originele kleine bijenhaag

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:
originele kleine bijenhaag

Bericht door Bart Maes » do 22 dec 2005, 09:22

Wie kan me nog enkele namen van haagplanten doorspelen die nuttig zijn van bloei voor bijen en die ik (noodzakelijkst!) 60 cm hoog kan houden? Mijn eerste gedacht is om vuurdoorn aan te planten, of zelfs hulst.
mvg. Bart

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: originele kleine bijenhaag

Bericht door arjan_vanderveen » do 22 dec 2005, 09:39

Hallo Bart,

Het hangt er een beetje van af of het een groenblijvende of bladverliezende haag moet zijn en of hij gladgeschoren of iets ruiger mag zijn.
Liguster (Ligustrum vulgaris) is in de loop van de winter bladverliezend, kan gladgeschoren worden maar bloeit dan nauwelijks. Bij regelmatig onderaan afkippen geeft hij wel bloemen.
Cotoneaster, diverse soorten en cultivars. Zowel bladverliezende als bladhoudende soorten en verschillende groeihoogten, voornamelijk losgroeiende haag.
Symphoricarpus, verschillende soorten en cultivars. Redelijk als gesnoeide haag te houden en bloeit dan ook nog, goed voor dracht rond augustus.
Herdera helix 'Arborescens', de struikvormige klimop, voor een losse haag, goed terug te knippen en late dracht, september.
Berberis, verschillende soorten en cultivars. Goed te snoeien en bloeit dan ook nog.
Mahonia, verschillende cultivars, als losse haag, bloeit goed.
Dit was een korte greep aan mogelijkheden. Sommige soorten als vuilboom en krenteboompje zijn ook wel mogelijk, maar worden waarschijnlijk niet zo mooi als je ze op 60 cm snoeit en bloeien dan ook minder.

Groet, Arjan

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: originele kleine bijenhaag

Bericht door Tieme » do 22 dec 2005, 09:41

Hallo Bart,

Hulst bloeit niet goed als hij klein blijft. En hij bloei sowiezo pas op latere leeftijd. Je zou Liguster kunnen proberen, al heb ik begrepen dat de honing hiervan stinkt en dat de bijen er agressief van worden (?).

Van Vuurdoorn weet ik niet hoe dat als heg reageert.

Wellicht een echte aanrader is Cotoneaster. De bijen kunnen er heel goed mee uit de voeten. Dat bloeit echt fantastisch op elke gewenste hoogte en kun je redelijk makkelijk vormen, al heeft die nogal de neiging tot hangen (het is een kruipplant). Maar dat is met enige paaltjes en staaldraad goed op te lossen.

Groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: originele kleine bijenhaag

Bericht door Tieme » do 22 dec 2005, 09:43

Een andere tip is wellicht kruisbes, zwarte bes of aalbes. Deze kunnen door bijen bevlogen worden en je hebt nog wat te eten ook.

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: originele kleine bijenhaag

Bericht door arjan_vanderveen » do 22 dec 2005, 09:56

Cotoneaster 'Coral Beauty' zou een goede keus kunnen zijn, deze wordt in het openbaar plantsoen vaak gebruikt. Wordt niet hoog maar kruipt niet en heeft geen snoei nodig.
Ik heb zelf een Cotoneaster horizontalis (sterk kruipend) tegen een muur staan. Er vliegen zeer veel bijen en hommels op. Misschien is die leuk tegen een (betonijzer) raster. Je krijgt dan een hele smalle haag (wel bladverliezend).
Vuurdoorn wordt in het plantsoen zelfs als bodembedekker gebruikt, kan m.i. goed, maar zal bij forse snoei minder goed bloeien.
Die agressiviteit bij liguster heb ik niet echt kunnen merken, maar ze vliegen bij mij ook nog op andere planten.
Ik heb veel aalbes in de tuin, die wordt massaal bevlogen, de kruisbes vooral door hommels, maar die is wel beter kort te houden en bessen op de koop toe.

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: originele kleine bijenhaag

Bericht door arjan_vanderveen » do 22 dec 2005, 10:11

Vergeet ik nog mijn belangrijkste experiment op dit moment. Ik heb een stukje houten schutting gezet met verticale planken. Daar ben ik nu o.a. Symphoricarpos tussendoor aan het leiden. Het begint nu na een paar jaar een steeds groener aanzien te krijgen.

Groet, Arjan

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: originele kleine bijenhaag

Bericht door buckfast_beekeeper » do 22 dec 2005, 10:21

Tieme schreef:
Je zou Liguster kunnen proberen, al heb ik begrepen dat de honing hiervan stinkt en dat de bijen er agressief van worden (?).

Stinken is wel een zeer groot woord. Een bloeiende Liguster haag ruik je veel vroeger dan dat je ze ziet. De bijen kunnen er inderdaad agressief op reageren. Sommige jaren kan je ook bijensterfte konstateren. Dit zou vooral gebeuren in jaren dat er niet veel dracht is en er een grote concurentie is op de bloemen. De haag zal echter niet/weinig bloeien als je de haag regelmatig snoeit. Minder aangewezen als je ze onder de 60cm wil houden.

Berberis is prachtig als je de doornen er wil bij nemen. Als deze doornen eenmaal in je vingers zitten zijn ze absoluut niet makkelijk te verwijderen. Ze breken namelijk in kleine stukjes bij het verwijderen.

Symphoricarpos (sneeuwbes) wordt veel gebruikt als natuurlijke afscheiding in openbaar groen. Wordt zeer lang en goed bevlogen, in tijden dat er meestal niet zo veel aanbod is.

Hou er ook rekening mee dat vuurdoorn niet overal in België mag worden aangeplant wegens het gevaar voor perevuur.

mvg

Theo

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: originele kleine bijenhaag

Bericht door Frans vanTongeren » do 22 dec 2005, 10:33

Sneeuwbes zoekt overal haar/zijn weg.
Je BLIJFT...snoeien
op plekken die je niet wil, dat ze groeien

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: originele kleine bijenhaag

Bericht door Bart Maes » do 22 dec 2005, 21:40

Prachtig, die reacties. Onze keus viel ook zo'n beetje op een huis met een mooie tuin. We moeten wel van nul starten, dus dat is mooi mee genomen om er een bijenvriendelijke tuin van te maken.
Links en rechts van het huis komt er wilde liguster en rode/bruine beuk.
Arjan, het mag iets ruiger zijn. Mijn vriendin en ik hebben het niet echt voor gladgestreken gazons en 'in de plooi liggende' hagen. Je opzet met sneeuwbes zegt me wel iets.
Wanneer ga je nu je liguster snoeien om de bloei ervan te garanderen het volgende seizoen?
mvg. Bart

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: originele kleine bijenhaag

Bericht door Æbe » do 22 dec 2005, 22:18

Bart,
Een handige originele kleine en mooie struik voor een losse haag is Hypericum calycinum ,handig in onderhoud ,in het voorjaar als hij uit gaat lopen ,5 cm van de grond af helemaal afknippen met een elektrische , motor- of handheggenschaar of zelfs met een motor zaag en mooi omdat hij fleurig geel bloeit en insect vriendelijk is en een ook nog een mooi winterbeeld heeft



Æ.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten