speenkruid

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
speenkruid

Bericht door Oude Essink » wo 05 mar 2008, 18:58

Voor alle Speenkruidwieders: Vandaag bij mij een half uurtje zon en in de luwte bloeiend Speenkkruid!!
En kijk nu toch eens, wat de dames ermee doen! Laten staan dus dat schattige bloempje; een betere bodembedekker is nauwelijks te bedenken.
.
Afbeelding

Hennie oes

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door m.kolsters. » wo 05 mar 2008, 19:33

Hennie is speenkruit een waterplant(die graag lang de vijver en op natte grond staat)en op een boterbloem lijkt,alleen een beetje groter. Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door maartenkleijne » wo 05 mar 2008, 20:32

Speenkruid kan massaal groeien op natte klei, en iets minder uitbundig ook op droog zand.
Maar zowel muizen als konijnen eten graag de knolletjes (mensen vroeger ook) en dan is stevige kleigrond een beter verdediging dan het lossere zand.
Op het zand zie je het vaak op plekken waar de grond 's zomers wordt vast gereden door toeristen, zodat de muizen er niet goed meer bij kunnen, en in het vorjaar zie je ze dan bloeien als de toeristen nog lekker bij de centrale verwarming zitten.
Op twijfelplekken met teveel konijen en muizen zij ze soms een paar jaar weg om later opeens weer op te schieten uit zaad, b.v. na een mastjaar als de kagers teveel andere dingen te eten hebben gehad.
Zoals Hennie zegt: in de tuin hoef je ze niet te wieden want ze maken de grond juist losser en vruchbaarder voor de zomerbloemen. Ze concurreren alleen met crocussen en andere kleine voorjaarsbloeiers, maar sneeuwklokjes en narcissen schieten er juist boven uit.

PS: Tinus jij hebt het over dotters, naaste familie weliswaar maar toch een andere soort

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door Albert Stoter » do 06 mar 2008, 10:29

Oude Essink schreef:
Voor alle Speenkruidwieders

Niet voor mij dus. Omdat ik zowel de blaadjes als de bloempjes zo leuk vond heb ik ze jaren geleden zelfs actief - voordat ze elders werden ondergeschoffeld - in mijn tuin ingevoerd. Een bodembedekker die ook nog eens groenbemest.
Kan het overigens zijn dat dit plantje later in het jaar ook nog een andere (hogere)bloeiwijze laat zien?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door Oude Essink » do 06 mar 2008, 12:16

Hallo Albert,
Na de bloei blijft het groen nog een tijdje staan, daarna verdroogt en verschrompelt het plantje en in de grond blijven kleine bolletjes achter die het volgend jaar weer opkomen. Zouden jouw plantjes met "andere bloewijze" Boterbloemen kunnen zijn? Bij uitzondering, als zij niets anders kan vinden, tref je daar wel eens ee bij op.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door Albert Stoter » do 06 mar 2008, 14:06

Zouden jouw plantjes met "andere bloeiwijze" Boterbloemen kunnen zijn?

Nee, boterbloemen ken ik wel. Het bloempje van de boterbloemen lijkt inderdaad veel op het bloempje van het speenkruid.
Die "andere bloeiwijze" is wel geel, maar anders van vorm (paardebloemachtig, maar dan veel minder vol). Het zal dus wel een andere plant zijn die toevalligerwijze zo'n beetje op dezelfde plaatsen staat.
Ik had me er nog nooit echt in verdiept (niet echt een opvallende bloeiwijze), maar ik zal er dit jaar - zodra het er weer is - mijn plantenhandboek eens bijpakken.
Bestaat dat trouwens helemaal niet, dat een plant meerdere bloeiwijzen heeft?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door maartenkleijne » do 06 mar 2008, 14:28

Er komen later in het seizoen bij speenkruid wel eens wat warrige 'bloemen' voor waarin nieuwe bolletjes (spenen worden gevormd ipv gewone bloemen met zaad.

Ze staan nu bij mij in de knop en zullen de rest van maart tot in april bloeien.
Als daarna een sterke droogte volgt zijn ze plots verdwenen. Maar als het snel weer gaat regenen kunnen ze soms in mei-eind april weer beginnen, en dan met veel grotere bladen en weinig bloemen op langere stelen.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door Erik Speksnijder » do 06 mar 2008, 20:57

Naast gewoon speenkruid komt er in Nederland ook het "vreemd speenkruid" voor (op Texel). Deze soort is niet bodembedekkend, maar groeit in pollen en zaait zich ook uit i.t.t. het gewoon speenkruid, dat zich middels knolletjes verspreid.

Een leuke (de beste) site met info over wilde planten is:
http://wilde-planten.nl
Hier staat o.a. het volgende leuke weetje over speenkruid:
"Speenkruid werd wel gegeten als spinazie. Jonge planten zijn rijk aan vitamine C en dienden als midden tegen scheurbuik (Duitse naam is Scharbockskraut). In de loop van de lente neemt het gehalte aan giftige stoffen echter toe. De naam komt van de gelijkenis met de spenen van een koe. Het werd gebruikt om ontstekingen van uiers of aambeien te bestrijden."

Erik

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door Æbe » vr 07 mar 2008, 19:43

Die "andere bloeiwijze" is wel geel, maar anders van vorm (paardebloemachtig, maar dan veel minder vol). Het zal dus wel een andere plant zijn die toevalligerwijze zo'n beetje op dezelfde plaatsen staat.
klein hoefblad bloeit op dit moment ook
(paardebloemachtig, maar dan veel minder vol).
klein hoefblad bloeit ook geel en is net als de paardebloem ook een composiet.

Æ.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: speenkruid

Bericht door Dirk Blanken » vr 07 mar 2008, 21:30

AEbe,
Probeer eens wit klein hoefblad,petasitus albus, die doet het hier op de zavel erg goed.
Na de bloei heb je wel bladeren van 15 cm doorsnee, maar als je een grote tuin hebt dan is dat geen probleem.
Hij bloeit vroeg dus nu en hij staat zomers het beste in de half schaduw tot schaduw.
Ik heb hem onder de bomen staan dus bloei als de zon er nog bij kan komen.
Bijen vliegen er goed op maar af en toe hebben ze een nieuwe standplaats nodig of ze af en toe een laagje compost of nieuwe grond geven.
De knolachtige wortel is makkelijk af te breken en te verplaatsen.
Dirk.

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten