jacobskruiskruid

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Esther
Berichten:12
Lid geworden op:wo 19 okt 2005, 07:51
Contacteer:
Re: jacobskruiskruid

Bericht door Esther » wo 19 okt 2005, 08:03

De bedoeling van het kruiskruidforum is zeker geen paniek zaaien, maar voorlichting en feiten en fabels uitzoeken over de plant, om op deze manier meer slachtoffers onder vee te voorkomen.
Ik denk dat er een behoorlijk misverstand is als het gaat om "uitroeien" van de plant. Het is niet zo dat we bijen de plant misgunnen, het is eerder zo dat we graag willen dat er een ecologische oplossing komt in gebieden waar de plant schade kan doen onder vee.
Inmiddels zijn er al wat fabels ontkracht. De pyrrolizidine alkaloiden in Jakobskruiskruid worden door huidopname niet omgezet in de giftige vorm. Dat staat wel vermeld in folders door overheden gemaakt.
Ik zou jullie willen nodigen om mee te discussieren en mee te denken.
Probleem met honing is bijvoorbeeld dat de honing niet meer te verkopen is omdat ie vreselijk bitter wordt. Ik denk zelf daarom dat mensen die honing ook niet zullen eten. Bekijk de info pagina maar en oordeel dan. http://www.kruiskruidforum.nl/kruiskruidinfo/index.htm

Esther

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door maartenkleijne » wo 19 okt 2005, 10:55

Esther, het is fijn dat je wat fabeltjes de nek omdraait.
Tegelijk introduceer je een nieuw fabeltje: JKK honing is gewone, lekkere bloemenhoning.
Op mijn vroegere adres tot 1998 vlogen de bijen na de lindes vooral op JKK. Lekkere honing en niet bitterder dan honing van paardebloem of tamme kastagne.

Esther
Berichten:12
Lid geworden op:wo 19 okt 2005, 07:51
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Esther » wo 19 okt 2005, 12:31

Interessant Maarten dat de honing smakelijk bleef, misschien zijn mijn bronnen niet juist.

http://archive.food.gov.uk/maff/archive ... 2honey.htm

Uit dit stuk heb ik opgemaakt dat de honing nogal onsmakelijk wordt en niet goed is te mengen. Ik meen het ook in andere stukken gelezen te hebben over PA s in honing.

Graag zou ik er meer over weten.

groeten Esther

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Æbe » wo 19 okt 2005, 19:25

Uit dit stuk heb ik opgemaakt dat de honing nogal onsmakelijk wordt en niet goed is te mengen.
echte imkers mengen toch geen honing ????[;)]

Æ.

Esther
Berichten:12
Lid geworden op:wo 19 okt 2005, 07:51
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Esther » wo 19 okt 2005, 19:32

zouden mijn andere bronnen ook niet goed zijn? Ik ben er echt erg nieuwsgierig naar. Andere bron is:

ttp://www.cdfa.ca.gov/phpps/ipc/weedinfo/senecio.htm

tansy ragwort: Noxious biennial, perennial, or winter annual. Plants are toxic and have historically caused heavy livestock losses on pastures and rangelands in the Pacific Northwest. Animals seldom eat mature plants, but poisoning can occur when seedlings are grazed accidentally along with other forage or when contaminated hay is ingested. Plant populations have been reduced dramatically in California and Oregon since the introduction of the ragwort flea beetle (Longitarsus jacobaeae) and cinnabar moth (Tyria jacobaeae). Bees foraging on tansy ragwort produce bitter honey tainted with alkaloids

Het gaat mij om informatie, ik weet zelf niets van bijen. Maar dit is wat ik in de literatuur tegenkom.
Help me eens verder. Ik dacht zelf juist omdat de honing bitter werd het juist niet in de voedselketen terecht zou komen, nu hoor ik hier dus dat de honing lekker zoet is.
Is het niet een idee om dat samen uit te zoeken?

Esther

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door maartenkleijne » wo 19 okt 2005, 22:39

Het door jou genoemde onderzoek laat zien dat er in de onderzochte honing heel lage %% JKK voorkomen. En nog veel lagere %% PA's. PA's kunnen in hoge concentraties giftig worden. In deze superlage concentraties zijn ze eerder bevorderlijk voor de leverfuncties en de spijsvertering in het algemeen. In het voorjaar proef ik vaak een vers spruitje (klein) als ik er langs kom.
'The 2 dark, waxy honey samples' zijn vermoedelijk een soort luizenhoning van een grijze meeldauw op populieren of abelen. (In Nederland komt dit vrijwel niet voor). Deze 'honing' wordt door bijen alleen verzameld als er niks anders te doen is (vandaar ook een relatief iets minder laag % JKK); voor de imker is ze onverkoopbaar, want kwalitatief voor de consument niet acceptabel en ze heeft niks met JKK te maken.
Zij is niet te verwarren met luizenhoning (boshoning) van sparren of lindes, etc., die voor de liefhebbers van prima kwaliteit is.

Esther
Berichten:12
Lid geworden op:wo 19 okt 2005, 07:51
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Esther » wo 19 okt 2005, 23:19

Ok maar de PA s werken cumulatief, ook kleine beetjes doen hun best om schadelijk te zijn. Mensen zijn ook gevoelig voor PA intoxinatie.
Ik kan me haast niet voorstellen dat PA s in kleine hoeveelheden goed zijn voor je lever. Ik zal even een link bijplakken van een interview met een diergeneeskundige over het cumulatieve effect. Ook wordt er even iets aangestipt over mensen. Daar is trouwens wel meer over bekend maar dan moet ik even verder zoeken.
http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=256

hoe denken jullie er over in verband met de honing?

Groeten Esther,

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: jacobskruiskruid

Bericht door frits dalm » do 20 okt 2005, 12:46

Esther,
Er zijn meer vergiften die schadelijk zijn maar in kleine hoeveelheden juist een medicijn zijn. Denk maar aan digitalis .kan net als Maarten uit het engelse stuk niet opmaken dat de honing er bitter van zou worden als de bijen op jacobskruiskruid zouden vliegen.
Het zwarte in dat bladhoning zijn schimmels en niet gevaarlijk, wel heerlijke honing. Erik weet uit ervaring dat paarden melkdistels heel graag lusten en beslist niet ziek van worden, je vind ze dan ook niet gauw in een wei waar paarden lopen, had een keer kruiwagen vol en "paardenkenster" vroeg wat ik er mee ging doen, paard haalde het al meteen uit de kruiwagen, is er niet ziek van geworden.
Als paarden genoeg te eten hebben in de wei laten ze
alle planten staan die giftig voor hun zijn.

Frits

Collane
Berichten:2
Lid geworden op:do 05 jan 2006, 14:56
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Collane » do 05 jan 2006, 19:25

Het volgende stukje over PA's staat in het Groot handboek geneeskrachtige planten Dr Geert Verhelst ISBN 9080778427. Uitgegeven in okt 2004 http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=269

Ook kleine hoeveelheden PA's zijn schadelijk.

Maarten zegt dat JKK honing gewoon lekkere bloemenhoning is. Volgens wetenschappelijke onderzoeken kan de honing PA's bevatten.

Ik kan me voorstellen dat je als Imker dan niet echt blij wordt als je je bijenvolkje op een plaats hebt staan waar veel JKK staat. En gezien de toename van deze plant..........

Schriftelijke mededeling in sept. 2005 van W.L.M. Tamis (Nationaal Herbarium Nederland).

Er is voor JKK berekend dat er tussen de periode 1975-1988 en 1988-2000 een landelijke
toename plaatsvond van 268 naar 412 promille. Dit is dus een toename van zo'n 54%
de gegevens hebben betrekking op de presentie (wel/niet present) in km-cellen in Nederland.

Volgens gegevens van de Werkgroep Florakartering Drenthe is Jakobskruiskruid tot 1998 waargenomen in 154 kilometerhokken. In 2004 was dit opgelopen tot 688 kilometrhokken. Dat is dus een toename van 448%!!!

Ik begrijp dat er mensen zijn die vinden dat er paniek gezaaid wordt, maar de wetenschappelijke onderzoeken duiden volgens mij niet op onwetendheid. Bijvoorbeeld het zeer uitvoerige high level rapport - WHO http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=72, deze is toch echt niet gesponsord door paardenmensen.

Je hebt altijd mensen die paniek zaaien en niet goed kijken, vandaar dat op http://www.kruiskruidinfo.nl informatie wordt gegeven. Er is o.a. een fotogalerij te zien, waar foto's van JKK staan, maar ook van andere kruiskruiden. Er is daarbij ruggenspraak gehouden met biologen en een toxicoloog.

Het volgende lijstje duidt er niet op, dat het alleen over paarden gaat:

130 dode koeien - Drabants Dagblad 01-11-2000
4 dode koeien - 01-11-2002 Utrechts Nieuwsblad
239 dode koeien - Dagblad van het Noorden 06-10-2003
2 dode paarden 18-08-2004 Paardenkrant
1 dode ezel - 18-08-2004 Utrechts Dagblad.
1 dood paard 25- 08-2005 De Stentor

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door maartenkleijne » do 05 jan 2006, 20:30

Omdat dit nu lang genoeg geduurd heeft doe ik deze reeks op slot, in de hoop dat het daarmee klaar is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 57 gasten