Koolzaad

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Koolzaad

Bericht door Hans van der Post. » di 01 apr 2014, 19:05

Santtu Pikkarainen schreef:Schrik we niet van als je bijen agressief worden, ik heb gehoord dat ze dol zijn op koolzaad, maar ook erg stekerig worden. Iemand deze ervaring?
Dit is heel verschillend. Soms moet je benen maken.
Een andere keer kun je zonder kap de volken nakijken.
Het kan tegenwoordig anders zijn, de laatste 12 jaar niet meer naar het koolzaad geweest.
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Koolzaad

Bericht door bee-tree » vr 04 apr 2014, 00:39

Santtu Pikkarainen schreef:Schrik we niet van als je bijen agressief worden, ik heb gehoord dat ze dol zijn op koolzaad, maar ook erg stekerig worden. Iemand deze ervaring?
Goede morgen Sannttu c.s., momenteel zijn de koolzaadrassen Erucazuurarm (of vrij van dat prikkelende zuur).
Het lijkt op Mosterdzuur dat rijkelijk aanwezig is in de Mosterdplanten . Die zijn verwant met Koolzaad.
Als ze op Mosterd vliegen is de kans op 'kwaje' bijen groot. Je moet niet in de volken werken op 'n snikhete middag.
Dat geldt ook voor Koolzaad , al is dat zuurarm. Het beste tijdstip is 's morgens heel vroeg als het nog koel is.

Moet je 'n koolzaadveld delen met andere imkers, dan raad ik je aan met de boer te overleggen dat de verschillende
imkers ver uit elkaar moeten staan om verschillende redenen.
1. Als ze op één rij staan en ééntje heeft veel volken die binnen 'n uur 'gedaan' moeten zijn, dan kan de hel losbreken
door roverij, zeker als de dracht tegenvalt. Sneljassen maakt zelfs de als zachtaardig te boek staande rassen geprikkeld.
De tweede imker kan beter z'n biezen pakken en een dag later z'n volken behandelen.
2. De boer moet beseffen dat het voor een betere bestuiving nodig is dat de volken verspreid staan, net als bij het fruit.
3. De boer moet beseffen dat het besmettigsgevaar verkleind moet worden; dus hij moet de imkers niet dwingen op 'n kluit te staan.

Voorlopig laat ik het hier bij. Het ligt dus niet aan het Koolzaad maar aan de weersomstandigheden en de imkerwerkwijze. B3

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Koolzaad

Bericht door Cor Van Pelt » vr 04 apr 2014, 03:33

Bee-Tree.

Ik woon midden tussen de 49 en 50 breedte graad. Het klimat is hier wel wat anders dan in Nederland. Soms lange winters.Soms -30C. Er bloeit nu nog niks. Volgende week gaat het warmer worden plus 12-16C. Ik weet niet waar koolzaad hier het beste groeit. We hebben hier zand gronden,klei grond en vanalles er tussen in.
Groeten uit Alberta.

Voor vergelijking: Op Juli 22,2014 hebben wij hier 15 uur,30 minuten en 3 sec. dag licht.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Koolzaad

Bericht door bee-tree » za 03 mei 2014, 09:08

Goede morgen Cor, het is al weer een maand geleden dat je me ingelicht hebt, Bij jullie, met een landklimaat(?)
zal het Koolzaad nu volop in bloei staan. Hier, op de Groninger klei- en zand- en dalgronden, is de bloei over
het hoogtepunt heen. Sommige velden ogen al behoorlijk groen.
De meeste Koolzaad wordt op de kleigronden verbouwd. Daar heeft ze minder last van droogte. Kleibodem
houdt beter water vast. Kleiboeren hebben niet zo veel regen nodig als zandboeren.
Wanneer de imker de keuze heeft tussen Koolzaad 4 km van huis af op zandgrond en 24 km van huis af op kleigrond,
kiest hij voor plaatsing op klei. De honingopbrengst is meestal 2 keer zo groot. (Even 'n grapje er tussendoor:
'n Imker die z''n volken op zandgrond had staan zei tegen de 'klei-imker', "mijn opbrengst is één keer zo groot als
de jouwe " dus ik kan me dat geknoei met kilo's klei onder m'n laarzen besparen, want ik heb evenveel kilo's honing.)

Toen ik met 'n collega-imker de volken half april naar het kleikoolzaadveld bracht, moesten we over een maaipad
van 200 meter lang. Op het eind was het een modderbad. We hebben de kasten wel kunnen plaatsen, maar
bij vertrek kwamen we vast te zitten, notabene met lege aanhanger. De boer was telefonisch niet te bereiken.
Gelukkig waren we met twee auto's. Eén stond op de verharde weg. Daarmee hebben we de boer kunnen bereiken.
Het was etenstijd. De jong boer stond ons vriendelijk te woord met 'n baby op de arm en 'n zoontje naast zich ,
Hij had het zó druk, dat hij telefoontjes van imkers aan de lijn niet meer opnam. Hij heeft ons na 'n uurtje uit de
voormalige Dollardbodem, waarop we 'autobreuk' geleden hadden, naar de weg gesleept met z'n trekker.
Hoe doen jouw bijen het momenteel Cor ? Is er bij jullie ook 'n drachtpauze tussen voorjaar en zomer ? Zj.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Koolzaad

Bericht door Cor Van Pelt » za 03 mei 2014, 14:56

Hallo imker vrienden.

Er wordt hier geen winter koolzaad geteelt. De boeren zijn nog maar een paar dagen op het land. Een erg laat voorjaar hier. Vanmorgen nog een dun laagje sneeuw op de grond. Laats Dondedrdag,was het in de middag 25C. Toen werd er een klein beetje stuifmeel gevonden. Anders is er nog geen aktievteit bij de bijen. Dus: Koolzaad moet nog gezaaid worden.
Groeten uit Alberta.
Cor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten