Hazelaar goed bevlogen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Hazelaar goed bevlogen

Bericht door Albert Stoter » wo 16 feb 2011, 15:45

Vanmiddag 14:30 uur werd bij mij achter thuis ook de hazelaar goed bevlogen. Ik heb er een filmpje van gemaakt (best lastig met die autofocus van mijn videocamera). Zie de hazelaar op Imkerpedia.

Gebruikersavatar
harmjanwilbrink
Berichten:18
Lid geworden op:di 05 okt 2010, 12:46
Locatie:Moddergat
Contacteer:

Re: Hazelaar goed bevlogen

Bericht door harmjanwilbrink » wo 16 feb 2011, 17:59

Mooi zeg! Bij ons in Moddergat vlogen de bijen ook voor het eerst sinds een paar weken weer eens. Sommige hadden organjegeel stuifmeel. Dat is van sneeuwklokjes heb ik begrepen.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Hazelaar goed bevlogen

Bericht door Bijenhoudster » wo 16 feb 2011, 20:00

Leuk om te zien. Mijn cursusleider vertelde als de bijen op de hazelaar vliegen hebben ze armoede...

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Hazelaar goed bevlogen

Bericht door A.A. Staals » wo 16 feb 2011, 20:02

Bijenhoudster schreef:Leuk om te zien. Mijn cursusleider vertelde als de bijen op de hazelaar vliegen hebben ze armoede...
Dan zijn er heel veel bijen met armoede als je dat moet geloven.
Hazelaar en els zijn in natuurgebieden de eerste stuifmeel leveranciers, omdat daar geen crocus en andere "tuinplanten" voorkomen.

ad staals

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Hazelaar goed bevlogen

Bericht door jasper-k » wo 16 feb 2011, 20:42

ik keek net op imkerpedia bij drachtplanten en dan zie ik bij els en hazelaar een pollen waarde van 1.
de bijen hebben dus in natuurgebieden niks anders maar hebben er dus ook niet bijster veel aan...
of zie ik dat verkeerd?

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Hazelaar goed bevlogen

Bericht door Bok » wo 16 feb 2011, 22:14

Waar gaat dit over. Het is half februari das winter.
Dat ze nu af en toe wat vliegen is dit mooi meegenomen. Het echte werk start pas als het wat warmer wordt en de wilgen gaan bloeien.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hazelaar goed bevlogen

Bericht door Albert Stoter » wo 16 feb 2011, 22:44

jasper-k schreef:ik keek net op imkerpedia bij drachtplanten en dan zie ik bij els en hazelaar een pollen waarde van 1.
de bijen hebben dus in natuurgebieden niks anders maar hebben er dus ook niet bijster veel aan...
of zie ik dat verkeerd?
Jasper, dat zie je verkeerd. Die waarde betreft niet de kwaliteit van de pollen of nectar van de desbetreffende plant, maar betreft de mate waarin een plant door de bijen wordt bevlogen. Zo zou de hazelaar ook bijna alleen bevlogen als deze dicht bij de bijenstal staat. Dat is bij mij dus het geval.
Bok schreef:Waar gaat dit over. Het is half februari das winter.
Dat ze nu af en toe wat vliegen is dit mooi meegenomen. Het echte werk start pas als het wat warmer wordt en de wilgen gaan bloeien.
Tsja, ik ga maar op de bijen af. Op de een of ander manier vinden zij die krokusjes, sneeuwklokjes en hazelaar wel zeer de moeite waard. Ze bevliegen ze echt flink zodra het kan.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Hazelaar goed bevlogen

Bericht door jasper-k » do 17 feb 2011, 00:11

okay, albert bedankt.
ik ging ervanuit dat de waardes 0-5 weergaven de hoeveelheid en of de kwaliteit ervan.
Zijn er ook waardes bekend die de kwaliteit van stuifmeel weergeven, vorig najaar was er namelijk op het forum ook een discussie van de waarde van maisstuifmeel.
nu zie ik bij pollen ook bij mais een 5 staan de bijen vliegen er dus veel op maar het zegt dus niks over de waarde/kwaliteit voor de bij.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hazelaar goed bevlogen

Bericht door maartenkleijne » do 17 feb 2011, 02:45

Zowel mais als hazelaar stan bekend als niet hoogwaardig qua eiwitkwalieit, maar als er niks beters te halen is zijn de bijen er heel blij mee.
gr,
m

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Hazelaar goed bevlogen

Bericht door A.A. Staals » do 17 feb 2011, 08:03

Voor alles geld, ongeacht de getalletjes die er aan worden toegekend, het moet binnen het vliegbereik liggen van dat moment. Zo worden els en hazelaar bij mijn stand sterk bevlogen terwijl in mijn tuin ( bijen 500m) op crocusen ook de sarcococca (zie elders bij dracht) geen bij te zien is.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten