sleutelbloem

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

sleutelbloem

Bericht door Oude Essink »

In het maartnummer van "Bijenhouden" staat van mijn hand een artikel over de Sleutelbloem. De afbeeldingen in dat artikel zijn in digitale vorm, derhalve groter, te zien op mijn drachtplantensite:
http://home.kpn.nl/o.essink.h.a/drachtplantenindex.htm

in linker frame klikken op sleutelbloem
Afbeelding
arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: sleutelbloem

Bericht door arjan_vanderveen »

Hallo Hennie,

Mooie foto's. Ik heb alleen de indruk dat de Gulden sleutelbloem (Primula veris) een Slanke sleutelbloem (Primula elatior) is.

Groet, Arjan
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: sleutelbloem

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Allerbeste Hennie,

wat ik al een tijdje kwijt moet. Ik waardeer het zeer dat je de plantenrubriek hebt overgenomen in het blad Bijenhouden. Je bent daarmee een zeer waardige opvolger van de Fries Arjan Neve.
Hij tekent; jij fotografeert de bloemstructuren en -morfologie.


Waar ik alleen niet zo goed tegen kan, is de uitlijning van de foto's. In het laatste exemplaar van B. staan de foto's op de rechterpagania door de vaste lijnen (of anders om). Ik vind dat echt zonde van de mooie foto's! 'Kan dat nou niet anders?' om de FBTO reclame maar eens aan te halen.

JP

JP
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: sleutelbloem

Bericht door Oude Essink »

Hallo Arjan,
De kweker, waar ik haar tegenkwam, beweerde bij hoog en laag, dat het de "Echte primula" was; achteraf denk ik, dat hij een kruising maakte met de "Slanke-". De stelen van de Slanke Primula zijn volgens de Flora van Weeda e.a. langer en bochtiger. Als je de aanwijzer even op de thumbnail laat staan, zie je dat ik het idee van Primula veris al verlaten heb, na een soortgelijke opmerking van Tieme erover. Overigens fijn, dat je het opmerkt en er even op wijst; er wordt zoveel geklooid met deze plant, dat determinatie van cultivars zeer bemoeilijkt wordt.

Dag Jelte Pieter,
Jouw opmerking is niet ten onrechte; pas na een diepgaande grafische studie zul je de diepere betekenis begrijpen. Liever vervoege jij je bij de redactie. Ik lever mijn plaatjes aan en heb er verder geen bemoeienis mee.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: sleutelbloem

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hennie,

het is ook niet als nare kritiek bedoeld. Grafisch valt het niet altijd mee om dergelijke dingen goed gepubliceerd/gedrukt te krijgen. Het was mij echter al een paar keer opgevallen. Ik vervoeg me vooralsnog niet bij de redactie[;)].

JP

JP
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 40 gasten