Stevia nieuwe zoetplant !

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Stevia nieuwe zoetplant !

Bericht door Franschman »

Ik heb sinds enige tijd een nieuwe plant in het kruidenfirmament aangetroffen De Stevia rebaudiana .

De bladeren smaken bijzonder zoet en ze zouden een goed alternatief voor aspartaam etc zijn van deze '' edulcorants' wordt gezegd dat ze kankerverwekkend zouden kunnen zijn !!
In Frankrijk is deze stof na lang juridisch geharewar toegelaten. De suikerproducenten waren er mordicus tegen dus deze voedingsmiddele-ngiganten hebben hun juristen huiswerk gegeven.

Tevergeefs, maar in Nederland wordt de stof nog niet toegelaten. Plantje bloeit met kleine witte bloempjes en is niet winterhart. Wat vinden de Europese bijen van deze Zuidamerikaanse nieuwkomer Als je op een blaadje kauwt hou je een tijd de zoete smaak in je mond, heel bijzonder.

Wie heeft ervaring met dit plantje en zijn toepassing ook in de imkerij !
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Stevia nieuwe zoetplant !

Bericht door Berend »

Leuk spul dat Stevia als zoetstof.
Alleen is het geen suiker, zoals bijv. een sacharose, wat de bijen nodig hebben.
Dus de bijen hebben er niks aan.
Hier in Nederland heet het honingkruid... :D
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Stevia nieuwe zoetplant !

Bericht door maartenkleijne »

Het is een leuk plantje, je kan haar binnen overhouden, het is een vaste plant die niet tegen vorst kan, en de bijen hebben er niks aan.
gr,
m
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Stevia nieuwe zoetplant !

Bericht door Bijenhoudster »

Ik heb hem een paar jaar geleden gehad. Hij deed het niet echt, smaakte wel zoet. Zou het best nog een keer willen proberen, denk dat hij misschien meer aandacht nodig heeft, stond bij mij in volle zandgrond.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Stevia nieuwe zoetplant !

Bericht door Berend »

Er is op ebay wel Stevia zaad te krijgen, stekjes zijn nog beter!
TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: Stevia nieuwe zoetplant !

Bericht door TubaLeoVoet »

Ik heb diabetes en gebruik dit al jaaaaaren... 't is dus zeker niet nieuw.
De voedingsmaffia (zeg maar de grote suiker producenten) spartelen als een duiveltje in een wijwatervat, als je het woord stevia nog maar uitspreekt.
Hoe onwaarschijnlijk ook : stevia produceert een totaal onschuldig zoetmiddel dat door het lichaam niet wordt opgenomen, maar het staat wél op de lijst van verboden producten.
Leo.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Stevia nieuwe zoetplant !

Bericht door Franschman »

Hallo beste reageerders,
Leuk dat jullie tips geven en reageren.
Inderdaad zijn de witte bloemetjes van de Stevia klein en ik heb er bij mij (nog) geen bijen op gezien.

Wat mijns inziens wel belangrijk is dat wij als imkers nauw met de suikerhandel verbonden zijn. Het voeren van suikerdeeg of suikerstroop moeten we dacht ik uit eigen ( niet gesubsidieerde) zak betalen terwijl imkers toch bijdragen aan 'natuurbouw', natuurvoorlichting en welzijn. Fraaie bessen voor vogels, bestuiving en mooie vruchten; u kent de argumenten. Geen argumenten maar centen zou ik zeggen. :lol: Heeft U een voorbeeldbrief voor Uw gemeente ??( net als tegen de alsmaar stijgende getaxeerde prijs ivm huurwaardeforfait :(

Welk kind eet wel eens echte honing ??? Veelal grijpt men in Nederland naar de Nutella en hagelslag. Dat zal de honingafzet geen goed doen en dus honingverkopers 'schaden'

Hoeveel honing verbruikt een Nederlander p/ hoofd en welke imago heeft het product. Valt volgens mij in de Reformhoek maar ik heb geen harde gegevens.
In Frankrijk is de afzet groter en wordt ook meer met honing gekookt en gebakken. 'Ons bijenblad' L'Abeille de France' heeft altijd een bladzijde waar een topkok ( col bleu) een recept geeft. Wordt ook met/ op kaas geserveerd ! Lekker moeder.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Stevia nieuwe zoetplant !

Bericht door Berend »

TubaLeoVoet schreef:het staat wél op de lijst van verboden producten.
Sinds 22 April is het verbod opgeheven...
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Stevia nieuwe zoetplant !

Bericht door Bijenhoudster »

Franschman schreef: 'Ons bijenblad' L'Abeille de France' heeft altijd een bladzijde waar een topkok ( col bleu) een recept geeft.
Kan je die op deze site plaatsen, lijkt mij heel leuk!
Ik eet zelf zelden honing en ben dus heel benieuwd naar toepassingen.

Dat Stevia verboden was is nieuw voor mij, ik kocht het jaren geleden gewoon bij Intratuin.
Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Stevia nieuwe zoetplant !

Bericht door Dirk C »

De plant houden was niet verboden, wel het gebruik er van.

groeten,
Dirk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten