IS een Cactus een drachtplant

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: IS een Cactus een drachtplant

Bericht door Bouna » di 13 sep 2011, 21:42

In Marokko hebben wel heel veel cactusplanten die de bekende cactusvijgen dragen. Ook deze bloeit volop, maar ik weet niet of hier bijen op afkomen.
Ik weet wel dat bijen op het sap afkomen van de cactus zelf als deze bijvoorbeeld door vogels of vee is kapot geprikt.
Ook op het sap van de cactusvijgen zelf komen bijen af als er om wat voor reden dan ook een gaatje in is gekomen. Dit gebeurt wel eens door de bijenhouder zelf. Die prikt dan gaatje in de cactusvijgen zodat het sap er uit loopt. Maar nogmaals op de bloem weet ik het echt niet. Het zou me niets verbazen van niet, aangezien de cactusvijg altijd rijkelijk aan de cactussen groeit.

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: IS een Cactus een drachtplant

Bericht door felix » wo 14 sep 2011, 00:35

in sri lanka hebben ze in elk geval een drachtwaarde, en worden ze er bevlogen. heb ik zelf kunnen bevestigen ;p
maar daar zitten ze in hun natuurlijke omgeving dus is dit normaal, hier in het koudere België hebben ze misschien niet de juiste 'middelen' (zon,warmte, luchtvochtigheid,... ) om van belang te zijn voor onze bijen, maar ik kan me misschien wel vergissen.
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-09-14 om 00.30.45.png
bloeiende cactus in Sri Lanka

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: IS een Cactus een drachtplant

Bericht door apiario » wo 14 sep 2011, 14:42

Hier in het drassige Zuid Holland komt ook de cattus veel voor. Ik heb ook nooit geweten of ze daar ook op vlogen
Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en ben ietewat aan het experimenteren geslagen. Of het resultaat
nou zo goed was is ook wat bedenkelijk. :D :D :D

Inmiddels de airbrusspuit maar weer opgeborgen

Bertus

Afbeelding
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: IS een Cactus een drachtplant

Bericht door Kroese » wo 14 sep 2011, 15:43

apiario schreef:Hier in het drassige Zuid Holland komt ook de cattus veel voor. Ik heb ook nooit geweten of ze daar ook op vlogen
Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en ben ietewat aan het experimenteren geslagen. Of het resultaat
nou zo goed was is ook wat bedenkelijk. :D :D :D

Inmiddels de airbrusspuit maar weer opgeborgen

Bertus
Bertus is dit misschien een Cactui ?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: IS een Cactus een drachtplant

Bericht door apiario » wo 14 sep 2011, 16:57

Hoi Hennie,

Inderdaad is dit de beruchte "Cactui" Ik heb nog geprobeerd om het geregistreerd te krijgen maar het is afgewezen
De heren werden prikkelbaar en kregen tranen in hun ogen.

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: IS een Cactus een drachtplant

Bericht door Oude Essink » ma 19 sep 2011, 09:10

Goeiemorgen, Goeienmoggel,

Wat ik mij afvraag: heb jij er 96 uur onafgebroken naast gezeten? zij kunnen er op onmogelijke tijden selectief op gevlogen hebben ( :!: ); in die 96 uur zul je, als je goed hebt opgelet, toch gezien hebben hoe de bestuiving tot stand komt ( als het weer tenminste bestuiving toestaat); daar ben ik zeer benieuwd naar! Misschien moet de plant het van de regendruppels hebben en is het een vorm van waterbestuiving. Ik geloof ook niet, dat bijen erop vliegen, maar ik heb er geen argument voor anders, dan dat op de natuurlijke woonplaats van de cactus (dorre woestijn) geen bijen zullen voorkomen. Dat argument is evenwel niet sterk en mijn mening heeft daarom geen betrouwbaarheidswaarde.
Gisteren regende het hier; nu schijnt weer volop de zon,

Afbeelding

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: IS een Cactus een drachtplant

Bericht door Franschman » vr 14 okt 2011, 00:13

Hallo Hennie,
Ja de 'Pieds noirs' Franse kolonisten in Algerije weten het maar al te goed. Het is een leuke afscheiding , stuifmeeplant/struik en vruchtenleverancier. In Australie is deze ingevoerde plant een eigen leven gaan lijden, een ecologische ramp ! ( zie Internet). Soort Opuntia. Die 'oren kan je afsnijden en in zandige grond zetten. Hij geeft rode bloemen en stuifmeel . Veel cactussen bloeien 's nachts en worden door nachtvlinders en vleermuizen bestoven maar ik heb op mijn opuntia hommels en bijen gezien die stuifmeel haalden . :be1:

De vruchten met en krant afplukken want anders ben je uren bezig die dunne naaldjes met weerhaak uit je handen te halen. Smaak flauwzoet maar ja in de woestijn of aride gebieden moet je niet kritisch ziin. Je hebt dus hele hagen van die dingen want ook geiten behandelen deze planten met eerbied en blijven op gepaste afstand en dat wil wel wat zeggen voor deze acrobatische allesvreters :D Vruchten zijn nu op alle Franse markten te koop. Probeer het eens een keer maar let op die venijnige naaldjes :o

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten