Hoe is de dracht in de rest van NL e.o.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

J-Vos
Berichten:10
Lid geworden op:zo 01 aug 2010, 15:06
Imker sinds:1977
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
Hoe is de dracht in de rest van NL e.o.

Bericht door J-Vos » wo 22 jun 2011, 23:50

Beste allemaal, mede imkers,

Ik was benieuwd hoe de rest van Nederland en Belgie het momenteel met de dracht heeft. Hier in het Oosten (Omgeving Zwolle/Ommen) is het momenteel al enkele weken bar gesteld met enige dracht van betekenis. Heb 2 plaatsen, ongeveer 8Km van elkaar verwijderd. De éne plaats in agrarisch gebied,er staan 5 volken, waar nog iets binnen komt. De andere 9 volken staan thuis, bebouwde kom tegen natuurgebied aangrenzend aan onze tuin. Voer al enkele weken mijn kleine volkjes bij. De grote hebben nog voldoende honing over na het slingeren afgelopen Mei.

Hopen op mooi weer en nog enkele Lindes en vuilbomen die laat bloeien?

Jannes

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht in de rest van NL e.o.

Bericht door petro » do 23 jun 2011, 09:12

Amsterdam;
Linde,Vuilboom,Braam,Raap/Koolzaad,Distel en nog anderen waar ik de naam niet van weet.(maar wel goed bevlogen wordt)
Als het op een dag veel regent voer ik wat,op andere dagen word er flink gevlogen en gehaald.(tussen de buien door en ook stuifmeel)
Petro

Ronnie76
Berichten:80
Lid geworden op:zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht in de rest van NL e.o.

Bericht door Ronnie76 » do 23 jun 2011, 09:47

Bij ons op het erf staat 1 grote linde van ik vermoed zo'n 20 meter hoog die van onder tot boven bomvol zit met bloesems die vorige week zijn opengesprongen. Na de regen van afgelopen week overdag scheen af en toe s'avonds het zonnetje en toen ik daarbij thuis kwam rook je over het hele erf de in bloei staande linde die dan ook volop werd bevlogen door bijen, hommels en kleine (sluip)wespjes. Bijvoeren hoef ik op dit moment dan ook nog niet.
Ik zal proberen komend weekend nog een foto te posten van deze mooie bloeiende linde.
Verder zag ik vorige week nog in Enschede en bij ons in de buurt (vlak over de grens van Enschede) de bijen nog ijverig vliegen op de tamme kastanjes, deze lijken deze week helaas al weer te zijn uitgebloeid.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht in de rest van NL e.o.

Bericht door Jaap v.Popering » do 23 jun 2011, 11:02

petro schreef:Amsterdam;

Als het op een dag veel regent voer ik wat,op andere dagen word er flink gevlogen en gehaald.
Petro
Zit er dan geen suiker door je Honing .???

Jaap v P

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht in de rest van NL e.o.

Bericht door petro » do 23 jun 2011, 12:50

Jaap,
Het is niet de bedoeling dit jaar van het volk honing te oogsten.Ik wil graag dat ze nog een Hk uitbouwen
en de bedoeling is dat ik een gedeelte tot de helft gebruik voor een nieuwe (gekochte) moer.
Mocht het zo uitkomen dat er toch veel gehaald wordt aankomende week,is de suiker niet meer van toepassing.
Vanwege de vooruitzichten wil ik morgen voor het laatst voeren.
Petro

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht in de rest van NL e.o.

Bericht door Bok » do 23 jun 2011, 17:06

Hier is het armoe. Linde is zo goed als uitgebloeid en geeft enkel stuifmeel. Veel te droog geweest.
Na de Accacia die geweldig was is er zo goed als niets meer binnen gekomen. Ik schat een kilo of 10 per volk tegen voorgaande jaren 30 á 50 KG lindehoning.

Op dit moment denk ik dat ze aan het interen zijn. Stuifmeel wordt er wel goed gehaald.
groet,

Peter

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht in de rest van NL e.o.

Bericht door JackC » do 23 jun 2011, 18:04

Hier (zuid Limburg) wordt goed gevlogen en veel stuifmeel binnengebracht (kastanje?) maar er komt niet echt veel honig bij. Maar nu begint de springbalsemien al te bloeien, dit was vorig jaar pas na de laatste honingoogst na half juli. Dus misschien krijg ik daar nog honing van, vorig jaar was ik toen al met de varroa bezig.

Rene K
Berichten:101
Lid geworden op:ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie:Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht in de rest van NL e.o.

Bericht door Rene K » do 23 jun 2011, 20:13

Stuifmeel halen ze wel hier, maar honing niet veel ik denk vnl van de bramen en wat er in de tuinen bloeit (lavendel).

Rene

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht in de rest van NL e.o.

Bericht door bas sprengers » do 23 jun 2011, 21:25

hier in driebergen valt het me tegen; na de geweldige acacia-oogst ging het snel bergafwaarts. was een weekje weg rond begin juni en de kasten waren bij terugkomst beduidend lichter geworden. de eerste lindes zijn al lang uitgebloeid, de late linden staan nu op opengaan, tamme kastanjes zijn nu volop aan het bloeien. maar veel te koud, te veel wind, te vaak regen, en ik zit tevergeefs al avond aan avond te kijken wanneer ze nu eens lekker gaan indampen. maar niets daarvan, na de geweldige voorjaarsdracht lijkt het merendeel gedaan dit jaar. wie weet of het voorspelde mooie weer vanaf komend weekeinde er nog een positieve draai aan kan gaan geven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten