solitaire bijen .

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » wo 02 nov 2022, 21:46

Ik begrijp er geen sikkepit meer van ,

Je blijft Zeeland maar als één geheel beschouwen , ik begrijp niet om welke reden je dat doet , zelf heb ik het enkel over het gebied waar ik woon en waar mijn bijen foerageren .
Wel kan ik je nog verklappen dat ik voorheen op dezelfde locatie van dat bloemenveld vele keren ingeschakeld ben geweest om grote overlast van de ; Osmia rufa te verminderen . destijds was daar nestgelegendheid voldoende .
Waar zijn op ons eilandje de ; Duinen , zandgebieden, zandgronden , stranden ? ? uitgezonderd een paar plaatsen waar men met grote regelmaat een schip met zand moet storten om deze in stand te houden .

Waarom ik wat negatief over zulke veldjes ben is het feit dat er van deze al zo heel veel gezaaid worden en het een hype geworden is . Als er dan wat meer solitaire bijen genesteld zijn is men zo’n project meestal al weer zat en beëindigd men dit weer , met als gevolg dat in de volgende lente de bijen uitkomen er geen bloemen en voedsel meer zijn en de bijen ten dode opgeschreven . Bovendien ben ik van mening dat men geen insecten moet lokken naar binnen de bebouwde com , daar heb ik in mijn loopbaan al te veel ellende van gezien .

Ik denk dat je de boeken welke jij aanprijst zelf niet ingezien hebt , meerdere keren heb ik aangegeven dat ik een boek over Zeeland gebruik , precies welke jij aangeeft .
Daar staan 205 voorkomende bijen in beschreven en komen er welgeteld 61 van voor op Tholen , zie ; bijen en wespen in Zeeland . Dit geeft men aan door middel van kaartjes , op deze is bedoeld insect op Tholen niet waargenomen . ( zie plaatje als voorbeeld ) . De gele cirkel is ongeveer ons dorp en de pijl de plaats van een aangelegde insectenburcht en ons eiland weer een insect rijker geworden is .
ffffff.jpg
Verder nog een foto van de schorren in de Krabbenkreek , aanleg van een zandbed als nestgelegendheid voor de Schorzijdebij , omdat ook zij in de zeeklei niet kunnen nestelen . Op de achtergrond de bloeiende Zeeaster .
42-2 .jpg

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » do 03 nov 2022, 21:11

Nou, je doet het voorkomen of Tholen 1 grote kale vlakte zeeklei is, maar dat valt wel mee hoor. De omgeving waar ik zat, bij jou in de buurt dus, is een gevarieerd landschap, waar je heerlijk kan wandelen en fietsen. Inderdaad geen duinen en stranden, maar genoeg polders, dijken, struwelen, bomen, heggen, muurtjes, cultuurhistorisch landschap, etc. mooie plekjes voor wilde bijen en andere insecten, die ik zelf ook met eigen ogen genoeg gezien heb daar. En die 61 soorten waar jij het over hebt, da’s voor zo’n relatief klein stuk Zeeland best nog wel aardig zou ik zeggen. Mogen jullie best trots op zijn. Dat ben je volgens mij ook wel, want in deze discussie een stuk naar boven doe je een uiteenzetting, geïllustreerd met foto’s, hoe rijk aan insecten en wilde bijen jouw omgeving is. Dat vind ik tegelijkertijd een beetje verwarrend, want op dit punt van de discussie aangekomen lijkt het er meer op dat je me probeert te overtuigen hoe weinig wilde bijen er bij jullie voorkomen. Ik begrijp onderhand niet meer wat je me nu duidelijk probeert te maken?
Verder snap ik niet goed wat je bedoelt met dat wilde bijen binnen de bebouwde kom niet goed zouden zijn? Geef eens een voorbeeld van wat voor, zoals je het zelf zegt, ellende je daarmee hebt meegemaakt? Ik heb al in heel veel buurten, binnen de bebouwde kom bijvriendelijke plekken mee helpen realiseren, maar dat werd vrijwel altijd met enthousiasme bejubeld door de omgeving. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat die beestjes op enigerlei wijze schadelijk zouden zijn, of overlast zouden bezorgen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » vr 04 nov 2022, 22:11

Ik ben blij dat je ons eiland zo leuk vind , ik namelijk ook .

Natuurlijk hebben wij veel polders welke allemaal weer verschillend van grondsoort zijn en omringd met dijken variërend van 1e 2e en 3e zeewering . Deze zijn verschillend van opbouw maar meestal afgedekt met een laag klei om afkalving te voorkomen ( dit schrijf ik omdat daar de solitaire bijen minder in nestelen dan in de zavel gronden ). De mooiste polders zijn ( voor mij ) die met wat lichtere gronden omdat deze gemakkelijker te bewerken , en geschikt zijn voor de bloemzaadteelten die onze streek sieren . Je kan ons landschap wel cultuurhistorisch noemen er zijn enkel nog wat oudere boerderijen maar alle polders zijn na de ramp van 1953 op de schop geweest , van de oude landerijen wegen en paden en de polderindeling is niets en dan ook niets meer over gebleven .

Je begrijpt mij niet goed , schrijf je , ik zal proberen om het uit te leggen .
Met die 61 bijensoorten heb ik willen reageren op de 200 soorten welke jij opnoemde voor Zeeland wat voor Tholen niet opgaat .
Met schorren en zeeklei heb ik willen reageren op je suggestie dat ; ik citeer ( Wist je dat maar 10% van alle wilde bijen in bijenhotels nestelt? In Zeeland met zijn slikken, schorren en kwelders zullen dat er nog veel minder zijn, dus best logisch dat die hotels niet volgeboekt zijn . einde citaat .) jij de aanwezigheid van schorren aandraagt voor reden dat het bijenhotel niet volgeboekt is . Dat betwijfel ik sterk , ten eerste liggen de schorren te ver verwijderd en dan is het veldje er pas voor het eerste jaar , ten derde is mij bekend dat er op deze locatie schuurtjes gebouwd zijn met open steen waar aan de bovenzijde van oudsher voldoende gaatjes zijn om in te gaan nestelen .

Dan zou ik je willen overtuigen dat er hier weinig wilde bijen voorkomen ….Dat kan je niet menen !! en wel omdat ik er overal en altijd op hamer , terwijl anderen schrijven dat de solitaire bijen voor een groot deel om de een en andere reden doodgaan/verdwijnen , dat ik die bijen wél zie en kan vinden maar je moet wel zoeken op de plaatsen en tijden dat zij er zijn . Bijen zijn te vinden op plaatsen waar dracht en nestgelegendheid voor meerdere jaren bij elkaar komen . Voor zeldzame soorten bijen zal je eerst de bijbehorende waardplant moeten zoeken .

Dan wil je nog iets weten over de overlast .
Je moet weten dat ik gedurende een jaar of tien de insectenoverlast voor de woningstichting behandeld heb . Een van de hardnekkige klachten waren een jaarlijks terugkerende overlast van bijen ( Osmia rufa ) in de schuurtjes . Deze waren dusdanig intensief dat er honderden tegelijk binnen waren , met als gevolg dat kinderen en ook moeders niet meer naar binnen durfden . Dan kan je vertellen over dat zij niets doen wat je wilt maar dat helpt de personen in kwestie niet . De meeste personen vinden het niet erg , een ander is bang , weer een ander is panisch bang . Het waren meerdere woningblokken te gelijk gedurende een week of zes . Bijenzwermen in schoorsteen en in spouwmuur zelfs een aan de gordijnen in een woonkamer . Hommels op diverse plaatsen , ook die kunnen behoorlijke overlast bezorgen wanneer die in een spouw bij je tuinset genesteld zijn , Wespen in een kinderkamer , op zolders , en ga maar door .

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » za 05 nov 2022, 20:36

Jaap v.Popering schreef:
vr 04 nov 2022, 22:11
Dan zou ik je willen overtuigen dat er hier weinig wilde bijen voorkomen ….Dat kan je niet menen !!
Ik haal even een paar citaten van je naar voren uit deze discussie:

“Na de ramp van 1953 zijn al de beschikbare gronden efficiënt aaneengesloten in grote percelen zonder ruimte voor ( zo men dat noemt ) verloren gronden waar veelal de waardplanten voor vele jaren op groeiden. Wat hebben de insecten aan een waardplant welke na een jaar weer verwijderd wordt”

“Ja bij Scherpenisse is er een groot gebied aan de natuur teruggegeven .
Jammer dat het positieve niet bevestigd wordt door de aanwezigheid van solitaire bijen.”

“Ons eiland is vrijwel omsingeld door een dijkglooiing van basaltblokken waar bij hoog water het zoute zeewater tegenaan klotst . De schorren bestaan uit zeeklei ( geen zand ) , liggen zo laag dat deze elke twee weken bij springtij vrijwel helemaal onder het water staan en volgens mij niet geschikt voor de insecten om hier te gaan nestelen.”

“waar men enkele stukjes zandbedding boven de vloedlijn voor gemaakt heeft , maar die liggen dan ook weer te ver van onze bloemenvelden verwijderd voor de solitaire bijen”

Jaap, vind je het dan gek dat ik me afvraag of jij me wilt overtuigen dat er weinig wilde bijen bij jullie voorkomen? Je doet het de hele tijd voorkomen of Tholen alleen maar een laag zeeklei is, waar de waardplanten verdwenen zijn en waar het land regelmatig onder water staat. Kijk nog even goed naar de citaten die ik zojuist opgenoemd heb.

Dan nog even over mijn uitspraak dat in Zeeland met zijn slikken, schorren en kwelders er minder bijenhotel-bewoners zullen zijn. Er zijn sowieso minder soorten wilde bijen bij jullie, 61 beweer je zelf. Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat, omdat het landschap bij jullie veel vlakker is, er veel minder nestgelegenheid is voor die 10% van de wilde bijtjes die in allerlei holtes nestelen. In het oosten van het land zijn veel meer parken, bossen, en nog een rijk cultuurhistorisch landschap waar de bijtjes van de bijenhotels het juist heel goed doen. Als je bij ons zo'n ding neerhangt, zit die binnen mum van tijd vol. Bij jullie zou ik het daarom niet zo gek vinden, als dat niet zo snel gaat. Maar dat is maar een ingeving van me, niet gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, dus als we het daar niet over eens kunnen worden, dan moeten we het daar maar misschien bij laten. Dan wordt het zo’n welles-nietes discussie, dat is een beetje zinloos.

Je zegt verder dat je gedurende een jaar of tien de insectenoverlast voor de woningstichting behandeld heb. Wat bedoel je met behandelen? Heb je daadwerkelijk geprobeerd wat aan de overlast te doen en zo ja, hoe heb je dat dan gedaan? Heb je alle gaatjes dichtgestopt? Je hebt ze toch niet met gif bestreden hoop ik? En de "ellende" waar je het over hebt: ik heb ook wel verontruste moeders met kinderen gesproken, wanneer er wat wilde bijtjes rondvlogen. Hier zie je vaak zandbijen in een tuin of plantsoen met zn allen bij elkaar en dat vliegt dan door elkaar heen, maar als je de mensen vertelt dat dat helemaal geen kwaad kan, dat ze niet steken, erg nuttig zijn en dat het bovendien maar een heel korte periode is dat ze vliegen (dat geldt ook voor de Osmia's), dan zijn ze meestal al gerustgesteld en vinden ze het zelfs heel leuk om zoiets in de tuin te hebben. Dan hoor je ze later tegen buurtbewoners opscheppen en jouw verhaal navertellen. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt, dat ik mensen niet gerust heb kunnen stellen. Daarom vind ik zo'n bloemenweitje met een bijenhotel, juist in de bebouwde kom, ook zo belangrijk. Om het educatieve aspect en bewustwording. Om mensen te laten zien hoe mooi de natuur kan zijn en dat bijen helemaal niet eng of gevaarlijk zijn.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 nov 2022, 18:03

Eindelijk .
Op Facebook heb ik twee reacties gekregen over de plaatsing van het bijenhotel , maar ik had gehoopt dat er hier wel een reactie zou komen .

Op de onderste foto kijk je dwars door de nestgelegenheid heen zodat ook de wind er doorheen gaat .
Ik denk niet dat de bijen dat optimaal zullen vinden om te gaan nestelen .
Niet op een open vlakte maar beschut opstellen , of de openingen maar tot de helft van de ruimte maken .

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 nov 2022, 20:55

Ja ….meer kan ik er niet van maken .

Je zou onze geschiedenis over het ontstaan van onze eilanden eens na kunnen lezen . Hoe men in het verleden ons eiland polder na polder heeft bedijkt , deze opbouwde op een kreek rug zij deden dit met de naastgelegen zeeklei . Ook de polderwegen bouwde men zo veel als mogelijk was op kreekruggen vandaar dat het allemaal slingerwegjes waren , elke polder is ook weer anders van grondstructuur .
Ook de gevolgen van de ramp en latere verkaveling zijn wel ergens na te lezen .
In 1475 gaf Karel de Stoute zijn halfzus Anna van Bourgondië toestemming om een schorrengebied bij het eiland Tholen te bedijken. Zij stichtte er een kerk die ze opdroeg, en daarmee het gehele dorp, aan haar schutspatrones, de heilige Anna.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... RpVwfZeHwG

Ik zou best willen weten waar ik geschreven heb dat de landerijen regelmatig onder water staan ??, wel de schorren . . Ook beweer ik zelf nergens dat er 61 soorten solitaire bijen zijn …en heb duidelijk aangegeven waar ik dat vandaan heb .
Inderdaad zijn bij ons de nestgelegendheden ( die zijn er wel ) te ver van het merendeel van de bloemenvelden verwijderd , bovendien veranderen de velden van jaar tot jaar van plaats en bloemsoort .

Ten slotte over de verontruste kinderen en moeders . Wat denk je wel van mij , dat ik die personen de kast op gejaagd heb of zoiets ?? er zijn ook personen met een ; Fobie “. Vorige week las ik nog van een dame welke de hulpdienst gealarmeerd heeft voor een spin in de auto en niet meer verder durfde rijden . Gelukkig ben ik niet de enige die dat niet bagatelliseert .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... HSScSSKqrZ

Tot slot ga ik inderdaad stoppen met reageren , Het ga je goed ..

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » ma 07 nov 2022, 15:04

Jaap v.Popering schreef:
zo 06 nov 2022, 20:55
Ja ….meer kan ik er niet van maken .

Je zou onze geschiedenis over het ontstaan van onze eilanden eens na kunnen lezen . Hoe men in het verleden ons eiland polder na polder heeft bedijkt , deze opbouwde op een kreek rug zij deden dit met de naastgelegen zeeklei . Ook de polderwegen bouwde men zo veel als mogelijk was op kreekruggen vandaar dat het allemaal slingerwegjes waren , elke polder is ook weer anders van grondstructuur .
Ook de gevolgen van de ramp en latere verkaveling zijn wel ergens na te lezen .
In 1475 gaf Karel de Stoute zijn halfzus Anna van Bourgondië toestemming om een schorrengebied bij het eiland Tholen te bedijken. Zij stichtte er een kerk die ze opdroeg, en daarmee het gehele dorp, aan haar schutspatrones, de heilige Anna.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... RpVwfZeHwG

Ik zou best willen weten waar ik geschreven heb dat de landerijen regelmatig onder water staan ??, wel de schorren . . Ook beweer ik zelf nergens dat er 61 soorten solitaire bijen zijn …en heb duidelijk aangegeven waar ik dat vandaan heb .
Inderdaad zijn bij ons de nestgelegendheden ( die zijn er wel ) te ver van het merendeel van de bloemenvelden verwijderd , bovendien veranderen de velden van jaar tot jaar van plaats en bloemsoort .

Ten slotte over de verontruste kinderen en moeders . Wat denk je wel van mij , dat ik die personen de kast op gejaagd heb of zoiets ?? er zijn ook personen met een ; Fobie “. Vorige week las ik nog van een dame welke de hulpdienst gealarmeerd heeft voor een spin in de auto en niet meer verder durfde rijden . Gelukkig ben ik niet de enige die dat niet bagatelliseert .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... HSScSSKqrZ

Tot slot ga ik inderdaad stoppen met reageren , Het ga je goed ..
Nou, jammer dat je stopt met reageren. De citaten zijn uitspraken die je zelf gedaan hebt. Daarmee wilde ik aan jou verduidelijken waarom ik in de veronderstelling was, dat jij me probeerde te overtuigen dat op Tholen weinig solitaire bijen voorkomen, itt tot de rest van zeeland. Ik vind het een beetje merkwaardig dat je eerst een punt in de discussie aandraagt, om vervolgens te beweren dat je dat zelf niet gezegd hebt. Waarom draag je dat punt dan überhaupt aan in de discussie? Ik heb het nu over die 61 soorten waar je het over hebt. Verder spreken de overige citaten van jou voor zich, volgens mij.
En dan nog even over die verontruste moeders en kinderen. Ik beweer nergens dat jij ze op de kast gejaagd hebt. Je zegt alleen dat je al tien jaar de overlast van wilde bijen behandeld en ik vroeg me af hoe je dat dan doet? En waarom je dat zou doen? Want ik ben van mening dat je met een goede voorlichting en een stukje bewustwording veel meer bereikt. Maar helaas ga je daar verder niet op in.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » ma 07 nov 2022, 19:34

O K .

Ik citeer ; itt tot de rest van zeeland. Ik vind het een beetje merkwaardig dat je eerst een punt in de discussie aandraagt . om vervolgens te beweren dat je dat zelf niet gezegd hebt.

Antw . Jij schrijft op 2 nov ;

Jaap, je doet jullie mooie eiland echt tekort......Voor wat betreft de verschillende bijensoorten in Zeeland, er zijn er rond de 200(!), waaronder een aantal soorten die alleen in Zeeland voorkomen.

Mijn antw op 2 nov......Ik denk dat je de boeken welke jij aanprijst zelf niet ingezien hebt , meerdere keren heb ik aangegeven dat ik een boek over Zeeland gebruik , precies welke jij aangeeft .
Daar staan 205 voorkomende bijen in beschreven en komen er welgeteld 61 van voor op Tholen , zie ; bijen en wespen in Zeeland . Dit geeft men aan door middel van kaartjes , .

________________________________________________________________________________

Ik citeer ;Want ik ben van mening dat je met een goede voorlichting en een stukje bewustwording veel meer bereikt.

Dan is mijn vraag ...Als wat??

Ik citeer ;... Je zegt alleen dat je al tien jaar de overlast van wilde bijen behandeld .

Even beter lezen !!


Wat wil je nog meer weten .?

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » di 08 nov 2022, 13:30

Jaap v.Popering schreef:
ma 07 nov 2022, 19:34
Wat wil je nog meer weten .?
Ik denk dat mijn vraag niet duidelijk is, het zal aan mij liggen. Ik probeer het nog 1 keer. Je doet in deze discussie twee mysterieuze uitspraken:

“Wel kan ik je nog verklappen dat ik voorheen op dezelfde locatie van dat bloemenveld vele keren ingeschakeld ben geweest om grote overlast van de ; Osmia rufa te verminderen .”

“Je moet weten dat ik gedurende een jaar of tien de insectenoverlast voor de woningstichting behandeld heb . Een van de hardnekkige klachten waren een jaarlijks terugkerende overlast van bijen ( Osmia rufa ) in de schuurtjes .”

Mijn vraag is: wat heb je gedaan om de overlast van de Osmia's te verminderen? Ik vraag me dat oprecht af, omdat mij dat nogal lastig lijkt. Hoe wil je die beestjes wegjagen, door de gaatjes dicht te stoppen? Jouw uitspraken suggereren dat je iets gedaan hebt, om de overlast te verminderen en ik vraag me af wat dat dan is. Dat is eigenlijk alles.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 nov 2022, 22:15

Volgens mij heb ik niets mysterieus geschreven , er is geen woord Spaans bij .

Wanneer je op zo een klacht afgestuurd wordt wil je er het beste van maken wat mogelijk is .

Je gaat in gesprek en verteld de klagers dat deze bijtjes helemaal niet schadelijk zijn of steken en dat zij met een week of zes weer verdwenen zullen zijn , wat bij het merendeel van de klagers helpt .

Bij meerdere klachten was het zo erg dat er honderden bijen tegelijk in de schuurtjes rondvlogen en de bewoners bevreesd waren om naar binnen te gaan en daar de nestingangen wat verstoort/afgesloten hebben , meer kan je niet doen . Deze overlast ben ik op meerdere van onze zeven gemeentes tegengekomen . En dan het volgend jaar weer maar van hetzelfde laken en pak .

Tot slot ,
Overlast van bijenzwermen in de schoorsteen of spouwmuren en wespennesten kan je verdelgen wat bij solitaire bijen en vliegen in het open veld niet mogelijk is .

Ik hoop dat je tevreden bent .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten