Mais schadelijk?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Mais schadelijk?

Bericht door JackC »

Dit is waarschijnlijk al eerder een onderwerp geweest, toch kan ik het niet als zelfstandig item vinden.

Zelfs op dit tijdstip nog (20.30 uur) komen mijn bijen met onwaarschijnlijke hoeveelheden stuifmeel aangevlogen, alleen vergelijkbaar dit jaar met het overweldigend aanbod van de wilgendracht. Maar het overgrote deel is oranje-geel van kleur, waarschijnlijk mais. Nu heb ik begrepen dat dat niet echt voedzaam is; maar is het ook schadelijk voor de bijen? vooral als straks de winterbijen gevoed moeten worden?
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mais schadelijk?

Bericht door de vos roger »

Jack,
of het echt schadelijk is is moeilijk te zeggen , maar het eenzijdige en bijna waardeloze stuifmeel ervan is zeker niet goed voor de larven te voeden die straks onze winterbijen moeten worden.Ik hoop dat er in je omgeving nog iets anders te halen is dan alleen maar maispollen.
De pollen van de mais zijn eerder aan de bleek gele kant ,oranje kleur is er niet bij.
Ik heb ook zo mijn persoonlijke bedenkingen wat de schadelijkheid van de pollen van mais betreft .
Als de mais gezaaid wordt zit hij in een cocon gewikkeld waarvan de stof zeer giftig is voor onze bijen.
Ik vraag mij af of er in die pollen soms ook geen restanten van dat gif meer voorkomen,indien dat zo zou zijn ,en hoe weinig het ook mag zijn, het kan onze bijen verzwakken met alle gevolgen van dien .
groetjes uit Vlaanderen
roger
JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Mais schadelijk?

Bericht door JackC »

Dank je Roger voor je reactie.
Het stuifmeel dat nu binnen kwam was zeker niet bleek geel, zelfs eerder oranje dan geel. Wat zou dat dan kunnen zijn, in deze tijd?
Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Mais schadelijk?

Bericht door Rene K »

Oranje kan goed van de asperge zijn.

Rene
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mais schadelijk?

Bericht door de vos roger »

Het diep oranje stuifmeel dat ze bij mij binnen brengen is van de vele verbascums die in mijn omgeving staan :D
Hierbij een foto van de verbascum nigra met de pollen
Afbeelding
groetjes
roger
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mais schadelijk?

Bericht door Oude Essink »

Wat een wonderschone foto, Roger, KlASSE :!:

hennie oes
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten