Vreemde soort

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Abeille tourbiere
Berichten:17
Lid geworden op:do 29 mei 2014, 23:31
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica/Ligustica
Contacteer:
Re: Vreemde soort

Bericht door Abeille tourbiere » di 29 jul 2014, 08:21

De Europese hanenpoot is een gras. Dat is wat anders dan zevenblad die in de volksmond hanepoot wordt genoemd.
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vreemde soort

Bericht door bee-tree » do 31 jul 2014, 14:28

Jelte Pieter Dijkstra schreef:vingergras of hanenpoot

is vervuiling in het mengsel
Jelte heeft het m.i bij het rechte eind. Hij heeft het heel bescheiden opgeschreven, vermoedelijk om
ons niet kopschuw te maken voor het Tünxdorfer zadenmengsel voor de bijenweide.

Inderdaad is met zijn Vingergras het plantengeslacht Panicum bedoeld, waartoe de grassoort Panicum Crus-galli L.
behoort die we in het Nederlands óók Hanepoot noemen . Meestal noemen wij Zevenblad Hanepoot.
Dat is verwarrend. Daarom heeft Linnaeus de binaire of dubbele Latijnse naamgeving bedacht, die internationaal
door de Wetenschap ge-accepteerd is, ook door de Chinese en Arabische enz. Iedere florist in de wereld weet waar je het
over hebt als je Panicum Crus-galli een decoratieve wilde grasplant zegt te vinden. Hoe Linnaeus er 'n hanepoot in zag, snap ik
nog steeds niet. Voor wie geen Latijn kent..... Gallus is het Latijnse woord voor de haan, crus voor poot.
Crus-galli is : poot van de haan.
Zullen we er eens er op gaan letten als Hanepoot in bloei raakt ?
Op dit moment krijg ik een ingeving. Misschien heeft Linnaeus naar het wortelgestel en het onderste deel van de stengel
gekeken. Lijken die soms op de poot van 'n haan en is dat bij andere grassoorten niet het geval ?
Ik stop hier even om naar de foto te gaan kijken. Straks vertel ik dat ook grassen zoals Hanepoot wat kunnen betekenen
voor de biodiversiteit van het stuifmeelmenu van de bijen. Zj.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vreemde soort

Bericht door bee-tree » do 31 jul 2014, 16:18

Abeille tourbiere schreef:De Europese hanenpoot is een gras. Dat is wat anders dan zevenblad die in de volksmond hanepoot wordt genoemd.
Hallo Abeille toubiere, jij gebruikt de naam Hanepoot niet meer voor Zevenblad. Groot gelijk.
Ik zit ook vaak te bekvechten met mensen die Wilgenroosje Kattestaart noemen en Kattestaart Wilgenroosje.
Zelfs Lisdodde wordt Vossestaart genoemd. Ben jij het ook eens met Jelte dat het om Hanepootgras gaat op
het bloemenveld van Nicolas Jacob ? Kun je hem iets zeggen over de hoogte die dit gras kan bereiken ? Hij vraagt er om.
Het groeit vooral goed op zandig bouwland. Het komt over de hele wereld voor. Bloeit van juli tot oktober.
Het is éénjarig, Wat ik vorig jaar tegen kwam was 50 cm hoog.
Op de foto van Nicolas zijn vingervormige of teenvormige wortels te zien boven de grond. Bij de uitgetrokken plant
doen de 5 wortels denken aan tenen Vandaar misschien de naam hanepoot, mede door de brede, aan de top gebogen, bladeren,
waardoor ze aan de gespreide ranke staartpluimveren van 'n haan doen denken.

Nicolas. afgelopen voorjaar heb ik verbaasd staan kijken naar een paar bijen die stuifmeel aan het verzamelen waren
vanaf de meeldraden van grassen in de wegberm, terwijl ze op 30 meter afstand van bloeiend Koolzaad stonden.
Mijn verklaring was : Dat stuifmeel van bloeiende grassen en eiken is "het zout in de pap". zorgt voor aanvullende
mineralen en eiwitten. Dus Nicolas, het kan mee vallen. Ik vind de verhouiding óók niet gped. Reclameer maar. Zj.

Gebruikersavatar
Abeille tourbiere
Berichten:17
Lid geworden op:do 29 mei 2014, 23:31
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica/Ligustica
Contacteer:

Re: Vreemde soort

Bericht door Abeille tourbiere » do 31 jul 2014, 17:02

Beste bee-tree, ik ben het zeker met Jelte eens. Het is een akkeronkruid dat bij de kweek van zaden voor bloemenmengsels gemakkelijk in het zaadmengsel terecht kan komen. Het wordt er niet met opzet bij gedaan. In zuidelijker gelegen landen zoals Frankrijk kan de plant zeer schadelijk zijn in maïsvelden omdat hij in het beginstadium harder groeit dan de maïs, die daardoor ten onder gaat. Hij kan daar wel een meter hoog groeien. In ons klimaat bereiken ze die hoogte meestal niet. Het klopt dat het op bouwland en omgeploegde grond groeit, al moet dat wel voedselrijk zijn. Helaas voor onze bijen niet iets waar ze wat mee kunnen! Geef mij maar wilgenroosje of kattenstaart ;).
Using Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Vreemde soort

Bericht door Jaap v.Popering » do 31 jul 2014, 18:54

Abeille tourbiere schreef:. Het is een akkeronkruid dat bij de kweek van zaden voor bloemenmengsels gemakkelijk in het zaadmengsel terecht kan komen. Het wordt er niet met opzet bij gedaan.).
Het is niet mogelijk dat men vervuild zaad bij de opdrachtgever aflevert , Dit schoont men er uit , zo niet word dit niet geaccepteerd .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Abeille tourbiere
Berichten:17
Lid geworden op:do 29 mei 2014, 23:31
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica/Ligustica
Contacteer:

Re: Vreemde soort

Bericht door Abeille tourbiere » do 31 jul 2014, 19:15

Hallo Jaap,
Het schijnt vooral bij zaadmixen van bijvoorbeeld wilde bloemen wel voor te komen heb ik ooit begrepen van iemand. De duurdere zaadmixen worden per soort geschoond en dan gemengd tot de gewenste mix. De goedkopere zaadmixen voor bijvoorbeeld akkerranden worden direct van een gemixt perceel geoogst, waar dus ook onkruiden kunnen tussen staan. Deze kunnen er vervolgens niet gemakkelijk uitgeschoond worden omdat er zaden van diverse groottes in zitten. Klonk voor mij als een logisch verhaal :)!
Using Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Vreemde soort

Bericht door Jaap v.Popering » do 31 jul 2014, 21:50

Ik woon en leef in een gebied waar vele velden met bloemzaden voor diverse bedrijven geteeld worden , en al de mengsels voor bedrijven worden gemengd ZONDER ONKRUIDEN .

Elke bloemsoort word apart geoogst , geschoond , kiemkracht vastgesteld , en daarna pas in opdracht van de afnemer gemengd .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Abeille tourbiere
Berichten:17
Lid geworden op:do 29 mei 2014, 23:31
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica/Ligustica
Contacteer:

Re: Vreemde soort

Bericht door Abeille tourbiere » do 31 jul 2014, 22:15

Ok, dan klopt het niet wat me is verteld. Dank je voor de correctie! In ieder geval weet ik wel zeker dat het Hanenpoot is. Waarom die dan in die mix worden gestopt blijft een raadsel.
Using Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Vreemde soort

Bericht door Jaap v.Popering » vr 01 aug 2014, 09:04

Abeille tourbiere schreef: Waarom die dan in die mix worden gestopt blijft een raadsel.
Waarschijnlijk de prijs , of omdat de een of ander dit leuk vind .

Jaap v P

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vreemde soort

Bericht door bee-tree » za 02 aug 2014, 09:34

Abeille tourbiere schreef:De Europese hanenpoot is een gras. Dat is wat anders dan zevenblad die in de volksmond hanepoot wordt genoemd.
Abeille Tourbiere, ik acht jou
in staat de volgende raadsel-
achtige herkomst van'de naam
op te SPOREN.
Er bestaat volgens 'n buurman, die een kleine hortus heeft met bomen en struiken van over de hele wereld,
een meidoornsoort die Crataegus Crus-galli heet. In die naam zit dus ook "hanepoot". Zjef

P.S. Gister heb ik tijdens 'n fietstocht de grassoort Hanepoot ontdekt op een perceel van Staatsbosbeheer,
dat gepacht is door een veehouder. Het is ingezaaid met Gerst. Aan één kant, waar de grond dargiger is (slikkiger),
dus natter, zijn 100 vierkante meter bedekt met Hanepoot en Moerasandoorn en Drietandzaad als meest opvallende soorten.
Ik heb 10 Hanepoten uitgetrokken, maar kon er geen hanepoot in zien. Wel hadden de zaden scherpe uitsteekseltjes.
Het zal toch niet de enige overeenkomst met 'n haan zijn ? :?:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten