Waar vliegen de bijen nu op.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » wo 26 mar 2014, 17:43

Goede middag samen, het feest kan niet op. Wat 'n verschil met vorig jaar. Alfa heeft 't al 'n beetje aangetipt.
In m'n aantekenboekje staat, dat het van 4 maart tot 4 april 2013 's nachts vroor , gemiddeld -3 C., overdag 't kwik
niet hoger dan +4 a 6 Celsius kwam, dus de temperaturen heersten van een slecht functionerende koelkast.
Er is een maand lang stuifmeelgebrek geleden. Maart 2014 is 1000 keer beter. Zelfs in de huidige 5 koele dagen die
bijna achter ons liggen zijn er momenten geweest dat het bij de kasten leek of ze wilden zwermen. Het waren
haalzwermen; het zag geel van stuifmeel aan de pootjes en de buikjes. Uiteraard zagen zwakkere volken er wat
bescheidener uit. Vandaag zou het volgens het KNMI 'n minne dag moeten zijn; regen, hagel, sneeuw. Niks van dat
alles; de bijen voeren al de hele dag stuifmeel aan met nu en dan 'n korte onderbreking van 'n half uur als de wolk
niet wit is, maar donkergrijs en de omvang heeft van 5 voetbalvelden. Dan is het even met de drukte afgelopen.
Het drukste is het natuurlijk op het moment dat ze met z'n allen uit het veld vluchten voor 't gevreesde weertype
van 't KNMI. Ze hadden zich de moeite kunnen besparen, maar ja , wij doen hetzelfde, gaan in huis als er een dikke
wolk aan komt drijven.
Tenslotte nog 'n aanvulling op de plantenlessen van Semar en Hans en anderen:
We delen de planten die bloemen dragen op verschillende wijzen in.
1. Bij eenhuizige soorten is elk individu tweeslachtig; is dus man en vrouw tegelijk.
a. Maar ... bij een aantal zitten de meeldraden in aparte bloempjes , dus niet in de bloempjes waar de stamper(s) in zitten.
Mais is 'n voorbeeld . Boven op de top van de stengel zitten de meeldraadbloempjes, beneden de vrouwelijke; die worden kolven.
. b. Maar... bij de meeste eenhuizige zitten de meeldraden in dezelfde bloempjes als de stampers, denk aan appelbloemen.
We zeggen: De Appelboom is 'n eenhuizige plantensoort, met tweeslachtige bloemen. Mais is 'n eenhuizige, met éénslachtige bl.
2. Naast de eenhuizige plantensoorten kennen we de tweehuizige. Het ene individu is mannelijk, het andere vrouwelijk.
De bloemen zijn derhalve éénslachtig, het ene individu heeft meeldraadbloempjes, het andere stamperbloempjes.
Het meest bekende voorbeeld zijn de Wilgen. 'n Uitzondering is de Treurwilg, die heeft tweeslachtige bloemen zoals Hans al
gezegd heeft, wat ik zelf niet wist. Momenteel kan ik niet helder meer denken. Dat jullie er misschien hoorndol van worden
kan ik me goed voorstellen. Je moet het vast twee keer lezen. Daartoe ben ik op dit moment niet in staat. B3

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door alfa vulgaris » do 27 mar 2014, 00:35

Had hier ook een ravage.

Zon weg.
Wind haalt aan.
Alle bijen terug terwijl ze zwaar aan het halen waren 5 à 600 meter verderopdewilg. Proppen bijen bij de vliegspleten
Missen ineens massaal de plank..ploffen op de kille tegels lagen weer 300 bijen met 5 gram stuifmeel te sterven terwijl het koud werd.

Opvallend was dat alle bijen die voor de kast vielen er na enige tijd allemaal weer in kwamen,maar de bijen die voorbij en dus achter de kast terecht kwamen de meesten het loodje legden.

Ik weet wat de oplosssing is,,maar dat is helaas geen vaste opstelling en had dat nog niet in stelling gebracht.

Heel weinig dode bijen dit jaar trouwens..uitzonderlijk...zelfs niet bij de oxaal behandeling en dan vallen er altijd wel een stuk of wat meer.

Het viel me vandaag op dat alles heel groen was en de eenden zagen er ook heel gezond uit.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door buzzer » do 27 mar 2014, 19:47

alfa vulgaris schreef:Had hier ook een ravage.

Zon.
Wind haalt aan.
Het viel me vandaag op dat alles heel groen was en de eenden zagen er ook heel gezond uit.
Ja Alva....... het is rokjesweer en dan komt het goed uit dat de wind er is....
Bloemetjes, bijtjes, rokjes...VOORJAAR!! :dance: En die eenden????? een complete gangbang! Getver.....
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » zo 06 apr 2014, 19:22

Vandaag vlogen de bijen hier op de 53ste BG en 6 LG voornamelijk op water. Voor vlucht op kersenbloei
en de Schiet- en Boswilgen was er te weinig zon. Het bleef de hele dag bewolkt met slechts enkele druppels regen.
Wel was er nauwelijks wind, daardoor hogere luchtvochtigheid. Rond 13 uur was het even broeierig; het was 17 C.
Om 18 uur zaten ze nog 'in de kroegen'.

Er is hier in maart en de huidige eerste week van april in totaal maar 15 mm gevallen, dus slechts 1 emmer per vierkante meter.
Ik verstrek deze gegevens omdat hier momenteel de Drentse Krentenboompjes uitbundig bloeien. Het lijkt of er sneeuw op
ze ligt. Wie van jullie weet hoe ze bestoven worden ? Er komen genoeg zoete vruchten aan, maar ik heb in geen enkel jaar
insecten op de bloemen gezien die stuifmeel en nectar verzamelen. Heb ik niet goed gespot ?
Heeft het met de droge zandgrond te maken waar ze best op willen groeien ? De VVV van Ommen
organiseert Krentenboompjesbloesemtochten. Misschien zijn er imkers in Drente die kunnen vertellen waarom
ik vandaag alleen 'n zweefvlieg vóór de witte boomkroon onvermoeibaar zag 'baltsen' en bijen op het toneel ontbraken . B3

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 apr 2014, 19:50

Resultaat van gisteren. :D


de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door de vos roger » zo 06 apr 2014, 20:06

Jaap mooi assortiment pollen, die rood-oranje pollen, enig idee van welke bloemen deze afkomstig zijn ?
roger

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 apr 2014, 21:14

Ik heb geen enkel idee , het is hier niet eenvoudig om daar achter te komen want het vliegbereik is vrij groot en heb op dit moment te druk om te proberen daar achter te komen .

Jaap v P

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door hansjochem » zo 06 apr 2014, 22:20

Pruim, peer, kers en paardebloem. Tenminste als ik de kleurenkaart mag geloven. Zie bv https://www.google.nl/search?biw=360&bi ... iUPDcpM%3A

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door frank27 » ma 07 apr 2014, 21:53

Machtig interessant die pollen-kleurenkaarten. Bestaan er ook dergelijke kaarten specifiek toegesneden op de Nederlandse flora? Welke kleurendeterminatiekaart is de best bruikbare? Een kaart die de kleuren en uitleg geeft afhankelijk van de tijd van het jaar lijkt me het makkelijkst. Iemand ervaringen?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Bart de Coo » ma 07 apr 2014, 22:52

Ik weet dat er een Duitse standaarduitgave bestaat voor het determineren van stuifmeel. Prachtig bezit natuurlijk. Ik zag hem destijds liggen bij het Laves Institut in Celle. 150€ of zo...

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten