Gezamenlijke aankoop PHACELIA zaad - 2010

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Gezamenlijke aankoop PHACELIA zaad - 2010

Bericht door Jaap v.Popering »

marc schreef:
Ik herhaal nog even dat phacelia een [n,p]5 bijenplant is met een nectaropbrengst van 500 kg per Ha en een pollenopbrengst van 250 à 500 kg per Ha (sommige auteurs spreken van 1000 kg/ha).


Ik denk dat deze getallen behoorlijk uit de lucht gegrepen zijn.
De nectar productie van elke plant is sterk afhankelijk van ;
De weersomstandigheden .o.a de temperaturen , aanwezigheid van vocht in de bodem , de gesteldheid van de plant.

Jaap v P
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gezamenlijke aankoop PHACELIA zaad - 2010

Bericht door marc »

Jaap, dat zijn natuurlijk drachtgegevens onder optimale weersomstandigheden, maar dat geldt voor alle drachten.
Bron van deze cijfers : 'Die Biene' - november 2009, artikel van Dr. Helmut Horn van de afdeling Bienenkunde univ. Hohenheim.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Gezamenlijke aankoop PHACELIA zaad - 2010

Bericht door Jaap v.Popering »

marc schreef:
Ik herhaal nog even dat phacelia een [n,p]5 bijenplant is met een nectaropbrengst van 500 kg per Ha en een pollenopbrengst van 250 à 500 kg per Ha (sommige auteurs spreken van 1000 kg/ha).



Ik had het even verkeerd gelezen .[:I]

500 kg nectar kom je misschien net aan 100 kg Honing

Jaap v P
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gezamenlijke aankoop PHACELIA zaad - 2010

Bericht door marc »

Het was ik die de fout maakte Jaap. De titel van de alinea gaat wel over de nectarproductie, maar de auteur heeft het verder wel degelijk over 500 kg honing/Ha.
We mogen daarbij niet vergeten dat de nectarproductie van phacelia weinig afhankelijk is van de ondergrond of tijdstip van de dag en dat phacelia bloeit gedurende meer dan 4 weken.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Gezamenlijke aankoop PHACELIA zaad - 2010

Bericht door Jaap v.Popering »

marc schreef:
We mogen daarbij niet vergeten dat de nectarproductie van phacelia weinig afhankelijk is van de ondergrond of tijdstip van de dag en dat phacelia bloeit gedurende meer dan 4 weken.


Bij mij in de buurt staat elk jaar wel een perceel met Phacelia ,maar met het grondwater op 1.80 m beneden het maaiveld , en de meeste dagen toch wel wind , ben ik al blij met een bak Honing.

En toch blijft de opbrengst mij verbazen , 25 volken op één Ha , dat is één volk op 400 m Facelia met een broedkamer vol Honing , en dan nog 250 kg stuifmeel
Waar laten zij het .

Jaap v P
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Gezamenlijke aankoop PHACELIA zaad - 2010

Bericht door A.A. Staals »

In de buurt van mijn bijen (500 - 1000m) staan vele ha Phacelia elk jaar weer. Er werd dit jaar erg weinig op gevlogen t.g.v. de droogte.
Later in het jaar (ik was bijna klaar met invoeren). kwam een perceeltje in bloei en werd massaal bevlogen omdat het toen nat genoeg was. Bij elke dracht spelen de omstandigheden een belangrijke rol!

ad staals
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gezamenlijke aankoop PHACELIA zaad - 2010

Bericht door marc »

Goed nieuws : met huidig volume past de zaadleverancier zijn prijs aan naar 5.15 €/kg
Allemaal meedoen, het moet nog lager kunnen.
http://www.bieenkorf.be/phacelia.htm , je vindt er ook de links naar plaatselijke verdeelpunten.
lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gezamenlijke aankoop PHACELIA zaad - 2010

Bericht door lieven busschaert »

Marc, hoe maak jij je overeenkomsten met landbouwers? Groeten, Lieven
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gezamenlijke aankoop PHACELIA zaad - 2010

Bericht door marc »

Lieven, op hun bestelbon staat bijgeschreven dat ze moeten inzaaien uiterlijk eind juli en ook de phacelia moeten laten uitbloeien.
Dat tekenen ze dus mee af met hun bestelling.
En als ze het achteraf niet nakomen, ja dan heb je pech, ik ga daar geen rechtzaak van maken [:)].
Niet alle velden komen hiervoor in aanmerking, het gewas moet dus voor half juli al geoogst zijn (wintergerst, erwten...), velden waar tarwe, bieten of mais op voorzien zijn, komen dus al zeker niet in aanmerking.
Menkveld
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gezamenlijke aankoop PHACELIA zaad - 2010

Bericht door Menkveld »

Dag Willem,
Als je afhankelijk bent van akkerbouwers heb je gelijk om voor Phacelia te kiezen, maar als je zelf een stukje grond hebt, zou ik , zoals je zelf schrijft kiezen voor meer variatie. Afgelopen voorjaar heb ik gewoon wildmengsel gezaaid, in twee etappes,(een maand na elkaar). Er zat o.a. ook phacelia in, boekweit, zonnebloemen. Ook toen de phacelia bloeide zaten er toch nog bijen op de kamille die er tussen stond. Als er doorlopend iets bloeit, hebben de bijen minder last van slecht weer, omdat er doorlopend wat te halen valt.
Nu alleen nog ervaring opdoen wanneer je moet zaaien, om ook in de nazomer/herfst wat in bloei te hebben. Mijn eerste jaars wildmengselexperiment was ongeveer een half jaar te vroeg uitgebloeid (iets overdreven)
groeten Evert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten