Hoe is de dracht bij jullie?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:
Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Ruinerweg » vr 19 jul 2013, 22:21

JP.

Het is hier ook fantastisch van 's ochtends tot 's avonds laat!

Bakkken vol!

roel

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door FerryB » vr 19 jul 2013, 22:27

Hier (Lelystad) bloeit de Linde net 1 week dus die gaat nog wel ff door. De bijen halen als gekken zo mooi om te zien. Ze komen zo zwaar als een baksteen van heel hoog naar beneden vallen en geven soms op de vliegplank hun lading al over en stormen weer weg.
Ik heb er gister nog een paar broedkamers als Honingkamer opgezet, die ik begin van de week gekocht heb.
Nu 1 volk met 3 Honingkamers en 3 volken met 2 honingkamers en 1 broedkamer als Honingkamer, dus ben heel benieuwd naar de opbrengst.
Ik doe het niet voor de honing het bijen houden maar vind het heel leuk en boeiend om koninginnen te kweken, dat is dit jaar heel goed gelukt.
En tja al die honing is dan toch erg leuk mee genomen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 19 jul 2013, 22:56

Mijn volken waren niet zo super dit jaar (veel kleine volken opgezet vorig jaar) en het was een zeer moeizame start. Ook heb ik teveel mijn volken moeten aanspreken voor K. teelt (wat ik volgend jaar anders ga doen; beter klein beginnen met kielers en in de loop van het jaar uitbreiden ).
De bijen hebben de afgelopen twee weken echt een inhaalslag gemaakt. Ook zit er enorm veel stuifmeel in de volken. Veel meer dan in ander jaren heb ik idee. Erg positief. Als het nog 1 weekje zo massaal doorhonigt heb ik toch nog een zeer goede oogst.

Verder is er dit jaar wel een dipje in de dracht geweest maar niet echt een duidelijke pauze.
De pauze volgt na de zilverlinde. Welke parkboom kan het gat opvullen tussen linde en klimop en zou massaal kunnen worden aangeplant!?


gr.
JP

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Alex Mönch » za 20 jul 2013, 00:50

alfa vulgaris de late linde smaakt juist wel naar mint ..de vroege niet....heb zojuist een beetje geproefd...helaas komt de honing met tandpasta smaak :D al weer binnen.
Kan helaas de lekkere honing nog niet slingeren.....4 honingkamers vol,maar nog maar net begonnen met verzegelen.
Anders had ik dat zeker gedaan en dan schudzwermen gemaakt van de rest van de bijen uit de honingkamers....ik vindt die mindsmaak aan honing helemaal niks...smaken verschillen :D
Nu maar 1 stevige schudzwerm gemaakt van de bijen uit de bovenste 2 hk s

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door belrgerbal » za 20 jul 2013, 10:08

ik wil inwinteren, dus ik vind die drachtstop prima.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Ewout » za 20 jul 2013, 10:10

Alex, waarom oogst je niet 's ochtends, refractometer erbij voor de zekerheid... Goede kans dat de honing mooi rijp is, ze dikken ten slotte niet pas in als de cellen vol zijn (dan zouden ze weer half leeg zijn nadien :be7: )

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door alfa vulgaris » za 20 jul 2013, 11:11

Alex Mönch schreef:alfa vulgaris de late linde smaakt juist wel naar mint ..de vroege niet....heb zojuist een beetje geproefd...helaas komt de honing met tandpasta smaak :D al weer binnen.
Oei,dan hebben we nu een proef met tegensprekend mintresultaat.
Misschien heb ik dan de middellate nu te pakken?

Ze zitten nu zeker op 1 linde want de late bloeit nog niet en ik geloof echt dat dit de Hollandse linde is die rond het kerkhof is aangeplant.Hier zit de mint? smaak aan...ik vind het meer een medicinale smaak.

Ze zeggen dat het helpt tegen neerslachtigheid...of dat zo is weet ik niet,maar toen het in het voorjaar zo donker was en ik een hap wintervoer uit de raten lepelde werd ik wel ineens heel blij en opgewekt.

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door henkwim » za 20 jul 2013, 16:51

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Welke parkboom kan het gat opvullen tussen linde en klimop en zou massaal kunnen worden aangeplant!?


gr.
De bijenboom ?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Alex Mönch » za 20 jul 2013, 22:14

Ewout ochtends oogsten is mischien wel een idee...moet maar eens een refractometer kopen.

Alfa,neerslachtigheid kun je het best bestrijden met Vit D3....het gros van de mensen heeft in de donkere maanden een groot tekort hieraan.
Zomers voelt iedereen zich lekkerder en is minder vaak ziek doordat iedereen dan meer zon heeft en zo D3 krijgt.
Echt een aanrader om in de donkere maanden te nemen....let op vloeibare D3 is het beste...deze wordt beter opgenomen in het lichaam.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Ewout » za 20 jul 2013, 22:25

Ik heb deze van ebay, kost bijna niets (2 tientjes inclusief verzendkosten).
Wel even calibreren (ijkhoning van het bijenhuis).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten