Mijn Poolse pioenroos

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Mijn Poolse pioenroos

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 09 mei 2011, 23:28

Ik had 40 minuten aan een tekst gewerkt en een druk op de knop en verdwenen. Mss komt er nog iets en anders niet.

Wie kan zeggen wat de bolletjes vloeistof zijn op de knop van mijn Poolse pioenroos? Dit weekend een knop ontdekt en daar zaten van die bolletjes/drupjes op. Ze zijn iets pakkkerig en ook ietsjes zoet. Alleen durf nik iet zo goed te proeven. Voor hetzelfde geld is de plant giftig. Heb het wel gedaan maar meteen mijn mond gespoeld. Ik heb ooit toen ik in Australia aankwam meteen aan de eerste beste besjes lopen proeven -ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen- en dat is dus nogal dom.

Wie kent het fenomeen? en wat is het???

PS1. er zaten nog veel meer drupjes aan maar die heb ik genuttigd.
PS2. eens kijen of het uploaden goed is gelukt. Het is gelukt maar site lijkt wel wat gevoelig tijdens uploaden. Drie keer eruit geknald.


Afbeelding

Afbeelding

PS. eens kijen of het uploaden goed is gelukt. Het is gelukt maar site lijkt wel wat gevoelig tijdens uploaden. Drie keer eruit geknald.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op di 10 mei 2011, 00:19, 7 keer totaal gewijzigd.
JP

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Mijn Poolse pioenroos

Bericht door petro » ma 09 mei 2011, 23:41

Volgens mij is het extraflorale nectar,(kijk bij topic Laurierkers)dat woord heb ik overgenomen van Albert.
Zitten bij mij ook elk jaar op de knoppen van mijn Pioenen.Het is overigings niet giftig.(anders schreef ik dit niet. :D)
Petro

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mijn Poolse pioenroos

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 10 mei 2011, 00:17

Dat zou heel goed kunnen. Laurierkers kan overigens massaal worden bevlogen door wespen, maar ook door honingbijen!! Wist niet dat pioenrozen die ook bezaten. Overigens zag ik vorig jaar dat hommels bij korenbloemen ook tussen de kelkbladeren naar nectar zaten te zoeken. Zelfde soort fenomeen??!

Mij ontgaat altijd het nut een beetje van de ditsoort extraflorale klieren. Ik kan me het nog enigszins iets bij voorstellen als de plant een afvalstof wil lozen of dat (een nog een betere theorie) de plant op meer efficientere manier insecten wil lokken. Ook kan het zo zijn om insecten weg te houden bij andere planten. Who knows. Maar waarom zou ik in Godsnaam nectar aanmaken als ik er nog een gesloten bloem is? Het duurt nog tijden voordat deze bloem open gaat.
U mag het zeggen!

JP
JP

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Mijn Poolse pioenroos

Bericht door AndreasH » di 10 mei 2011, 09:49

Ik heb bij de Ricinus Communis (Wonderboom) ook van dit soort druppelpunten ontdekt. Daar durf ik helemaal niet aan te komen (in de zaden zit ricine, wie weet hier ook wel?), ze zijn op de tast 'n beetje plakkerig en ik heb er nog geen enkel insect op kunnen ontdekken.

Toch 'n soort van 'plassen' misschien?? :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn Poolse pioenroos

Bericht door semar » di 10 mei 2011, 13:39

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dat zou heel goed kunnen. Laurierkers kan overigens massaal worden bevlogen door wespen, maar ook door honingbijen!! Wist niet dat pioenrozen die ook bezaten. Overigens zag ik vorig jaar dat hommels bij korenbloemen ook tussen de kelkbladeren naar nectar zaten te zoeken. Zelfde soort fenomeen??!

Mij ontgaat altijd het nut een beetje van de ditsoort extraflorale klieren. Ik kan me het nog enigszins iets bij voorstellen als de plant een afvalstof wil lozen of dat (een nog een betere theorie) de plant op meer efficientere manier insecten wil lokken. Ook kan het zo zijn om insecten weg te houden bij andere planten. Who knows. Maar waarom zou ik in Godsnaam nectar aanmaken als ik er nog een gesloten bloem is? Het duurt nog tijden voordat deze bloem open gaat.
U mag het zeggen!

JP
zou het zijn om mieren te lokken? die dan de plant tegen parasieten kunnen/zullen verdedigen?
Heb die samenwerking in de tropen vaak gezien.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Mijn Poolse pioenroos

Bericht door bas sprengers » di 10 mei 2011, 22:51

mooie waarneming, JP! en mooie foto's ook. ik ken het beeld en bij mij lopen er altijd mieren over die mooie elke-dag-dikker-wordende knoppen. ik heb vroeger tijdens mijn studie wel eens iets over de functie van extraflorale nectariën gelezen, maar een antwoord op het 'waarom' weet ik niet. en in dit geval zijn het volgens mij inderdaad extraflorale nectariën

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten