welke planten deel 2

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door maartenkleijne »

Dirk heeft gelijk!
gr,
m
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door bee-tree »

dirk02 schreef:
maartenkleijne schreef:Alfalfa, Medicago sativa, luzerne



ik denk eerder aan "vogelwikke" (vicia cracca)


grtjs Dirk
Goede morgen samen, effe kort, want de zwermuren breken aan.
Was het maar Luzerne Maarten, dan hadden de bijen 'n beste drachtbron als er niet gemaaid wordt.
Dirk heeft gelijk, het is in ieder geval 'n Wikkesoort. Na kort wikken en wegen kom óók ik tot de
conclusie dat het Vogelwikke is.
Waarom heb ik gewikt en gewogen ? Er zijn in Nederland, België en de rest van Europa minstens 16 soorten Wikkes
te vinden, Enkele soorten zijn algemeen, maar de meeste zijn zeldzaam tot zeer zeldzaam.
De Vicia op de foto vertoont de kenmerken van Cracca; onder voorbehoud ofwel ohne Gewähr is het Vogelwikke.
Zullen we met de huidige warme broeierige Pinksterdagen gaan spotten of de honingbijen in de paarsblauwe ,
één centimeter korte|lange vlinderbloempjes duiken. Ik ga in ieder geval de familie proberen ge-interesseerd te maken
voor "alles wat groeit en bloeit en ons altijd weer boeit".
P.S. De laatste gevleugelde zin is van Dr. Foppi Brouwer, die daarmee z'n radiopraatjes jarenlang eindigde. :be11: :be11: :be11:
Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door Matts Vos »

Is t een beetje goede dracht bron dan? Zo te zien verspreiden die dingen zich rap dan zit ik er bij mijn kasten ook wat in de berm.

Edit: Vicia cracca: Vogelwikke (Wikkebij, Langhoornbij, Metsel-, behangersbijen)
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door bee-tree »

Matts Vos schreef:Is t een beetje goede dracht bron dan? Zo te zien verspreiden die dingen zich rap dan zit ik er bij mijn kasten ook wat in de berm.

Edit: Vicia cracca: Vogelwikke (Wikkebij, Langhoornbij, Metsel-, behangersbijen)
Johan Schotman noemt de volgende wikkesoorten NEVENDRACHTBRONNEN : Vogelwikke,Voederwikke,Ruige wikke
en Vierzadige wikke. De honing van die wikken lijkt op klaverhoning.

HOOFDDRACHTBRONNEN zijn momenteel de Lindesoorten,

Matts, kijk eens in je buurt of er nog veeboeren zijn die velden Voederwikke (Vicia sativa) verbouwen. Dan zou
je daar 'n volk bij kunnen zetten om pure wikkehoning te krijgen.

De kans om Witte klaverhoning te oogsten is veel groter, omdat veel veeboeren het in de grasmat hebben voor
gezonder voer en natuurlijke stikstofbemesting. Stikstofbacteriën in de wortelknolletjes zetten luchtstikstof N2
om in NO3. Bovendien kan Witte klaver goed tegen begrazing en maaien. Voor de bijen is het een goede bloeier
omdat Witte klaver vrij snel na het maaien weer in bloei raakt. Bee :b10: :b10: :b10:

P.S. Onze woorden verzadigd en zat stammen af van het Latijse sativa. Latijnse plantennamen waarin sativa zit
zijn eetbaar voor mens en dier,
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door bee-tree »

Even een paar aanvullingen op het voorgaande. Wanneer in de wetenschappelijke naam SATIVA of SATIVUS achter de
geslachtsnaam staat, betekent 't dat de plant 'n door de mens GEKWEEKTE EN GEZAAIDE soort is.
Net als zat en verzadiging stamt ons woord zaaien óók van het Latijnse sativa af, of van satis of satior,
'
'n bekend lied van de Rolling Stones heet : "i get no satisfaction"
Daarin heeft satis de betekenis van 'genoeg' en faction van 'doening'.

Mijn zin "Als er sativa in de plantennaam zit, is het een voor dieren en mensen EETBARE plant" ..... is fout. Dus eet ze niet !
Bij de naam van 'n eetbare moet EDULIS staan. Ons woord eetbaar stamt af van het Latijnse edulis.

Edulis betekent behalve eetbaar ook smakelijk,
Daarom voor straks "Eet smakelijk" of "Bon appetit"....... maar deze Franse wens komt van de Latijnse woorden BONUS
en APPETITIO en betekende bij de Romeinen : 'n Goede begeerte gewenst, dus ....een goede eetlust. :be11: :P :mrgreen:

Zó, nu moet ik naar 'n jonge bevruchte koningin van dit jaar in een zesraamsbevruchtingkastje die wil zwermen (?).
Er zitten namelijk 2 gesloten grote redcelvormige doppen in het volk. Blijkbaar heeft de bouwdrift van de bijen
de legdrift van het kersverse koninginnetje NIET kunnen bijbenen. Weet iemand van jullie een betere verklaring ?
Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door Matts Vos »

Bee je blijft me verbazen met de enorme hoeveelheid kennis over het lijkt wel alles :)
frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door frank27 »

Beetree, naar aanleiding van je vraag: een jonge bevruchte koningin en toch redcellen lijkt me erop wijzen dat het volk deze koningin niet goed vindt leggen en een stille moerswisseling voorbereidt. Of praat ik nu onzin?
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door bee-tree »

frank27 schreef:Beetree, naar aanleiding van je vraag: een jonge bevruchte koningin en toch redcellen lijkt me erop wijzen dat het volk deze koningin niet goed vindt leggen en een stille moerswisseling voorbereidt. Of praat ik nu onzin?
Frank, in jouw richting dacht ik zelf ook al. De koningin is vrij dun en heel beweeglijk, dus niet zwaar beladen met
dikke eierstokken. Er zijn drie ramen volledig bezet met gesloten broed. Zou ze nu al uitgelegd zijn ? Ze is begin mei bevrucht.
Was het toen goed weer voor bruidsvluchten ? Dat moet ik nog uitzoeken.
Ik dwaal af van het onderwerp 'planten deel 2' Straks valt deze of gene over me heen. Dat moet ik niet hebben, want
momenteel leef ik in een voortdurende staat van overspannenheid door meevallers en tegenvallers in het bijenhouden
en al het werk dat gedaan moet worden ter Bevordering van de Bijenteelt in Nederland. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

P.S.Matts ben je jaloers ? Haha.
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door Erik Speksnijder »

dirk02 schreef:
maartenkleijne schreef:Alfalfa, Medicago sativa, luzerne
ik denk eerder aan "vogelwikke" (vicia cracca)
grtjs Dirk
De foto toont bonte wikke. Deze lijkt erg op vogelwikke, maar wordt als plant veel forser en gedraagt zich in de tuin ook een stuk dominanter. Deze plant is i.t.t. vogelwikke een exoot. De plant wordt veel als 'vogelwikke' in zaadmengsels gestopt voor wegbermen e.a. Hier in Zeeland zie je de plant o.a. volop in de bermen langs de Westerscheldetunnel.
Groet,

Erik
Erik
Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door Cor Van Pelt »

Hallo vrienden,

Bij de eeste foto dacht ik dat is een soort Lupine.

En Wikke is een variatie van Lupine,niet?
Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten