Reizen naar wilgen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door Eugeen »

Mijn bijenstal staat op 10 meter van de perceelsgrens met een paardenweide. De paarden grazen letterlijk 'onder de landingsbaan'. De bijen die deze weide overvliegen in de richting van een naburig wilgenbosje, gaan al na enkele meters de hoogte in. Ik kan zelf ook tot ongeveer 2 meter voor de bijenkasten gaan staan alvorens de bijen ter hoogte van mijn oren passeren :be5: Wellicht moet je eerder vermijden dat de paarden tot vlak tegen de kasten kunnen grazen of zelfs letterlijk tegen de kasten kunnen schuren. En het zijn heus niet alleen de paardachtigen die op hol slaan als ze brutaal worden benaderd door de wachters van een bijenstand. :lol:
Groeten,
Eugeen
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door renske »

Ik heb eerder gehoord dat paarden en bijen niet samen kunnen, maar dit schijnt te komen uit de tijd dat je met hard werkende, bezwete paarden niet langs een bijenstal moest rijden. Tegenwoordig zweten onze luxe paarden niet meer zo erg. Ik ken meer mensen die paarden en bijen hebben en dat gaat goed. Andere ervaringen hoor ik graag. De kasten moeten zeker ergens staan waar de paarden er niet bij kunnen. Er staan 2 jaarlingen, die slopen alles en ik moet nog zien of ze zich door bijen laten afschrikken om een kastje om te gooien of kapot te knagen.
Bedankt voor alle adviezen. Ik ga eens kijken of ik na de wilgen ergens op het fruit kan staan. Dat lijkt mij het veiligste.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Gerd
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 17 jun 2009, 09:33
Locatie: Kranenburg, Germany
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door Gerd »

Mijn 3 kasten staan op onze eigen wei waar 6 paarden lopen. Slechts ''eén slechte ervaring gehad afgelopen zomer, maar ik wijt dit aan het slechte weer wat op komst was. Er was duidelijk onweer op komst en toen werden zowel ruiters als paarden gestoken die op ongeveer 50 meter afstand kwamen.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door semar »

de liefste bijen kunnen met onweer veranderen in stekende feeksen!

Als eigenwijze jonge imker in de bijen met onweer in de lucht gewerkt resultaat;
2 dagen niet kunnen lopen 200 steken in de enkels en benen ze kwamen door de broek, sokken, en kap heen.
Was een uitsteken leer moment :lol:


Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door Jaap v.Popering »

goeienmoggel schreef:
Is er iemand op het forum die het "verlossende" woord kan geven over het samen gaan van Bijen en Paarden.
Kijk eens op ; Google " ; Paarden en Bijen " en je zult versteld staan .

Jaap v P
Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door jasper-k »

hoezo gaan ze niet samen?
ik zie een paar negatieve verhalen maar ik zie ook foto's van bijenkasten in een paardenwei...
ligt denk ik toch echt aan meerdere factoren en de samenloop van omstandigheden.

vogels en katten gaan ook niet samen of wel...
ik heb een buurman met een kat en ik heb al tientallen keren dode vogels moeten rapen...
maar volgens hem niet zijn kat bij mij aan het gaas...
(maar uiteraard wel mijn bijen die zijn vrouw steken zeker :lol: )
Met vriendelijke groet, Jasper
Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door jasper-k »

dat bedoel ik juist ik heb gegoogeld en zie een aantal keer hetzelfde verhaaltje van 4 dode paarden in sussex
ik zie dat paarden moeten kunnen vluchten (zelfs ff het artikeltje gelezen)
maar zoveel zie ik nou niet dat het niet zou kunnen of wat dan een veilige afstand zou zijn

type maar eens in "paarden en ongelukken" dan blijken mensen en paarden en paarden en auto's ook niet samen te gaan :D
maar ik begrijp het punt wel hoor

oww en ik hou ook niet van katten :clap:
Met vriendelijke groet, Jasper
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door Jaap v.Popering »

Gelukkig gaat het in bijna alle gevallen probleemloos , maar het zal het paardje van je zoon/dochter maar zijn .

Ik heb even gekopieerd.

Een paard in Boxtel is gisteren wel heel vervelend aan zijn einde gekomen. Tientallen bijen staken het paard dood. De dierenarts diende nog wel tegengif toe, maar dat hielp niet meer.

De bijen en het paard stonden al jaren probleemloos vlakbij elkaar. Maar de bijen waren het paard om onduidelijke redenen ineens zat. Ook enkele wandelaars moesten eraan geloven, maar die kwamen met de schrik vrij.

Ik denk dat wij gewoon voorzichtig moeten zijn.

Jaap v P
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door renske »

Ik zie er maar vanaf. Omdat ik als ik ze terug wil halen, eerst weer ergens anders moet staan. Er staan hier in het dorp ook wel een paar wilgen, dan vliegen ze daar maar naar toe.
Ik wil met de paarden geen risico nemen, maar ik hoop wel ooit met paarden en bijen op mijn droomboerderij te staan, maar goed wie dan leeft, wie dan zorgt. Voorlopig blijft er een paar kilometer tussen zitten.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten