Winterakoniet

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Winterakoniet

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 feb 2011, 11:35

Oude Essink schreef: [..............]Menigeen plantte de knolletjes of zaaide de zaadjes uit in de tuin en zag daarna teleurgesteld niets opkomen. De bolletjes, zoals je ze in de winkel koopt, behoren in september uitgestrooid te worden en bedekt met een dun laagje aarde. Een aantal zal opkomen, per bolletje één bloem; deze bloem produceert een keur aan zaadjes, die rond de plant in de grond verdwijnen; deze zaadjes leveren pas na 3 jaar nieuwe plantjes; daarna breidt de kolonie zich snel uit.
Het winterakoniet knolletje is zeeeeeer gevoelig voor uitdrogen. Als je de knolletjes in september de winkel koopt zijn deze al drie maanden "boven de grond". Koop de knolletjes en plant deze nog de zelfde week!!
De zaden net zo. Als je zaad verzameld zaai dit nog de zelfde dag op een "kaal" plekje bv in een "lege" plantenbak. Zet deze in de schaduw - vergeet dit zet de bak in het vroege voorjaar op een zonnig plekje. Honderden kleine handjes van een halve cm groot steken begin maart boven de grond. Af en toe bij een periode van droogte wat water geven.
Je kunt dit zaaisel nog een jaar laten staan en na het tweede groeiseizoen - juni - de knolletjes uitplanten ze hebben dan geen blad meer.
Het volgend voorjaar bloeit dit zelf gezaaide zaaisel.

Ook bij mij staat de winterakoniet open maar helaas de bijen blijven binnen vanwege de storm.
Dus ben ik de gene die met een fijn penseel het "gedoe" van de bijen overneem. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Winterakoniet

Bericht door maartenkleijne » zo 06 feb 2011, 12:09

Bij mij op het droge zand moet de eerste groene vingertjes nog boven komen, Vorig jaar waren ze ook laat.
gr,
m

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Winterakoniet

Bericht door dickvanleeuwen » ma 07 feb 2011, 08:29

Gespot in de Betuwe

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Winterakoniet

Bericht door Oude Essink » ma 07 feb 2011, 12:00

Hallo Dick,
Waar maakte je die eerste foto? je zult zoiets maar bij huis hebben; om gek van te worden!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Winterakoniet

Bericht door dickvanleeuwen » ma 07 feb 2011, 12:25

De tweede foto nam ik gister in Rumpt. Omdat de aconieten daar al zo ver waren plakte ik de foto van vorig jaar er bij. Ben toch voor de zekerheid maar even gaan kijken op de stationsweg in Geldermalsen waar ik de eerste foto maakte. Het tuintje ziet er op dit moment zo uit. Het moet allemaal nog komen, of het wordt niets dit jaar?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Winterakoniet

Bericht door Albert Stoter » di 15 mar 2011, 12:38

Inmiddels is er op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Winterakoniet ook een filmpje te zien waarop de winterakoniet wordt bevlogen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten