Heide 2012

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: Heide 2012

Bericht door Bart de Coo » zo 09 sep 2012, 13:21

Jos,

Maar wat bepaalt de prijs dan in Frankrijk? Je noemt crèmehoning: die zou duurder zijn. Vanwege het werk dat de imker eraan had? Klinkt redelijk, maar het is toch vooral een kwestie van twee keer per dag met de verfroerder op de boormachien omroeren. Ik word daar nooit zo moe van.

In Nederland lijkt onder hobbyisten de prijs volkomen onafhankelijk te zijn van het vraag-aanbodverhaal. Dit jaar bloeide de heide fantastisch. De opbrengsten zijn enorm, we konden er honingbakken bij plaatsen en dus zou dat de prijs flink moeten drukken!!! Als het koolzaad een beetje meewerkt, dan haal je er hele verzegelde broedbakken vanaf, heb ik begrepen. Ik hoorde in het verleden verhalen over de springbalsamien in de Biesbosch, die 70kg per volk opbracht, hele dunne en makkelijk te slingeren honing bovendien. En dus zou koolzaadhoning of springbalsamienhoning in een goed jaar spotgoedkoop moeten zijn. Dit soort effecten heb ik nog nooit waargenomen in Nederland. Er is nou nooit eens een imker die zegt, fantastische opbrengst gehad dit jaar, ik gooi mijn prijs omlaag. Het debat gaat hier altijd over een vaste prijs, ongeacht vraag en aanbod. De argumenten die worden aangevoerd zijn altijd wat sentimenteel van aard: puur natuur, ambacht, babbeldebabbel.

Hierboven schrijft 'imker mek' over €8,50 voor een pot heidehoning. Als hij het ervoor krijgt, dan is hij een prima zakenman. Gefeliciteerd. Maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op...

Groet,

Bart

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door jossmits » zo 09 sep 2012, 14:26

Bart,
Ik denk dat het simpel vraag en aanbod is. Ik vind cremehoning niks, maar de Fransen zijn er gek op. Het blijft raar dat voor zonnebloem, in de oorspronkelijke vorm, een lagere prijs gegeven wordt dan voor eigenlijk dezelfde honing, maar dan als cremehoning.
Ik had dit jaar niet veel zonnebloem. Hetgeen ik had heb ik helemaal omgezet in cremehoning, en nu na een paar weken al bijna alles verkocht.
( In de rest van mijn zonnebloemhoning zat heel veel streepjeszaad (crepis), dat neem ik aan want dat bloeide uitbundig tijdens de bloei van de zonnebloem . Eigenlijk veel lekkerder). Dat moet ik nog zien te verkopen.

Jos

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 09 sep 2012, 21:06

Voor mijn zomerhoning heb ik 10 euro per kilo gevraagd als het in potjes van 250 of 450 gram zat. Was in een mum van tijd weg. De prijs is eigenlijk afgekeken van b.v. Het Honingmagazijn. De raathoning heb ik nu maar berekend voor 17 euro per kilo. Als ik zie dat de commercielen er 22 euro voor vragen, vond ik 17 genoeg. Ik ben met je eens dat het een hele makkelijke honing is, alleen kost het bouwen van de raten natuurlijk honing. Voor de potjes zit ik rond de 15 euro per kilo te denken, maar misschien dat ik het wel lager hou. Ik hoef niet te reizen, mijn bijen hebben de heide in het vliegbereik vanaf de stand.
Ik ben helemaal met je eens dat ik er niet van hoef te leven. Winst maken is niet eens een vereiste, maar ik hoop dat ze uiteindelijk kostendekkend kunnen zijn. Als beginner, met veel aan te schaffen nog niet echt makkelijk...

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Kroese » wo 12 sep 2012, 12:32

Bart de Coo schreef:J
Hierboven schrijft 'imker mek' over €8,50 voor een pot heidehoning. Als hij het ervoor krijgt, dan is hij een prima zakenman. Gefeliciteerd. Maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op...
Groet,
Bart
Gistermiddag staan kolben(soppen). Ik heb 4 Honingkamers gekolbt en geslingerd.
Ik heb een slinger met een motor, ideaal je kunt ondertussen de volgende ramen al kolben.
Ook het verwarmde (door stoom) mes is ideaal, het snijd de raten glad af langs de latten, ze zijn dan makkelijker te kolben, omdat de celwandjes niet rafelig zijn, zoals bij een ontzegelvork.
Ondanks dat het nieuwe raten waren, zijn ze er toch vrij onbeschadigd uitgekomen. Meerdere keren de raten keren, en langzaam het toerental omhoog, evt nog iets na kolben.
Ik heb de bakken op een warmte stapel staan, die de raten op zo'n 28 graden verwarmd. Evt onverzegelde hoekjes, die drogen dan ook uit, zodat ik er zeker van ben dat het vochtgehalte beneden de grens ligt.
Dit gaf 3 emmers HH, en er komen nog een aantal bakken aan.
Ik heb dus 1 bak per uur geslingerd. Misschien ben ik wel traag, maar ik vond het in mijn eentje toch nog redelijk gaan.
Meestal pers ik het, maar omdat ik dit jaar mijn totale raten bestand nieuw heb laten uitbouwen op mijn eigen zegelwas kunstraat, vond ik het zonde om deze raten te persen.
Natuurlijk is het hobby Bart, maar een bak met Linde honing uit slingeren gaat 3 keer zo snel.
Ik vind een prijs van €7,50 - €8,- niet overdreven.
Gisteren avond de Heide volken naar huis gehaald, de raathoning was toch al goed verzegeld, een top heide jaar.
Vanmiddag ga ik weer soppen. :D
Groeten,
Hennie....
Laatst gewijzigd door Kroese op wo 12 sep 2012, 12:51, 2 keer totaal gewijzigd.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door A.A. Staals » wo 12 sep 2012, 12:49

Kroese schreef:Vanmiddag ga ik weer soppen. :D

Hennie....
Klagen hoeft niet: als je aan vernieuwing doet gaat het heel makkelijk, Het rolletje, zie elders op het forum en het vliegt er uit.

ad staals

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Kroese » wo 12 sep 2012, 12:55

A.A. Staals schreef:
Kroese schreef:Vanmiddag ga ik weer soppen. :D

Hennie....
Klagen hoeft niet: als je aan vernieuwing doet gaat het heel makkelijk, Het rolletje, zie elders op het forum en het vliegt er uit.

ad staals
Ad, het lachebekje toont aan dat ik niet klaag. Ik ben zeer tevreden met de oogst, vooral de raathoning is mooi verzegeld.
Maar gaat met dat rolletje de raat niet kapot?
Anders moet ik maar eens snel naar de handel om zo'n rol te gaan halen.
Waar zijn die rollen te koop? overal?
Hennie...

dick aalvanger
Berichten:37
Lid geworden op:zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door dick aalvanger » wo 12 sep 2012, 16:23

Dag heide imkers,
Afgelopen zaterdag in Dalfsen kon je een pot heide kopen voor de prijs van € 5.00.
De desbetreffende imker was met 75 volken naar de heide geweest en had de ramen geslingerd.
Kennelijk was hij bang dat hij de hoeveelheid aan heide niet kwijt kon.
Jammer, zo schiet hij wel anderen onder de vleugels.
hr. gr. Dick Aalvanger

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 13 sep 2012, 11:19

Vandaag gejogd over de Bussumerheide met opkomend zonnetje. Opmerkelijk: bijna alle mensen zeiden 'goeiemogge'. Na weken blessureleed weer flinke passen gezet. Wat een gebied! Ik moest denken aan Maarten en zijn (zwarte) bijtjes. Ooit heb ik Maarten eens bezocht (en hij mij). We maakten afleggertjes van zijn bijen. Bezochten de verenigingsstand met hoornaarnest. We aten thuis witte boterhammen met kaas. Misschien vlogen Maarten zijn bijtjes ook wel op de heide.
Ik kwam vanochtend een tiental (gele) kasten tegen aan een bosrand. Ik ben er niet naartoe gerend. Er bloeit ongeveer nog 10 a 15%. Opmerkelijk is dat ik nauwelijks spinnewebjes ben tegengekomen. De bijen kunnen dus nog even blijven staan.
Ik kwam een vrouwlijke herder (herdster?) met schaapskudde tegen (echt tof!). En dat in zo'n stedelijk gebied. Vervolgens een oude ruiter op een schimmelpaard. Een kudde Carlois runderen. En dat te bedenken dat die heide vele bedreigingen heeft moeten trotseren. Zo was de Bussumerheide in 1928 omgetoverd als een paardenrenbaan voor de Omlympische Spelen. Ongelovelijk. Als dat maar niet gebeurd in 2028 dacht ik nog. Hier en daar zaten stukjes met bruingeroeste heideplanten. Maar maximaal 5%. Ik kan me voorstellen dat het een topjaar heidejaar is geweest voor de Bussumse imkers.

gr

PS Bart: heidehoning aan 5 euro. Marktwerking dus. Niettemin ben ik het met je eens. Nederlandse en ook Belgische honing is grotendeels NIET onderhevig aan marktwerking. Eigenlijk flauwekul. Zeker om van veel honign af te geraken, is het naar beneden gooien van de prijs zinning.
JP

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 13 sep 2012, 12:24

Afgelopen zondagochtend op de Groevenbeekse heide (Ermelo) waren er wel erg veel spinnewebben. Een schitterend gezicht in met de dauw erop. Ook hier was de heide al behoorlijk minder paars aan het worden. Ik heb de honing al afgenomen. Het aantal kilo's weet ik nog niet. Ik heb 2 ramen raathoning en 16 ramen slingerhoning afgenomen van 2 volken. Die slingerramen niet allemaal helemaal vol. Ik moet erbij zeggen dat 1 volk een startend Buckfast volk is en ik de fout had gemaakt ze teveel ruimte te geven. Voor het eerste jaar als zelfstandig imker ben ik wel tevreden.

Overigens is het bij ons normaal dat we elkaar gedag zeggen in het bos en op de heide. Het grappige is dat veel stadslui (ben ik van origine ook...) het ook ineens gaan doen als ze bij ons op vakantie zijn.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Santtu Pikkarainen » za 15 sep 2012, 10:46

Hmmm, al met al een kilo of 6 à 7 geslingerd en 1300 gram raathoning. Minder dan ik had verwacht. Maar ik had dan ook maar 1 volk op orde om te halen. Volgend jaar beter en anders is het jammer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten