Komkommerkruid; Borage

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Komkommerkruid; Borage

Bericht door Oude Essink » ma 17 nov 2003, 17:47

Komkommerkruid; Borago officinalis L

In het beroemde boek van Oudemans 'de Flora van Nederland'

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Komkommerkruid; Borage

Bericht door Minne Bonnema. » ma 17 nov 2003, 22:40

"Een veld vol Borage levert volle honingkamers"
Voor die velden moet men wel op Texel wezen,daar wordt het verbouwd voor het zaaad.Het leverd karrevrachten honing op tijdens de bloei.
Vandaag met het zachte weer verzamelden de bijen weer stuifmeel op het nootzoet raapzaad wat nog mooi in bloei staat op de volkstuin.

Minne.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Komkommerkruid; Borage

Bericht door Wim Joosten » di 18 nov 2003, 00:05

Ik heb een aantal van deze planten in mijn tuin staan. En inderdaad: deze planten worden heel goed door de bijen bevlogen. Mijn Carnica's hebben de tong wel lang genoeg om er bij te kunnen.
Dus komend voorjaar voorzichtig met de schoffel door te tuin.

Met vriendelijke groet,
Wim

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Komkommerkruid; Borage

Bericht door Æbe » wo 19 nov 2003, 01:15

komkommerkruid
het was even zoeken ,want komkommerkruid of blauwbekje vond ikniet in de Friesche lust-Gaarde uit 1686 maar wel het volgende:
Borrago-Bernage .Word aldus beschreeven.Zoo ruyg als zy van steel en blaaden is, zoolieflijk en glad is zy aan heur zoette, ronde worttel, als meede heure gesterde bloemtjes.zoo draa die in wijn geworpen worden veranderen van kleur, inzonderheyd die blaauw zijn, want worden purperverwig.Kan teegen de Wintter niet bestaan, of moet wel gedekt zijn en jong, die noch geen bloem heeft gedraagen.heeft ruyge,scherpe, breede, gekronkkelde en rondachtige blaaden. De steel is holachtig, te met eenig, te met twee-en drie-vouwdig,in't spits getakt voortkoomende. Teegens Braak-maand draagen de booven-takkjes lieflijkke en gesterde bloemtjes, eenige gansch heemels-blaauw, andere sneeuw-wit,andere lijfverwig en bleek.Naa welker afval vertoonen zich zwartte kerlen, die twee of drie in een huyszje zitten, waar door zy jaarlijkx van zelve vermeenigvuldigt worden, zoodaanig, dat wat plaats zy bemagtigt, daar quaalijk is uyt te wieden. 'tZaad duyrt Wintters in de grond, zoo de Muys het onverzeert laat leggen, want die daar geweldig op vernibbelt is, weegens heure zoetheyd.

LINNÆUS vermelt een jaren later 1777 ondermeer :
Borago Officinalis -Winkel-Bernagie
De bloemen worden onder de Hartsterkende geteld , (en wat de winkel betreft)Men kan het Kruid ook gekookt als Kool eeten en in Vleeschnat is het niet onaangenaam

Æ.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Komkommerkruid; Borage

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 19 nov 2003, 09:26

De gekookte Bernagie, viel mij dusdanig tegen dat ik het noot weer als Spinazie eet. Rauw en dan met name de bloempjes zijn wel erg lekker. Smaakt grotendeels als komkommer.

J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten