De heide honingt!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:
Re: De heide honingt!

Bericht door Arnold » za 21 aug 2010, 17:06

GB. schreef:. Is ruiken van de heide geen fabeltje? Net zoals bij onweer de bloempjes dicht gaan?


sommige bloemen gaan inderdaad dicht zodra het weer verandert:D :be5:
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door maartenkleijne » za 21 aug 2010, 19:08

De heide kan inderdaad soms bijna bedwelmend ruiken, maar lang niet altijd. Heb het idee dat het met temperatuur en luchtvochtigheid te maken heeft.
Maar als ze niet ruikt kan ze toch volop nectarren.
gr,
m

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door malle pietje » zo 22 aug 2010, 08:57

Gisteren wezen kijken in de volken , en of de heide honigd, heerlijk geurtje dicht bij de kasten ze kwamen ook met veel stuifmeel binnen.
good goan.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door Bart de Coo » zo 22 aug 2010, 14:24

G.B. & anderen,

Kom net terug van een fietstocht naar de hei. De hei ruikt heerlijk en de nectar stroomt binnen. Overigens vliegen ze bij mij ook heel goed op de vossebes. Volgens mij leidt dat ertoe dat je honing wat sneller kristalliseert. Ik herinner mij dat in het superjaar 2007 de heidehoning ook zo snel krisalliseerde. Ik dacht toen dat dat kwam door de gelijktijdige vossebesdracht. Maar dat weet ik allemaal niet zeker.

De hei is de afgelopen week pas echt begonnen, dus ik denk dat de volken vrij lang laat staan, tot het tweede weekend van september. Dat is met het oog op de inwintering riskant natuurlijk, maar ik heb veel volken thuisgelaten. Die zijn allemaal in topconditie voor de winter.

Wat een feest. Ik heb er drie jaar op moeten wachten. De afgelopen twee jaar was het Rozendaalse Veld helemaal verpest door het heidehaantje. Maar kijk eens aan, hij bloeit weer in volle glorie. Dit heb ik verdiend, vind ik.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door AndreasH » zo 22 aug 2010, 17:30

Ja bart, de heide bloeit alleen voor jou :twisted:
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door Bok » zo 22 aug 2010, 21:33

AndreasH schreef:Ja bart, de heide bloeit alleen voor jou :twisted:

:naughty:
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door Bart de Coo » zo 22 aug 2010, 23:23

Ik snap de grap van Andreas niet. Het is nogal dodelijk voor grappen om ze te moeten uitleggen. Anders moet Andreas mij maar een mailtje sturen of zo :D . Had ik misschien moeten schijven 'Dit hebben we verdiend'?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door AndreasH » ma 23 aug 2010, 10:36

Waar heb je het aan verdient dan?? Dat bedoel ik eigenlijk....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door jawi » ma 23 aug 2010, 23:29

Dat schrijft hij in hetzelfde stukje: Na 3 jaar van wachten, hard werken en voorbereiden nu eindelijk eens een bevredigende honingoogst.
Jan-Willem

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door AndreasH » di 24 aug 2010, 08:48

Het is 'm gegund hoor... Waarom ook niet. Maar of je nou hard werkt ervoor, veel voorbereidingen treft of wat dan ook... Het is en blijft een gift van de natuur.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten