Waar vliegen de bijen nu op.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:
Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Matts Vos » ma 17 mar 2014, 14:23

Natuur en dus ook bijen weten heel snel of iets wel of niet goed voor ze is zo heb je bv in yellowstone national park waterbronnen die uiterst giftig zijn en geen dier die er ook maar aan denkt om daar uit te drinken ;)

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door petro » ma 17 mar 2014, 15:08

Pieter het is Skimmia.
Petro
Pieter schreef:Deze jaren-zeventigplant (naam weet ik niet) was vandaag een bron voor oranje stuifmeel.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » ma 17 mar 2014, 18:37

Matts Vos schreef:Natuur en dus ook bijen weten heel snel of iets wel of niet goed voor ze is zo heb je bv in yellowstone national park waterbronnen die uiterst giftig zijn en geen dier die er ook maar aan denkt om daar uit te drinken ;)

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.
Matts ik hoop dat je gelijk hebt, dan heb ik een zorg minder. Maar als ik dóórdenk , dan zou dat ook voor de mens
moeten gelden. Maar ik kan niet proeven of er fungiciden en bactericiden in 'n slagroomtaart zitten, of die van de
echte banketbakker komt of uit de fabriek. Ik ga er maar van uit dat de dosis heel laag is, en onze lever ze
onschadelijk kan maken, als die er teminste de tijd voor krijgt. Daarom hebben taartpuntjes een standaardmaat.
Wie zich echter te buiten gaat aan een halve of hele taart kan nadelige gevolgen ondervinden omdat de lever het niet aan kan.
Onze bijen worden beschermd tegen gulzigheid doordat ze hooguit 5 keer per werkdag ongezuiverd mineraalwater
en nectar en stuifmeel kunnen ophalen. Dus per bij. Ze lossen en verdelen hun vracht in het volk. Dus het voedsel
wordt verdund, dus het eventuële gif ook. Wat ze wel aan schadelijke stoffen binnen krijgen, kunnen ze met de buisjes
van Malpighi uitscheiden. Een ander verhaal wordt het, als ze besproeid worden of meer dan 5 vluchten maken
per dag. Kortom, ik durf momenteel mijn bijen mijn 'eigen mineraalwater' in één van de regenwaterkroegjes aan te bieden.
Ik doe het alleen in de tijd dat er nog geen honingkamers op de volken staan. Toch hou ik m'n buurvrouwen onkundig van
de samenstelling van m'n kroegje, dat ik gekscherend tegen jullie 'Chips- en tappakroegje' noem. 'n Beetje lol mag er toch zijn ? Zj.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » ma 17 mar 2014, 22:49

Waar vliegen de bijen nu op ? Misschien had het thema beter kunnen heten: Op welke planten vliegen de bijen momenteel ?
Dan hadden we niet het ongemakkelijke onderwerp 'Waar halen de bijen water op' hoeven aan te snijden.
Misschien moet het 'Water halen' een afzonderlijk thema worden.

Ik was vergeten te melden dat hier de BUXUS met bloeien is begonnen. Ze wordt nog niet massaal bevlogen, want
het was hier bewolkt en werd maar 12 graden. Het is ook een tikkeltje aan de droge kant.
Waar de volken wel goed op gevlogen hebben van 10 tot 16 uur zijn de wilgen. In de katjes zitten de organen beter
beschermd tegen vochtverlies. De haartjes gaan s'nachts en overdag verdamping tegen.

Ik wil tenslotte 'n plant noemen die het vorig jaar voor 'n record aantal reacties heeft gezorgd; de Reuzebalsemien.
Het duurt nog even vóór ze gaat bloeien. Momenteel kom ik ze massaal tegen in het twee-bladig stadium.
De eerste twee kleine bladeren lijken in de verste verte niet op de bladeren die na die eerste twee hypocotylen komen.
Ze staan tegenover elkaar, hebben de omtrek van abrikozen en pruimen en appels. Dit klinkt raar, maar zoek ze zelf en
bedenk een betere omschrijving. Ik zou graag eens horen hoe de volken overwinterd hebben bij imkers die de volken
veel Balsemienhoning hebben laten houden, al is dat een lastige vraag. Overwinteren is van veel factoren afhankelijk. Zj.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door JackC » di 18 mar 2014, 12:51

Daar is hij weer: de reuzenbalsemien!
ook bij mij komt hij overal op, omgespit of niet omgespit, de zaailingen zijn overal. Ik heb vorig najaar aangegeven dat ze bij mij in tegenstelling tot 2012 in 2013 te droog stonden en geen nectar afgaven.Toch hebben mijn volken, hoewel zeer karig ingewinterd, verrassend veel voer over!
Maar voorlopig hebben we nog geen witte bijen, wel, omdat de wilg hier uitbundig bloeide met mooi weer, bijna lichtgevende geel/groene bijen: prachtig!

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door m.kolsters. » zo 23 mar 2014, 09:59

Het is skimmia, en waar de bijen gaan drinken in de vieze moddersloot op plaatse waar je gaat staan plassen en op de mesthoop en komposthoop.
Hoeveel wil je er nog meer, je kan toch niet zien waar de bij naar toe vliegt als je deze drinkplaatse niet in je tuin hebt.
Laat het de bijen zelf maar bepalen wat ze willen drinken en waar ze op vliegen, we kunnen er niet veel aan veranderen.
En als dat wel kan zijn ze in een paar jaar dood ( de bijen dan )
Maar ik wil wel foto's maken waar de bijen hier in het dorp gaan drinken, heb een foto dat de bijen telkens aan de watert kraan komt drinken.
Bijlagen
beersedag 2013 082 (600x399).jpg
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door alfa vulgaris » zo 23 mar 2014, 10:41

Lichtgevend geelgroen....aalbes?

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Matts Vos » zo 23 mar 2014, 14:23

Bij de vereniging hier drinken ze bij een meertje dat dienst doet als overstort van een riool, maar ook bij het beekje met schoon water iets verderop. T maakt ze niet veel uit dus lijkt me

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Hans van der Post. » zo 23 mar 2014, 17:06

alfa vulgaris schreef:Lichtgevend geelgroen....aalbes?
Even kijken op de bloeiende aalbes struik hoewel.............. ik zit 200 km zuidelijker en mijn aalbessen struiken staan nog niet in bloei. :)
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door alfa vulgaris » zo 23 mar 2014, 19:49

Hier toevallig eergisteren gekeken kon ik net de eerste bloemknopjes zien tussen de schutblaadjes van de aalbes.
Je bent toch met me eens Hans dat het aalbesstuifmeel duidelijk voldoet aan de omschrijving lichtgevend geelgroen.

Heb de indruk dat door de aanhoudende zuidenwind deze "winter" het verschil in bloeimoment over de hoogtegraden kleiner is dan andere jaren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten