wilgen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Plaats reactie
Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
wilgen

Bericht door Bijenhoudster » vr 22 okt 2010, 12:46

Ik wil een wilgenkoepel maken en zocht op het net naar info.

Ik wil eigenlijk de wilgen gebruiken die hier overal groeien, geen idee wat voor soort dat is. Dit is maar een experiment. Wil hem 6 m doorsnede maken en ben benieuwd wanneer ik die dan moet buigen, schuin zetten, hoe dicht bij elkaar enz. om gewenste resultaat te krijgen.

Maar ik wil ook wel weer wilgen gebruiken die goed voor bijen zijn. Dat zou dan een vroeg bloeiende wilg moeten zijn begrijp ik uit:
http://home.euphonynet.be/archief_bijen ... /wilg.html

Eén heeft het over bloeien in januari maar dan vliegen de bijen toch niet? De koepel komt niet naast de kasten te staan, daar zit bijv nog het huis tussen.
Een Boswilg zou goed zijn maar niet te stekken, is dan vast niet wat er hier overal staat.
De katjes wilg, is er maar één soort wilg die katjes geeft? Heb ik hier geloof ik niet gezien. Ik heb hier genoeg geschikte jonge takken/boompjes, maar ik heb geen idee wanneer hij bloeit . En wanneer is de ideale bloeitijd dan?

Ik ben al blij dat ik de wilg van andere bomen kan herkennen (mits er blaadjes aanzitten...) maar soorten ken ik niet. Hoe groot is de kans dat de wilgen hier niet het meest geschikt zijn voor bijen, maakt dat echt veel uit?

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: wilgen

Bericht door Bijenhoudster » vr 22 okt 2010, 13:53

Nog eens doorgelezen.
Als die katjeswilg veel stuifmeel geeft betekent dat dan ook dat die meer allergieproblemen geeft? Mijn vader heeft ze rond zijn land staan en heeft last van allergie, ik ben er zelf ook gevoelig voor.

Betekent dat dan misschien ook dat hoe geschikter een wilg voor bijen hoe meer kans op allergie? Of heeft dat niet met de hoeveelheid stuifmeel te maken maar meer met de bloeiperiode?

Een ander ding dat mij nu opviel is dat iemand verschil maakt tussen een katjeswilg en knotwilg. Mijn vader heeft katjes aan de wilgen en knot ze (werkwoord?). Kan je niet alle wilgen knotten dan?

Er komt nog een vraag op. Wat zijn katjes eigenlijk? Mijn vader heeft van die zachtegrijze die je moet doppen. Bij mij zijn ze geloof ik groter, losser, ik zou het niet als een katje omschrijven in vergelijking met die van mijn vader, maar misschien zijn dit ook wel katjes.

Stel dat ik die koepel ergens zou maken waar geen wilgen in de buurt staan, zou je dan juist verschillende soorten nemen om zo een langere bloeitijd te krijgen of gaat het juist om vroegbloeiers? Of kan je beter veel van hetzelfde hebben omdat anders de bijen er niet op vliegen. (dat was toch zo met mijn klein stukje borage).

Overigens woont mijn vader op zandgrond en ik momenteel op kleigrond. Ik zou bij mijn vader ook wel zo'n koepel willen maken.

Het zijn wel veel vragen hè?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wilgen

Bericht door maartenkleijne » vr 22 okt 2010, 17:36

die van je vader zijn mannetjes waar ook geel stuifmeel (plus nectar) aan komt, de lossere katjes die je noemt zouden heel goed vrouwtjes kunnen zijn die geen stuifmeel maar alleen nectar geven. De laatste is dus voor de bijen minder gezond maar voor allergie beter.
Zelf heb ik ook plannen voor een wilgenkoepel. Ik heb als volgt gedacht: alle soorten wilgen die je kan vinden in de cirkel zetten, zodra ze boven de meter komen met bamboe naar het midden beginnen te leiden, als ze boven de 2 meter zijn met draad aan elkaar binden en naar elkaar toe beginnen te trekken, zodat ze groot groeien de wilgen die het best aan het doel beantwoorden bevoorrechten en de rest wegdunnen, je begint dus met veel meer wilgen dan er uiteindelijk nodig zijn. Mijn plan is: elk jaar na de bloei en vóór de merelnesten snoeien zodat er weer nieuwe twijgen groeien die het volgend voorjaar bloeien voor de bijen.
gr,
m

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: wilgen

Bericht door semar » za 23 okt 2010, 09:33

Het beste is een groote variëteit wilgen te planten als je het handig uitmikt kunnen je bijen van vanaf beging maart tot eind april aan de slag (de groote schietwil is bij mij in somige jaren de eerste honingoogst).
Je kunt alle wilgensoorten knotten, in de praktijk gebruik men daarvoor vaak de schietwilg (die kunnen 20 meter hoog worden met zilver langwerpig blad bloeitijd april je ziet ze regelmatig in parken óngeknot´)

Alle wilgen hebben katjes, de wilg is tweehuizig, dus je heb manetjes die hebben gele katjes stuifmeel & nectar, en vrouwtjes waarbij het katje uit een verzameling stampertjes bestaat (vaak groenig van kleur)die geven alleen maar nectar.
Voor de bijen zijn mannetjes veel aantrekelijker, als je er vrouwtjes tussen zet heb je dat somige soorten veel zaadpluis maken later in het jaar (mijn vijver ligt er ieder jaar vol mee).

Het is onwaarschijnlijk dat je alergies bent voor wilgen stuifmeel, de wilg is een insecten bloeier dwz heeft plakerig stuifmeel dat niet stuift maar door insecten moet worden verspreid.
Als je alergies voor stuifmeel bent is dat meestal van de windbloeiers, als els, hazelaar, berk, populier, gras etc. hierbij zit het stuifmeel in die ´hangkatjes´als je de boom/plant schud komen er hele wolken vrij, dit stuifmeel is erg los droog en heeft vaak een luchtzak stuift makelijk mee met de wind (is voor de bijen ook minder voedzaam), bij insectenbloeiers zou je eigenlijk van plakmeel moeten spreken :wink:

Het Is mischien wel handig als bijenhoudster dat je je laat testen voor welk stuifmeel je precies alergies bent.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: wilgen

Bericht door Bijenhoudster » za 23 okt 2010, 11:46

semar schreef:... als je er vrouwtjes tussen zet heb je dat somige soorten veel zaadpluis maken later in het jaar.
In ieder geval goed te lezen dat je van wilg geen allergische reactie krijgt.

Ik ga dit voorjaar in ieder geval goed kijken naar de wilgen zowel hier als bij mijn vader.
Ik kan dus beter alleen mannelijke wilgen planten. Bovenstaande stukje begrijp ik niet, bedoel je dat de mannetjes als er vrouwtjes bij staan wilgenpluisjes maken, of dat alleen van sommige wilgensoorten de vrouwtjes wilgenpluizen maken.

Ik heb liever geen pluizen, krijg er al genoeg van de populieren.

Maarten ik heb dit plan: Een cirkel van 6 meter doorsnede, dat is best groot dus ik kan de takken bovenin voorlopig niet aan elkaar binden. Eerst wil ik om de 60 cm een rechte tak planten. Daar meteen naast een schuine, of twee eigenlijk 2 schuine een aan elke kant die elk een kant op wijzen, en op 20 cm ertussen ook twee schuine takken, allebei een andere kant op. Die schuine weef ik, je krijgt dus ruitjes. Als ze aangeslagen zijn wil ik ze met touw spannen dat ze vast naar het midden buigen. Weet niet of dit duidelijk overkomt. Ik kan je evt foto's sturen, er staan mensen bij dus ik plaats die liever niet hier. Je kan ook op willowdome googelen, maar dan zie je meer kleine speelhutjes. Ik wil niet dat de wanden meteen schuin naar binnen gaan, dus dit is even uitproberen.

Er zijn ook zwarte katjes, misschien is die er ook wel leuk tussen.

Ik herinner mij van een ander stukje dat de bijen liever vliegen op iets waar veel van is dan iets wat misschien beter is maar waar veel minder van is. Dan zou ik zeggen allemaal dezelfde wilgen. En dan van het meest ideale soort mannelijke, met de juiste bloeiperiode. Misschien een soort met bloeiperiode voor de appels, peren en paardenbloem.

Je kan er later weer een bloeiende klimplant over laten groeien.
http://www.bijenhelpdesk.nl/Biodiversit ... ten%20.htm

Zou er een ideale dikte zijn van zo'n stek? Ik wil ze eigenlijk zo groot mogelijk nemen.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: wilgen

Bericht door martin b » zo 24 okt 2010, 18:47

Een vinger dik en 30 cm lang, hou ik aan. Duw hem dan 20 cm in de grond, hoe langer de stek hoe moeilijker hij aanslaat. Zelf gebruik ik een soort, weet geen soort naam, die wel 1,5 tot 2 meter in een jaar groeit. Als je op zoek gaat dan zie je ze misschien wel, je kunt goed zien wat ze in 1 jaar gegroeid zijn. Vooral als ze vorige winter gesnoeid zijn. Liever te veel, dan te weinig stekken, ze slaan niet allemaal aan. Of plant ergens anders wat reserve stekken.
met een groet van martin

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: wilgen

Bericht door Bijenhoudster » zo 24 okt 2010, 19:04

10 cm boven de grond... ik zat aan 2 m te denken. Ze hebben dan toch geen blad meer. Nou twijfel ik.

Ik heb hier zelfs paaltjes die uitgelopen zijn.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: wilgen

Bericht door martin b » zo 24 okt 2010, 20:10

Klop, 2-3 meter het kan aan de wortel komen, maar alleen als de omstandigheden goed zijn, vooral géén vocht gebrek. En hoe langer de stek hoe dikker de stek en dieper je ze moet planten, een stek van 3 meter moet pols dik zijn en miniemaal 50 cm in de grond, liever nog dieper. Anders zal door de wind elke keer als de stek heen en weer gaat de jonge worteltjes afschuren. Zulke stekken voor knotwilgen als eens aangeplant met een gatenboor, werkt prima.
met een groet van martin

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: wilgen

Bericht door renske » ma 25 okt 2010, 09:55

Wilgen hebben veel vocht nodig. Op de klei zal het wel gaan, op zand bij je vader veel lastiger. Ik zit zelf op zand en heb een haag van gevlochten wilgen, maar het blijft maar dunnetjes.
De stekken kunnen best dik zijn, dus 2 of 3 meter lang kan best. De onderkant schuin afsnijden en van de onderkant de bast eraf halen, dat schijnt het beste te werken. Ik zou inderdaad reserve stekken maken, om uitval op te vangen. Nu is de goede tijd, omdat de grond nog warm is en de stekken nog wortels kunnen maken, terwijl ze nog niet hoeven uit te lopen.
Succes ermee.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: wilgen

Bericht door semar » ma 25 okt 2010, 10:07

Bijenhoudster schreef:
semar schreef:... als je er vrouwtjes tussen zet heb je dat somige soorten veel zaadpluis maken later in het jaar.
In ieder geval goed te lezen dat je van wilg geen allergische reactie krijgt.

Ik ga dit voorjaar in ieder geval goed kijken naar de wilgen zowel hier als bij mijn vader.
Ik kan dus beter alleen mannelijke wilgen planten. Bovenstaande stukje begrijp ik niet, bedoel je dat de mannetjes als er vrouwtjes bij staan wilgenpluisjes maken, of dat alleen van sommige wilgensoorten de vrouwtjes wilgenpluizen maken.

Ik heb liever geen pluizen, krijg er al genoeg van de populieren..
nee joh, bij planten maken de het vrouwtjes zaad niet de manetjes! :oops:
Vrouwtjes katjes vormen veel zaadpluis als ze met manetjes samen staan er er is een bijenvolk in de buurt om voor massaale bevruchting te zorgen, daarom en omdat vrouwtjes geen stuifmeel geven manelijke ´gele´katjes.

I
Bijenhoudster schreef:... k herinner mij van een ander stukje dat de bijen liever vliegen op iets waar veel van is dan iets wat misschien beter is maar waar veel minder van is. Dan zou ik zeggen allemaal dezelfde wilgen. En dan van het meest ideale soort mannelijke, met de juiste bloeiperiode. Misschien een soort met bloeiperiode voor de appels, peren en paardenbloem..
[/quote]

dat gaat in het seizoen inderdaad vaak op ze vliegen op iets wat economies is voor een bijenvolk, maar vroeg in het voorjaar gaat dat veel minder op, in het voorjaar vliegen ze niet de 2.5 km maar hooguit een 200 meter en pakken ze al het beschikbare stuifmeel in somige jaren zie ik ze bij mij zelf op de afgevallen katjes van de populier vliegen, vandaar dat wilgen vlak bij je stand zo belangrijk zijn.
de wilgenbloei vqalt niet samen met het fruit en de paardenbloem. andere tips voor in je tuin zijn veel crocus, blauw drijfje, scilia, anemone blanda en als je een vochtige plek in de buurt heb (slootkant)hebt klein hoefblad (bloei beging tot eind maart bloeit eerst met bloem, ziet er uit als paardenbloem later krijgt het bladeren als de esdoorn(zaadpluis weghalen anders verspeid het zich als paardenbloem). Late Heleboris en winterheide zijn ook sukses nummers in het voorjaar.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten