Winterheide

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Winterheide

Bericht door Ed Pieterse »

Beste Henny,

Er zijn diverse heide rassen welke op verschillende tijden van het jaar bloeien. Het is zelfs zo dat je iedere maand van het jaar een bloeiende heidesoort in de tuin zou kunnen hebben.

Soorten:

Calluna Vulgaris, bloeitijd augustus / september een enkeling begint al juli te bloeien.

Daboecia, bloeitijd juni / oktober

Erica, 750 wilde soorten, winterbloeiers zijn E.arborea (april-mei), E. carnea (december/januari-april), E. Darleyensis (november - april), E.ciliaris (augustus - november), E. cinerea (juni - september), E.mackaiana (juli - oktober), E. stuartii (mei - september), E. tetralix (juni - november), E. vagans (augustus - november), E. watsonii (juni - november), E. williamsii (juli - november)

Er zijn nog meer soorten en de sub rassen bloeien niet allemaal tegelijk en even lang, maar wie er belangstelling voor heeft moet maar eens contact zoeken met de Nederlandse heidevereniging Ericultura.
Martin Stevens
Berichten: 7
Lid geworden op: di 25 mar 2003, 17:46
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Winterheide

Bericht door Martin Stevens »

Het Von Gimborn arboretum in Doorn heeft een mooie en beroemde collectie heide. Er staat daar altijd wat te bloeien (en niet alleen heide) Die tuin is trouwens altijd de moeite waard, maar zeker vanaf nu.. de eerste magnolia's beginnen te bloeien en de eerste kersen en andere fruitbomen en aanverwanten.

De Horti en arboreta zijn trouwens altijd heel leerzame objecten om te bezoeken. Daar kun je veel leren over de planten... ik was vanmiddag in de hortus van Utrecht (fort hoofddijk) en zag bijvoorbeeld dat de voorjaarsadonis druk bezocht werd en de wildemanskruid ook. Ze hebben daar ook een project met angelloze bijen in de tropische kas. Hele kleine bijtjes.

Martin

http://www.wolverlei.com "natuurverbeelding"
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Winterheide

Bericht door Hennie Peters »

Het viel mij op dat deze plant (Erica Carnea) niet in de drachtplantengids staat.
Is dat gewoon een kwestie van "beetje vergeten" ?
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Winterheide

Bericht door wilde »

Hennie, ik was vanmiddag op een milieustraat van de gemeente om (gratis) compost te halen voor mijn tuin. Daar kun je dus ook alle afval, ook van de tuin, brengen. Er lag een grote hoop snoeisel van erica, rode en witte. Ik heb er een flinke pluk van meegenomen, want ik heb geen winterhei in mijn tuin. Deze soort doet het echter ook goed op de klei. Ik ga er stekken van zetten. Ik denk dat het geen enkel probleem is om de planten op gang te krijgen. Zo zie je dat het forum soms meehelpt met de invulling van de tuin, want ik had er eerder niet aan gedacht, terwijl ik er best een plekje voor heb.
Albert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten