De voorjaarstuin

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

De voorjaarstuin

Bericht door wilde »

Voor de ontwikkeling van een bijenvolk in het voorjaar is het van belang om relatief dichtbij de standplaats van een bijenvolk voldoende drachtbronnen te hebben. Het seizoen begint meestal met de kleine bolgewassen. Vooral sneeuwklokjes worden gewaardeerd. Zelf heb ik die nauwelijks in mijn tuin. Ze doen het minder goed dan alle andere soorten. Het is niet zo erg want die andere soorten zijn meestal van iets meer belang, omdat ze iets later zijn en het weer dan meer ruimte biedt om de bloemen te bezoeken. Vooral stuifmeel is van belang. Bij mij in de tuin bloeien de winteraconieten het eerst. Ze worden graag bezocht. Aan de Zuidkant van mijn woning heb ik een strook van 30 meter die met allerlei bolgewassen is beplant, waaronder de aconieten. Ze zaaien gemakkelijk uit.

Door die eigenschap heb ik ze ook elders kunnen zetten. Ik heb aan de Oostkant van mijn woning een kleine pruimentuin. Er staan 9 pruimebomen in 5 rassen. Elders staat nog 1 boom van een 6e ras. Pruimen heb ik dus genoeg. Onder en naast die bomen houd ik de grond kaal, behalve in het voorjaar. Dan moet er een zee van bloemen zijn. Het is ongeveer 200 m2 en ik ben een aantal jaren geleden begonnen met zaaien. Het zaad win ik van de Zuidrand van mijn woning. De bedoeling is, dat het een mix wordt van aconieten, anemone blanda, botanische krokus en kievitsbloem. Het is al aardig gelukt. De helft is al ingezaaid en bloeit volop. Al die soorten laten zich heel gemakkelijk zaaien, ook de kievitsbloem. Voor alle geldt dat circa 3 jaar nodig is om een bloeibaar bolletje te verkrijgen.

De eerste die bloeien, naast enkele sneeuwklokjes, zijn de winteraconieten: een leuk geel bloempje dat veel koude kan verdragen. Dat geldt overigens ook voor de anemonen en krokussen. Na de aconieten komen de botanische krokussen. Die bloeien heel rijk, vermeerderen zich sterk en lopen niet terug in kwaliteit, zoals de gekweekte vormen doen.

Afbeelding

Het is een prachtig en zeer dankbaar plantje, bovendien een prima nectar- en stuifmeelleverancier.

Afbeelding

Door de goede bevruchting in mijn tuin vormen ze veel zaad. Dat zit verpakt in puntige pakketjes op steeltjes. Ik zal er nog wel eens een foto van maken. Als het pakketje rijp is, breekt het stervormig open en het zaad valt in de buurt van de moederplant. Zo krijg je clusters van bolletjes bij elkaar.

De rijkste bloeier is de anemeone blanda. Het is eveneens een zeer goede stuifmeelplant voor de bijen. Ik ben er zeer op gesteld. Ze zijn heel mooi in pasteltinten van witachtig tot lila-paarsblauw, laag bij de grond en trouw: ieder jaar komen er meer. Als het zonnig is, staan de straalbloemen geheel gespreid open. Het is een lust voor het oog.

Afbeelding

Afbeelding

Na deze soorten komen bij mij de kievitsbloemen, die ik wat kort moet houden, anders staat mijn hele tuin er vol mee. Ik heb de gewone paars-roodbruine met stippen, maar jammergenoeg ook een aantal witte exemplaren. Dat is waarschijnlijk een kweekproduct. Die laatste zijn wel aardig maar minder mooi.

In de ruigte van mijn tuin heb ik wat mannelijke waterwilg staan. Die bloeit iets na de anemonen en zo is er dus op een kritisch tijdstip in het voorjaar steeds dichtbij wat te halen. Daarna komt de vruchtboombloei met als eerste de pruim, daarna de kers, de peer en als laatste de appel. Maar dan bloeit er al veel meer en is de temperatuur wat hoger, zodat verder kan worden gevlogen. De bloei van de kersen is voor mij het sein om te kijken of er honingkamers geplaatst kunnen worden.
Wie ooit onder een bloeiende kersenboom heeft gezeten weet hoe dat klinkt: het is één gonzende massa. Ik heb slechts 1 kersenboom die ongeveer 55 jaar oud is. De boom is hoger dan mijn huis. De kersen zijn merendeels voor de merels en spreeuwen, maar de bl
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De voorjaarstuin

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag tuinman,
Je schreef:
De bedoeling is, dat het een mix wordt van aconieten, anemone blanda, botanische crocus en kievitsbloem. Het is al aardig gelukt. De helft is al ingezaaid en bloeit volop. Al die soorten laten zich heel gemakkelijk zaaien, ook de kievitsbloem.
Zaaien..? Dat moet je me eens uitleggen!
Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De voorjaarstuin

Bericht door Imkerij Westland »

Ach Frans wat maakt het uit.
Of je nu zaad van een mm zaait of crocus bollen.
Het probleem is allen dat je bollen wat minder gemakkelijk in het zaaibed kan harken.
Het voordeel van bollen is dat ze tijdens het zaaien wat minder wind gevoelig zijn:wink:
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: De voorjaarstuin

Bericht door wilde »

Frans, wat moet ik hiervan zeggen. Je hebt toch zeker wel eens wat gezaaid?
Ik denk dat jij zoals velen, meent dat dit soort planten alleen via aankoop van bollen in de tuin zijn te krijgen. Maar ook bollen vormen zaad. Ik vind het altijd leuk om dit soort dingen te proberen.
Het zaad wordt gewonnen als het op de planten afgerijpt is. Bij de anemone blanda ben je gauw te laat. Het is een los bolletje van enkele tientallen zaden per bloem en als de rijping eigenlijk al te ver gevorderd is, laat dat hele spul los bij aanraking en heb je dus weinig. De crocussen zijn gemakkelijk, ook bij iets onrijp zaad nog goed te verwerken. Dat geldt ook voor de aconieten.

Het zaad van kievitsbloem zit in zaaddozen, mooi verpakt, evenals de aconieten en crocussen. Het is zeer licht en daarom moeilijk verwerkbaar. Het waait gemakkelijk weg.
Alle zaden worden gestrooid in een van tevoren licht open gewerkte grond en daarna licht ingeharkt. Ze moeten niet te diep liggen. In de natuur vallen ze immers ook gewoon op de grond.
Is dat een antwoord op je vraag?
Als je eens kievitsbloem wilt zaaien, laat het me weten, dan bewaar ik zaad voor je. Van de andere soorten heb ik alles zelf nog nodig dit jaar.
Groeten, Albert de Wilde
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De voorjaarstuin

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Maarten, dag Albert,
Als jongeling heb ik in de bollenstreek vakantiegeld verdiend met schoffelen bij heggetjes die de bollenterreintjes in die tijd nog van elkaar scheidden. Ook bollenpellen leverde aardig wat geld op. Een vriendin deed ik er ook nog bij op!
Die vriendin is het later niet geworden. 'Mien wief' is de dochter van een bollenboer die in de vijftiger jaren nog veeboer was. Later werd de grond daar drie meter diep omgegooid om de veenlagen door geestgrond te kunnen vervangen.
Alles draait dus om bollen. Zaad zag je er nooit. Dat werd hooguit gebruikt om nieuwe rassen te kunnen laten ontstaan.
In oktober krijgen wij van haar broers een zak vol tulpen, hyacinten en narcissen. Dat is echt kwaliteit en ze bloeien prachtig in het voorjaar.
Zaaien komt dus niet in mij op.

Maar..wie weet ga ik het nu eens uitproberen
Martin Stevens
Berichten: 7
Lid geworden op: di 25 mar 2003, 17:46
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De voorjaarstuin

Bericht door Martin Stevens »

Bollen zaaien is niet altijd makkelijk.. en inderdaad in de teelt wordt meestal van de bol uitgegaan, je weet dan bijna zeker wat je krijgt op je land. maar ook de professionele teelt werkt veel met zaaigoed.En inderdad dan voor de "nieuwe' soorten.

maar de kleinere soorten (bijgoed voor de bollenteler) zaaien zich wat beter uit en meestal uit zichzelf. de crocus op bovenstaande foto is een cultivar van de boerencrocus. Er zijn echter nog veel meer soorten crocussen en die zijn feitelijk allemaal even goed. Trouwens ook de herfstcrocussen leveren stuifmeel! maar dan in de nazomer en herfst.

De "gewone" crocus is een cultivar van de voorjaarscrocus uit de Alpen. Die doet het naar mijn mening even goed als de boerencrocus, maar die laatste stelt iets minder eisen aan de bodem. In IJsbrechtum in Friesland staan er rond de Epemastate honderdduizenden voorjarscrocussen en die zaaien zich hard uit en het zoemt er van de bijen! Ze bloeien nog een week met dit weer, de mooiste periode was vorige week. (ik heb prachtige foto's van ze gemaakt, maar ik moet ze nog scannen)

En de witte kivietsbloem is ook wild! Je ziet dat wel vaker met bepaalde planten. De hoofdkleur is rood of paars en dan opeens zitten er witte exemplaren tussen. En dat is heel normaal. Dat zie je naast de kivietsbloemen ook bij bijvoorbeeld crocussen, de holwortel, distels en bij de korenbloemachtigen (waaronder knoopkruid) Maar ook orchideeen kennen dit verschijnsel.

Martin
http://www.wolverlei.com "natuurverbeelding"
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: De voorjaarstuin

Bericht door wilde »

Martin, dat van die witte exemplaren is inderdaad niet zo bijzonder. Ik meende dat de witte kievitsbloem een kweekproduct was, maar het is aardig te horen dat dit niet zo is. In mijn tuin heb ik diverse witbloeiende planten, die standaard anders zijn, naast de normale, die merendeels blauwe of paarsrode bloemen geven. Zo heb ik witte exemplaren van ruig klokje, maarts viooltje en longkruid. De laatste planten bloeien nu.

Albert de Wilde

Witte en normale exemplaren van maarts viooltje (Viola adorata). Wat een mooie Latijnse naam! Volgens mijn Thijsse-flora zijn de witte zeldzaam. Soms komen ook roze exemplaren voor. Viooltjes zijn voor bijen overigens geen drachtplant, zover ik weet.
Afbeelding

Naast de gewone kievitsbloem, de eerste dit jaar, zijn 2 witte exemplaren in knop te zien.
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 44 gasten