpje er een slordige tweehonderd volken met honingbijen zijn .

Aan de voet van mijn stal ( NR 1 ) nestelen al vele jaren een kolonie met ( solitaire )Sachembijen .

In de aarden wal ( nr 2 ) van het waterbassin komen op dit moment honderden ( solitaire ) bijtjes tot leven .


Mijn conclusie is dan ook dat mijn honingbijen en deze solitaire bijen ...vrolijk naast elkaar leven en foerageren .

een.JPG
250-sachembij.jpg
3.jpg
2.jpg

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door maartenkleijne » za 23 apr 2022, 21:32

Dat bijen slecht zijn voor wilde bijen is een verzinsel van ecoterroristen.
Er bestaat ook onderzoek dat zegt: als je de honingbijen uit het landschap verwijderd, worden veel soorten bloemen fors minder en de wilde bijen en zweefvliegen hollen achteruit. Lijkt mij ook logischer.
gr,
m

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » ma 25 apr 2022, 19:58

Sorry, maar ik vind deze reactie om mensen die denken dat er wel degelijk een invloed is van honingbijen op wilde bijen, meteen maar allemaal over één kam te scheren en te bestempelen als ecoterroristen erg aanmatigend. Ik dacht dat er hier afspraken gemaakt waren om een beetje respectvol te zijn naar anderen?
Het is hartstikke goed om hier de discussie over te voeren, maar kom liever met feiten als onderbouwing van je verhaal Maarten. Wat dat betreft zegt een voorbeeld dat wilde bijtjes naast bijenkasten nestelen, toevallig op één plek ergens in Zeeland, ook helemaal niets over de algemene invloed van honingbijen op de wilde bijenpopulatie van Nederland. En het zijn ook geen Sachembijen, die zijn dikker, die lijken meer op kleine hommeltjes. Aan de foto’s te zien zijn het Grasbijen, maar desondanks erg leuk om voor de bijenkasten te hebben. Je boft Jaap.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » ma 25 apr 2022, 20:34

vdiesveld schreef:
ma 25 apr 2022, 19:58
. En het zijn ook geen Sachembijen, die zijn dikker,
Volgens mij is dit de rectie van een kenner in 2015 uit die tijd is dit plaatje maar zij huisvesten daar nog steeds ..

viewtopic.php?f=11&t=29819&hilit=solita ... en#p189187

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » ma 25 apr 2022, 22:21

Je hebt jouw kenner in 2015 alleen foto 1 laten zien. Hij herkende de bij daarop als een bij die parasiteert op sachembijen. Vervolgens doet hij een aanname dat jouw kolonie dan wel sachembijen moeten zijn. Wel begrijpelijk dat hij dat zegt, maar aannames zijn geen feiten.
Jij doet ook een aanname als je zegt dat honingbijen helemaal geen negatieve invloed op wilde bijen hebben, omdat ze bij jou toevallig naast elkaar leven. Die ene toevallige situatie zegt toch niets over hoe het gesteld is met de totale wilde bijentoestand in Nederland?
Kijk nou eens goed naar jouw tweede en derde foto en google dan even op sachembijen. Vind je die erop lijken?

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » ma 25 apr 2022, 22:54

Maarten, ik weet niet of je de webinars van de NBV (je weet wel die club die ervoor zorgt dat dit forum bestaansrecht heeft) hebt gekeken over biodiversiteit. Daar komen een aantal mensen aan het woord, met verstand van zaken, over de relatie tussen honingbijen en wilde bijen. Goed onderbouwde verhalen, de moeite van het kijken waard:

https://youtu./gayGwJ_eLW0

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 apr 2022, 23:14

!Hans.

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » di 26 apr 2022, 06:52

Excuses voor de reclame en bedankt voor de juiste link. Bij mij staat het webinar in deze link onder het filmpje ‘De bij en wij’.
Laatst gewijzigd door vdiesveld op di 26 apr 2022, 06:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » di 26 apr 2022, 08:36

vdiesveld schreef:
ma 25 apr 2022, 22:21
. Die ene toevallige situatie zegt toch niets over hoe het gesteld is met de totale wilde bijentoestand in Nederland?
Kijk nou eens goed naar jouw tweede en derde foto en google dan even op sachembijen. Vind je die erop lijken?
Inderdaad zegt dat niet wat jij bedoeld . Maar geloof maar niet dat de bijen welke hier leven anders zijn dan in jou regio. Dan zal je de de leefomgeving daar aan moeten passen want wat hier kan ,,,kan ook elders in Nederland .

Volgen mij heb ik dan ook nergens geschreven dat de sachembijen dezelfde zijn dan de zandbijtjes , even beter lezen .!
Wel een mooie vergelijking dat Dhr Speksnijder niet kan beoordelen wat er te zien is ...en jij wel :?

Verder is dit niet de enige plaats waar de solitaire bijen en honingbijen vredig naast elkaar leven , maar je moet wel op de plaatsen zijn waar de omstandigheden er gunstig voor zijn . Er zijn hier veel honingbijen ....maar ook heel veel solitaire bijen .

Tot slot ...Gegroet .

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » di 26 apr 2022, 11:27

Jaap Schreef: Dan zal je de de leefomgeving daar aan moeten passen want wat hier kan ,,,kan ook elders in Nederland.

Volgens mij zijn we het gewoon eens Jaap, want je slaat hier de spijker op zijn kop. Het is over het algemeen in Nederland erg beroerd gesteld met de leefomgeving (hoeveelheid en verschillende soorten dracht) voor bijen in het algemeen. Concurrentie tussen honingbijen en wilde bijen is er altijd geweest, ze eten immers allemaal nectar en stuifmeel, alleen bij een overvloed aan dracht is dat geen probleem, omdat er genoeg is. Bij een tekort aan dracht, delft de zwakste schakel het onderspit. In dit geval de wilde bij, omdat de honingbij door ons op de been gehouden wordt. In dat webinar van de NBV wordt aan de hand van heel veel voorbeelden aangetoond dat in de huidige situatie met de beroerde toestand van de drachtplanten in Nederland, de aanwezigheid van veel honingbijen van negatieve invloed is op de aanwezigheid van wilde bijen. Qua hoeveelheid soorten en in aantal. Maar het is daarom niet de schuld van de honingbij, dat het slecht gaat met de wilde bij. De oorzaak ligt in het tekort aan drachtplanten (of biodiversiteit zoals ze dat tegenwoordig noemen). Wat jij zegt is de oplossing voor het probleem: de leefomgeving zal aangepast moeten worden, we zullen iets aan die biodiversiteit moeten doen. Wat dat betreft, begrijp ik, moeten we een voorbeeld aan Zeeland nemen. Probeer nou alleen jouw eigen situatie niet meteen als representatief voor heel Nederland te maken, want niet heel Nederland is al zover als ze in Zeeland zijn. Dat probeer ik alleen te zeggen.

Jaap Schreef: Volgens mij heb ik dan ook nergens geschreven dat de sachembijen dezelfde zijn dan de zandbijtjes , even beter lezen .!
Wel een mooie vergelijking dat Dhr Speksnijder niet kan beoordelen wat er te zien is ...en jij wel :?

Ik probeer helemaal niet te doen alsof ik meer verstand van zaken heb dan iemand anders. Dhr. Speksnijder beoordeelt heel goed wat er te zien is, namelijk een Bruine Rouwbij, een soort die parasiteert op sachembijen. Dat zegt hij zelf ook. Alleen neemt hij daarna aan dat de bijen in jouw kolonie dan hoogst waarschijnlijk sachembijen moeten zijn. Zonder dat ze op die foto daadwerkelijk te zien zijn. Ik zou in zijn geval precies dezelfde aanname maken, ware het niet dat ik foto 2 en 3 van jou heb gezien en de bijen die daarop staan in mijn ogen geen sachembijen zijn. Vind je die zelf er wel op lijken dan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten