Telt de heide niet meer mee?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:
Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 02 sep 2005, 10:36

Hoi heideimkers,
Ik ben vanmorgen even bij mijn 8 kasten op de heide wezen kijken.
Het viel mij niet mee.
Ze staan allemaal op 1 BK onder met een rooster en daarop een BK of een HK.
Alle kasten hebben de bovenbak redelijk gevuld (8- 10 ramen) met nectar. Slechts 1 kast heeft half verzegelde ramen.

Hoe is dat bij jullie? Jaap
Afbeelding
02-10 Met excuses de foto zat nog in postbox

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door jaap » vr 02 sep 2005, 12:09

de heide is op texel goed.mooie bloei en veel water gehad de zee is warm daar door is de temp. lekker op texel.nog een dikke week en ik begin te oogsten en direkt te voeren en mierenzuur er in.heellaas is er geen handel in raad honing,dat wil hier niet op 2 klanten na.JAAP JAGER.

jager

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Æbe » za 03 sep 2005, 22:22

Het Weer is goed, ik heb vrijdag even gekeken en ik denk dat ik aardig wat honing heb,niet dat alle volken in de honingkamer zitten, maar ik ben er wel tevreden mee, en dat ondanks ik niet op de hei sta, via en kennis heb ik vandaag een plekje op de hei gekregen en gelijk, 2 kleine volkjes (deze kasten waren nog te tillen) verenigt, met een krant, en deze op de hei gezet 10 kilometer verder op,ik ben benieuwd hoe dit volkje nog opkrabbelt, maandag zal ik kijken als ik hem op een 10 ramer kan zetten, met een kleine honingkamer er op voor de laatste 14 dagen, is dit wijs?

Æ.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 05 sep 2005, 11:46

Hoi Aebe,
Ik neem aan dat je twee tienramers hebt verenigd?
Dan zou ik in de onderbak het broednest opsluiten tussen blokramen. Bijvoorbeeld aan beide kanten twee blokramen plaatsen zodat de onderbak op 6 ramen komt en de bovenbak verkleinen naar 8 ramen. Wel twee lege ramen aan de zijkant plaatsen.
Dan kun je bij mooi weer nog wat heidehoning uit de kantramen winnen.

Als je nu nog een lege honingkamer plaats dan ben ik bang dat je ze teveel ruimte geeft en dat ze de honing niet meer zullen verzegelen. Bovendien houd je misschien broedramen over die je niet in de onderbak kwijt kunt. Daarmee zul je het volk geen dienst bewijzen zo vlak voor het inwinteren.

Jaap

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Æbe » di 06 sep 2005, 00:04

De heide is prachtig,ik ben vanavond even wezen kijken,en de situatie ter plekke liet zien dat de broedkamer maar als homingkamer moet dienen,want de 11 ramer op de 10 ramer was al te vol om ineen te schuiven , en de onderbak(10 ramer)had ik ook verkleint,en nu maar afwachten.
Wat het weer betreft,een harde regenbui zou geen kwaad kunnen want het nadeel van deze mooie droogte is gunstig voor het heide haantje Een gevaarlijk beestje voor de hei is het heidehaantje, een kevertje. Bij een explosieve voortplanting van deze beestjes kunnen ze een ware plaag vormen en grote stukken hei compleet kaal vreten.en daar zitten we niet op te wachten,al is het wel een natuurlijke verjonging voor de heide

Æ.

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door jacob mus » wo 07 sep 2005, 10:43

Ook in de omgeving Amersfoort stond de hei er prachtig bij. Loopt nu wel terug. Ik dacht dat het met de honing wat tegenviel want in de honingkamer viel het wat tegen.
Ik heb even aan de kasten gevoeld wat ze wegen. Grote schrik. Ik moet extra personeel inzetten om de boel te tillen. De kasten zijn loodzwaar. Er wacht mij dus nog een hele klus; eerst het transport en dan de honing eruit en dan de suiker erin.

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Kees van Gortel » wo 07 sep 2005, 12:26

Al weer een wonderlijke heide.
Bij ons is de kop er wel af, maar ze halen dagelijks nog zoveel dat de nacht te kort is om alle nectar te verwerken.
´s Morgens razen de kasten nog alsof de knop om de stalventilator uit te zetten niet te vinden is.
Twee volken zijn aan hun 3e honingkamer bezig voornamelijk raathoning. Eén volk heeft zich uitstekend van de taak gekweten en spekraten van 4cm dik geproduceerd.
En dat in ruim 2 weken tijd, wonderlijk waar ze toe in staat zijn, om 20.00uur ´s avonds vliegen ze nog en de kasten die ´s morgens al vroeg de zon er op hebben zijn er als eersten weer bij.

En die geur, die het hart des mensen verheugd!!!

hgr.

Kees

Maatschap Hankel
Berichten:67
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds:1998
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Maatschap Hankel » wo 07 sep 2005, 21:27

Ja zo gaat het bij ons ook. onvoorstelbare hoeveelheden halen ze. prachtig weer erop en dan wil het blijkbaar wel. Ik ben benieuwd hoeveel het gaat worden. Maar 30 kg per volk zit er zeker wel in.

Jaap en Matthijs

http://www.bijensite.nl

Hankel

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Piet Jager » ma 12 sep 2005, 18:06

Op 10 sept. begonnen met slingeren.
Wat een heidehoning en wat een superieure kwaliteit!
Na 1 dag staat het al stijf in de pot (kun je de pot onderste boven houden)
Jammer dat er zo weinig liefhebbers zijn voor heidehoning!

En nu maar hopen dat je geen maagdelijke raat hebt gebruikt voor het slingeren, want dat wordt een puinhoop. Geen panty, honingzak, dubbele zeef, heather en/of fohn gebruiken. Koud kolben en alleen door de groffe zeef (eigen gebruik!) en wat geduld hebben. Een moerrooster was dit jaar niet nodig. Het broednest werd door de overvloed al snel naar beneden gedrukt. Bijna alles prachtig verzegeld! Geen 'wenende' raat! Super!

De volken niet kaal slingeren en in 2006 niet klagen over een slechte uitwintering! Op heidehoning kun je ze HEEL goed overwinteren!!! Maar de bijen hebben gewerkt als Zeeuwse paarden en bij veel volken is het broednestje door de massale dracht erg klein geworden. Vervolgens moeten ze ook nog enkele kilo's suiker inverteren. Ja, ja, ze hebben het wel te verduren gehad en na thuiskomst zouden ze best eens kunnen zeggen: 'Geef mijn portie maar aan Fikkie!"

!Piet

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Lammert van Beek » wo 14 sep 2005, 21:29

Piet Jager schreef:
De volken niet kaal slingeren en in 2006 niet klagen over een slechte uitwintering! Op heidehoning kun je ze HEEL goed overwinteren!!!
!Piet
Hallo Piet,

Ik heb vroeger geleerd en nu bij nalezen o.a. in Schotman en het werkboek bijen houden van Jan Speelziek weer bevestigd gekregen, dat je voorzichtig moet zijn met het overwinteren op heidehoning. En dat het beter is te zorgen dat de bijen pas in het voorjaar aan de heidehoning zullen beginnen die in de kast/korf is achtergebleven na de heidedracht. Dit alles om roer te voorkomen.
Hoeveel heidehoning kun je per volk in één broedkamer laten voor de winter, zonder het risico van roer te groot te laten zijn?

Lammert van Beek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten