Bosbessen dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

hylke
Berichten:23
Lid geworden op:do 26 mei 2005, 11:36
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bosbessen dracht

Bericht door hylke » ma 03 apr 2006, 11:50

Heeft iemand ervaring met bosbessendracht.
Ik ken een plek in een bos waar veel bosbessen voorkomen. Het is er lekker vochtig, vanwege verschillende beekjes. Is het de moeite waard om er een kast bijen te plaatsen?


Hylke

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bosbessen dracht

Bericht door maartenkleijne » ma 03 apr 2006, 15:02

men zegt dat de bijen pas op de bosbessen kunnen vliegen nadat een hommel een nectar-roofgaatje in de diepe bloem heeft gebeten.
De gekweekte amerikaanse bosbessen zijn wel vanzelf goede dracht; doordat de bloemen veel groter zijn kunnen de bijen er gewoon in kruipen.
Als je het wilt proberen in dat prachtige bos, houdt ons dan op de hoogte. Het klinkt als een bos waar nog wel meer te halen is.

H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bosbessen dracht

Bericht door H.S. Kok » di 04 apr 2006, 17:48

hylke schreef:
Heeft iemand ervaring met bosbessendracht.
In de tijd toen ik net met bijen was begonnen, heb ik deze in het Amerongensche bos geplaatst na toestemming van de beheerder van Staatsbosbeheer. Hier groeien zeer veel bosbessen, die op bepaalde stukken zo groot worden als knikkers, dus vocht voldoende. De oogst heb ik daarna opgestuurd naar Kerkvliet via Kees van Holland, want die was ook benieuwd naar het resultaat. Goede zeer aromatische honing maar hoofdzakelijk afkomstig van wilde kers, en niet van bosbes. Ik zag de bijen er ook niet op vliegen, hommels wel.
Je kunt het wel proberen en een honingmonster opsturen naar Celle, waar niet alleen naar stuifmeel wordt gekeken maar ook gecontroleerd op de samenstelling van suikers, die vaak heel specifiek zijn.

Met vriendelijke groeten

Henk Kok

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten