concurrentie in natuurgebieden

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door hbeugeling » za 13 jan 2007, 09:08

Beste Labrador,
Normaal gesproken houd ik me erg gedeisd als het gaat om politieke uitlatingen van imkers op dit forum.
Ieder zo zijn voorkeur. Maar dit keer kan ik het toch niet laten. Ik kan geen enkele link vinden tussen het bedoelde artikel van pieter 1 en de Partij voor de Dieren.
Kan het hier zo zijn dat iemand spreekt die op een landgoed woont, en met het geweer op de rug ook regelmatig de plezierjacht bedrijft, onder het motto: "We doen aan wildbeheer"?
Wanneer gereageerd moet worden op dit artikel lijkt mij het zinning om de weg van de discussie te volgen richting het provinciebestuur of een stap hoger en de nadruk te leggen op de consequenties die aan dergelijke maatregelen verbonden kunnen zijn. Bijvoorbeeld de uitlating van Hans, die wijst op het uitsterven van de bijenwolf. Lijkt mij beter dan in het wilde weg roepen dat de Partij van de Dieren hier achter zit.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door Harmen vd Ende » za 13 jan 2007, 09:10

Hallo,

Misschien moesten ze die sponsoren/leden van natuur monumenten wat meer weren uit hun natuurgebieden. Werkt volgens veel beter dan die paar kastjes[8D]

Groeten Harmen

bertil
Berichten:13
Lid geworden op:do 21 jul 2005, 22:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door bertil » za 13 jan 2007, 09:17

het I.K.C.(ndertijd Chr.Smeekens)heeft in januari 1998 het rapport
"concurrentie tussen honingbijen enh andere bloemzoekende insecten"
uitgegeven.op grond van dit rapport wilde NM mijn stal bij een bezoekerscentrum opheffen maar mocht ik toch na moeizame onderhandelingen blijven.

#1 bvanduffelen

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door marc » za 13 jan 2007, 10:18

Al die rapporten zijn met een korreltje zout te nemen.
Doe je een onderzoek in een rijk stuifmeelgebied dat niet overbevolkt is dan krijg je als resultaat dat de honingbij niet het verdwijnen van solitaire bijen veroorzaakt. Doe je datzelfde onderzoek in een arm stuifmeelgebied, dan is natuurlijk elke concurrent er te veel aan, dat geldt ook voor de bijenvolken onderling (bijensterfte weet je wel).
Dus je kan het gewenste resultaat gemakkelijk in de hand werken door het onderzoeksterrein te kiezen. Zo zullen er steeds rapporten opduiken van de 2 kampen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 13 jan 2007, 11:41

Ik ben het er mee eens dat het niet altijd te billijken valt om nou zo maar een imker met enkele bijenvolken uit een natuurgebied te gooien. Ook ik vind dat er heel wat andere zaken zijn, bijv. de tourist die de natuur letterlijk plat en stuk recreert, met alle gevolgen van dien.
Ten eerste ga je met mensen om waar een vertrouwensrelatie mee bestaat als het goed zo zijn. Nu is het wel zo dat een natuurbeheerder een 'hoger' doelt vertegenwoordigt en uit dat oogpunt zullen natuurbeheerders wel eens mensen moeten kwetsen.
Er zijn dan ook andere oplossingen te vinden lijkt me. Bijv een uitstervings policy. Er komen geen nieuwe imkers bij. Alle statisstieken showen dat het aantal imkers dramatisch terugloopt. Het probleem lost zich zo wie zo al een min of meer op in de komende 25 jaar.

Verder zou ik in natuurgebieden en met name heidevelden een maximaal aantal bijenvolken toewijzen. De afweging zou moeten gaan wat 'goed' is voor de natuur maar ook......wat redelijk is ten op zichte van imkers. Heel veel imkers afwijzen, betekent veel ongenoegen en een ongecontroleerde situatie. Imkers plaatsen hun volken (legaal) aan de randen van natuurgebieden. Dat wil je ook voorkomen als natuurbeheerder.

Verder de educatieve standen. Een educatieve stand in ene natuurgeboed moet zeer goed kunnen volgens mij. Ik vind overigens imkeren alles behalve een natuurhobby. Des al niet te min kan met een educatieve bijenstal aandacht worden gevraagd voor het stille drama wat zich aftekent in de insectenwereld: vele soorten leggen het loodje in onze westerse samenleving, inclusief de honingbij. Aandacht moet worden gevraagd voor de teruggang in voedselplanten en nestplaatsen. Zolang deze combinatie er is kan een educatieve bijenstand heel goed in een natuurgebied.

Zo zou het beleid mijn inziens eruit moeten zien.

jp

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: concurrentie in natuurgebieden

Bericht door labrador » ma 15 jan 2007, 14:47

hbeugeling schreef:
Beste Labrador,
Normaal gesproken houd ik me erg gedeisd als het gaat om politieke uitlatingen van imkers op dit forum.
Ieder zo zijn voorkeur. Maar dit keer kan ik het toch niet laten. Ik kan geen enkele link vinden tussen het bedoelde artikel van pieter 1 en de Partij voor de Dieren.
Kan het hier zo zijn dat iemand spreekt die op een landgoed woont, en met het geweer op de rug ook regelmatig de plezierjacht bedrijft, onder het motto: "We doen aan wildbeheer"?
Wanneer gereageerd moet worden op dit artikel lijkt mij het zinning om de weg van de discussie te volgen richting het provinciebestuur of een stap hoger en de nadruk te leggen op de consequenties die aan dergelijke maatregelen verbonden kunnen zijn. Bijvoorbeeld de uitlating van Hans, die wijst op het uitsterven van de bijenwolf. Lijkt mij beter dan in het wilde weg roepen dat de Partij van de Dieren hier achter zit.
Beste hbeugeling,

Het was niet de bedoeling om met mijn 'politieke uitspraak'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten