Nothofagus antartica bron voor propolis ?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:
Nothofagus antartica bron voor propolis ?

Bericht door Franschman » ma 19 mar 2012, 22:34

Wie dit bijzondere boompje aanraakt kan direct de kruidige geur van propolis waarnemen wat mij bij de vraag bracht: 'zijn er bomen en planten die een bijdrage leveren aan de mogelijkheid voor bijen om er propolis op te verzamelen en is de aanplant van zo'n notofgusboompje daar een bijdrage aan ?' Durft U het aan ? :be8: Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nothofagus antartica bron voor propolis ?

Bericht door Hans van der Post. » di 20 mar 2012, 00:56

bron: http://www.appeltern.nl/nl/plantenencyc ... antarctica_-/
Nothofagus antarctica Beschrijving:
De kleine blaadjes van Nothofagus antarctica geuren na het kneuzen naar kaneel. Nothofagus antarctica wordt als boom of meerstammige struik ongeveer 8 tot 12 meter hoog. De breedte bedraagt dan 4-6 meter.

Bijzonder van Nothofagus antarctica is de transparante structuur van de boom. Nothofagus antarctica is volledig winterhard. De takken van Nothofagus antarctica zijn bezet met witte stippen: de lenticellen.

In de winter valt vooral de visgraatstructuur van de takken op. Nothofagus antarctica is toe te passen als solitairboom of solitairheester. Denk eraan dat u deze laagvertakkende boom de ruimte geeft!


Bedoel je deze boom?
Zelf denk ik dat bijen op kastanje en verschillende soorten populieren de propolis halen.
!Hans.

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Nothofagus antartica bron voor propolis ?

Bericht door Franschman » di 20 mar 2012, 14:47

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad deze boom maar een kaneelgeur kan ik er niet van maken. Voor mij is het echt meer een propolisgeur vandaar mijn vraag. Is zou wel eens een lijstje willen zien van aantoonbare propolisleveranciers. Zijn daar ook dennen bij ? Hoe komen bijen aan propolis buiten het voorjaar als er dus geen kastanjeknoppen etc voorhanden zijn.
Wie het weet mag het zeggen. :hive:

Gebruikersavatar
Miles
Berichten:57
Lid geworden op:wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:40
Locatie:Frankrijk
Contacteer:

Re: Nothofagus antartica bron voor propolis ?

Bericht door Miles » di 20 mar 2012, 15:12

Kers
spaanse aak
Klimop
Hazelaar
Appel
Populier
Peer
lindeboom
Kastanje


Den geeft geen propolis..


Uit de Franse imkerbijbel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten