Kleur en hoeveelheid stuifmeel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Kleur en hoeveelheid stuifmeel

Bericht door Geert »

Beste allen,

Ik lees hier en elders dat er nu 'normaal gezien' (maar met het nieuwe klimaat ligt dat dus kennelijk anders [:)]) een drachtarme periode zou moeten zijn.

Als ik echter mijn twee kasten vandaag (en ook de vorige dagen, maar toch vooral vandaag met de warmte buiten) zie vliegen, dan komt daar een massa aan stuifmeel binnen en nu komt mijn vraag: er is daarbij ook een waaier van kleuren stuifmeel te zien.

Weet iemand welke bloemen/planten/bomen welk stuifmeel nu produceren? Ik zie bijvoorbeeld donkerrood binnenkomen, geel, oranje en ook heel veel beige. De bijen die op dat beige vliegen zijn bovendien helemaal 'gesuikerd' want ze komen bleek de kast binnen, alsof ze met bloem bepoederd werden. Vooral die laatste soort beige komt werkelijk massaal binnen momenteel.

Vriendelijke groeten, Geert
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Kleur en hoeveelheid stuifmeel

Bericht door Wim Joosten »

Hallo Geert,
bij de tabbladen bovenin zie Gidsen staan. Daarna kun je de drachtplantengids aanklikken. Daar staat al veel in verwerkt.
http://www.bijenhouden.nl/pagina/drachtplanten_zoek.asp


Met vriendelijke groet,
Wim
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kleur en hoeveelheid stuifmeel

Bericht door Hans van der Post. »

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/hansvdpost/hans_klimhydrangea.jpg[/img]
Geert een plant heb ik in mijn tuin - tegen de muur - gevonden. Gesuikerde bijen bevlogen de (klim) Hydrangea petiolaris.
Normaal? in de boeken staat dat juni de bloeimaand is voor deze heester.

Hans
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kleur en hoeveelheid stuifmeel

Bericht door de vos roger »

Ook bloeien er nog heel wat soorten viburnums zoals deze hier.

Afbeelding

Afbeelding roger
zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kleur en hoeveelheid stuifmeel

Bericht door zonregeditor »

hey tof Roger, ik zag net in de schemering wat van deze planten staan hier niet ver van de bijen [:)] en vroeg me al af wat het was... en of er iets bij te halen valt..
Het lijkt een viburnum opulus klopt dat?
Deze laatste staat trouwens in de vbn lijst als gelderse roos
""Caprifoliaceae Viburnum opulus Gelderse roos struik hb[n,p]1

en bij deze link als sneeuwbal..
http://www.bijenhouden.nl/dracht/dracht ... uif_id=158
Leuke plant in elk geval , er komen hier rode besjes aan.
groet
peter
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kleur en hoeveelheid stuifmeel

Bericht door de vos roger »

Hallo Peter,
er zijn enorm veel soorten viburnums in de handel verkrijgbaar,de ene al beter voor de bijen als de andere.
De soort die ik op de foto heb staat al een vijftal jaar in de tuin en is nu 1m30 hoog.Hij wordt zéér goed bezocht door de bijen waar ze bleekgele pollen afhalen.De naam van de plant is "Viburnum Pink Beauty" .Het mooie van de plant is ook dat hij wit begint te bloeien en dan overgaat in licht roze.De nederlandse naam is Japanse Sneeuwbal.In het najaar heeft hij nog een lichte herbloei.
groetjes


roger
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kleur en hoeveelheid stuifmeel

Bericht door Bart de Coo »

Langs het schoolgebouw waar ik werk (Bemmel, tussen Arnhem en Nijmegen) staan enkele tientallen meters ligusterstruiken. Je weet wel, die struiken die nooit aan bloeien toekomen, omdat ze het hele seizoen door gesnoeid worden, soms in allerlei wufte vormen. Maar o wee als niemand zich om de struiken bekommert en ze kunnen uitlopen zo veel als ze willen! Wauw! Dan zitten we in de pauzes buiten een bakkie te doen en om ons heen gaat het te keer: bijen, hommels, zweefvliegen, vlinders en alles wat zes poten en een paar vleugels heeft, veroorzaakt een sonoor en ononderbroken gegons.

De dracht lijkt de hele dag door te gaan. Verder lijken de bijen niet zo heel veel stuifmeel mee te nemen. Als ze wat aan hun pootjes hebben zitten, dan is het helder geel, maar niet zo heel licht.

Drachtpauze? Dat lijkt zo'n vaart niet te lopen in Bemmel!

Bart
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kleur en hoeveelheid stuifmeel

Bericht door de vos roger »

Bart,en dan nog die heerlijke geur van die ligusterstruiken......bedwelmend.[;)]

roger
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kleur en hoeveelheid stuifmeel

Bericht door Bart de Coo »

Grappig dat je dat zegt Roger, want over die geur durfde ik niet zo goed te schrijven. Ik dacht: als ik schrijf dat de liguster lekker ruikt, dan vinden ze me vast een mafketel. Want geef toe, hij ruikt nogal bitter.

Ik kan me overigens goed herinneren dat we vorig jaar met wat collega's buiten zaten tijdens een pauze, dat ik de lucht eens diep opsnoof en dat ik zei: 'Ah, de liguster bloeit!' Waarop mijn collega's bijna in koor zeiden: 'Rúík jij dat?'

Als de mensen die meelezen mij willen vergeven voor deze hogeborstzetterij: wij hebben een fijne neus, Roger![:o)]

Bart
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kleur en hoeveelheid stuifmeel

Bericht door de vos roger »

Bart de Coo schreef:Als de mensen die meelezen mij willen vergeven voor deze hogeborstzetterij: wij hebben een fijne neus, Roger![:o)]
Bart

Ja Bart het is zoals Hugo soms zegt,als ge veel met bijen bezig zijt dan ben je na verloop van tijd soms ook een halve bij.[;)]

roger
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 34 gasten