Gezocht naam van deze plant.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Gezocht naam van deze plant.

Bericht door de vos roger » zo 02 aug 2009, 18:36

Mijn goede vriend Tinus Kolsters stuurde mij een foto van een plantje
door met de vraag welke plant dit zou kunnen zijn.
Ze trekt enorm veel bijen aan volgens hem.
Ik denk dat het hier gaat om een soort reseda ,de foto is niet zo geheel duidelijk daarom ook enige twijfel van mijn kant.

groetjes

Afbeelding

roger

berg
Berichten:76
Lid geworden op:vr 06 sep 2002, 13:05
Imker sinds:1975
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:begraafplaats Buitenveldert te Amsterdam
Contacteer:

Re: Gezocht naam van deze plant.

Bericht door berg » zo 02 aug 2009, 19:53

Ik denk ook aan een reseda > in de volksmond wouw genaamd
Het is inderdaad een bijenplant

De wouw (Reseda luteola) is een plant uit de resedafamilie (Resedaceae). De plant groeit sinds de ijstijd in Europa in het Middellandse Zeegebied. Wouw is een geliefde verfplant en werd al in de prehistorie over Europa verspreid en gekweekt.

Wouw bevat de kleurstoffen luteoline en apigenine die hem geschikt maken voor gele verfstof. De grootste concentraties bevinden zich in de toppen van de spruiten en in de zaden.

Voor de verfwinning werd de Wouw eerst in water gekookt met oude urine om het uittrekken van de verfstoffen te bevorderen. Voor het verven van textiel werden aluin en zemelen gebruikt als beits.

De wouw is een eenjarige of tweejarige plant, die in juni, juli, augustus en september met lichtgele, bloempjes bloeit. De plant kan op een zonnige plaats tot 1 m hoog worden.

Volledige wetenschappelijke naam: Reseda luteola L.

Diagnostische kenmerken t.o.v. Reseda lutea:
Bladen alle ongedeeld, meestal sterk gegolfd, aan de voet vaak met enkele tandjes, lijn- tot lancetvormig. Stengel rechtopstaand, weinig of niet vertakt. Kelkbladen 4. Kroonbladen 4, lichtgeel. Bloemen in zeer lange aarvormige trossen, kort gesteeld.

0,50-1,00. Juni-sept. Hemikryptofyt (monocarp).

Standplaats:
Op open, droge, omgewerkte, vaak kalkhoudende grond langs spoorwegen, op dijken en in bermen, ook in de duinen.

Zeldzaamheid en verspreiding:
Vrij algemeen in het Heuvelland en plaatselijk in het Fluviatiel en Renodunaal district, elders zeldzaam.

Groeneveld
Berichten:29
Lid geworden op:zo 19 jul 2009, 13:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gezocht naam van deze plant.

Bericht door Groeneveld » wo 05 aug 2009, 20:35

Mijn eerste alvorens het lezen van de onderstaande reactie is ook Reseda.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Gezocht naam van deze plant.

Bericht door Æbe » zo 09 aug 2009, 13:31

volgens mij is dit
Reseda alba
is een plant uit de resedafamilie (Resedaceae). Het is een eenjarige, tweejarige of meerjarige plant. De plant is 30-90 cm hoog, rechtopstaand en vertakt. De bladeren zijn samengesteld geveerd en bestaan uit vijf tot vijftien paar lancetvormige tot breed-lintvormige deelblaadjes.

De plant bloeit tussen april en september. De bloemen staan in eindstandige, aarvormige trossen. Ze bestaan uit vijf of zes kelkbladeren en vijf of zes crèmewitte, tot 0,6 cm lange kroonbladeren. In het midden van de bloem bevinden zich elf tot veertien meeldraden en vier stempels. De vruchten zijn vierkantige, 0,6-1,5 cm lange, vierhokkige doosvruchten. De zaden zijn lichtbruin en circa 1 mm lang.

Reseda alba komt van nature voor in het Middellandse Zeegebied, Noord-Afrika en Voor-Azië op droge, zanderige grond. Onder meer in het zuiden van Groot-Brittannië, de Kanaaleilanden , Australië en Noord-Amerika is de soort verwilderd. Daarnaast wordt de soort gekweekt als sierplant.


Æ.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Gezocht naam van deze plant.

Bericht door m.kolsters. » wo 12 aug 2009, 14:30

Allen bedankt voor de naam de wouw staat mij wel aan.
Levert veel zaad en kan je dan weer zaaien.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten