Waar vliegen de bijen nu op.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » di 08 apr 2014, 00:51

Maandag 7 april 2014 zal me nog lang heugen. Om 11 uur ontdekte ik op één van mijn Drentse Krentenbomen
enkele bijen. Ze zaten geen moment stil op de bloemen, ze vlogen ongedurig vlak er boven en leken er
tegen aan te botsen. Er zaten bijna volle bruingele stuifmeelklompjes aan hun achterpootjes.
De verzameltechniek verliep als volgt: tegen de helmknopjes van de meeldraden botsen, met de voorpoten
het losgeraakte stuifmeel grijpen, het stuifmeel vliegend naar achteren werken , de korfjes in.
Toen ben ik snel naar een houtwal gegaan die uitsluitend uit Drentse Krentenboompjes bestaat.
Ongelooflijk. Voor de eerste keer in 40 jaar hoorde en zag ik Krentenbomen vol zoemende bijen, bezig met
het verzamelen van stuifmeel. Ik was er blijkbaar op het juiste moment.
Het zal wel net zo zijn als met Boekweit. Er zijn bepaalde uren en weersomstandigheden dat de bijen er van kunnen
profiteren. De zon scheen er op, de luchtvochtigheid was 70 %, de luchtdruk 1019 millibar, nu en dan een zwakke windvlaag.
Blijkbaar heb ik in het verleden de Krentenboombloei nooit onder de genoemde zoele omstandigheden gespot.
Het was de eerste maandag van de maand, 10 sirenes klonken me niet als alarm in de oren maar als muziek.
Op de thuisstand werd in tegenstelling met gister weer overdadig veel stuifmeel aangevoerd. Gelukkig heb ik de volken
dit jaar extra veel ruimte gegeven om alles te bergen. Donderdag verwacht de boer volken op z'n land. De kasten zijn nu al
loodzwaar. Maar beloofd is beloofd. Hij rekent op een goede oogst van Koolzaad en 2 potten honing per volk. Zo hoort dat ! Zj.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door hansjochem » di 08 apr 2014, 07:53

Is het niet te laat voor koolzaad? Het staat hier-rotterdam- al weken in bloei.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Matts Vos » di 08 apr 2014, 12:39

Langs de snelwegen al een hele tijd ja maar hier in de achterhoek is het pas een cm of 20 hoog op de akkers, sporadisch een geel bloempje.

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

Bartje26
Berichten:33
Lid geworden op:di 09 apr 2013, 21:55
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Bartje26 » di 08 apr 2014, 14:27

frank27 schreef:Machtig interessant die pollen-kleurenkaarten. Bestaan er ook dergelijke kaarten specifiek toegesneden op de Nederlandse flora? Welke kleurendeterminatiekaart is de best bruikbare? Een kaart die de kleuren en uitleg geeft afhankelijk van de tijd van het jaar lijkt me het makkelijkst. Iemand ervaringen?

Ik zag op imkerpedia deze info http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Pollen

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door buzzer » di 08 apr 2014, 14:30

Matts Vos schreef:Langs de snelwegen al een hele tijd ja maar hier in de achterhoek is het pas een cm of 20 hoog op de akkers, sporadisch een geel bloempje.

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.
Hoe is het mogelijk..... hier 26 km westelijker staat het volop in de bloei! ( zomerkoolzaad of winterkoolzaad maakt het verschil)
Alle begin is (bij) zonder honing.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door hansjochem » di 08 apr 2014, 14:38

Voor zomerkoolzaad is het nog veel te vroeg. Dat bloeit een paar maanden later

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Matts Vos » di 08 apr 2014, 18:29

Buzzer, ik gok later ingezaaid? Ben niet echt bekend in de agrarische sector haha

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » di 08 apr 2014, 20:44

hansjochem schreef:Is het niet te laat voor koolzaad? Het staat hier-rotterdam- al weken in bloei.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Hans wat apart dat in Rotterdam Koolzaad in bloei staat als het tenminste Koolzaad is.
Je ziet misschien Herik voor Koolzaad aan. Wat langs de snelwegen en wegbermen staat, die omgewoeld zijn,
is meestal Herik, dat als een onuitroeibaar, door boeren en wegbeheerders gehaat, ongewenst kruid wordt beschouwd,
maar door imkers als een geliefde drachtplant.
Aangezien Rotterdam als een bijvriendelijke stad in de pers genoemd wordt, waar gratis bijenbomen zijn uitgedeeld,
moet ik de mogelijkheid open houden, dat jij, Hansjochem, gelijk hebt dat het Koolzaad is. Staat het in de wegbermen
in de binnenstad ? Of bedoel je met Rotterdam ook het buitengebied zoals Maasland ?
Doordat ons zee-klimaat in West-Nederland wat milder is dan in Noord- en Oost-Nederland kan de bloei-aanvang weken verschillen.
Dat verschil komt ook door verschil in zaaimoment. Daardoor kan er bij Henk Buzzer wel al koolzaad bloeien, maar 20 kilometer
Oostelijker bij Matts nog niet.
Hier bij ons zijn er binnen een afstand van 40 km van Zuid-Oost Groningen naar Noord-Oost Groningen verschillen in
zaaimoment en dus bloeimoment. Meestal wordt Winterkoolzaad in augustus gezaaid. Door regenweer kan het later worden.
Er zijn ook rasverschillen. In de Dollardpolders worden percelen soms kaal gevreten door ganzen en knobbelzwanen en wilde
zwanen waardoor het gewas een achterstand oploopt. Er is de afgelopen winter geen koolzaad uitgewinterd. Zo zeggen de
boeren dat, als ze bedoelen dat GEEN koolzaad is uitgeroeid, uitgestorven, Imkers bedoelen er het tegenovergestelde mee.
Als je bijvoorbeeld tegen je koolzaadboer zegt: 95 % van mijn volken is uitgewinterd, schrikt hij en krijgt misschien medelijden met je. Laat hem maar in die waan. Dat scheelt je 'n bult honing. Je auto heeft toch al zoveel te lijden van dat geknoei op de klei.
Zie thema 'Reizen met de bijenvolken' B3
Zo heeft 'wartaal'toch nog enig nut.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door hansjochem » di 08 apr 2014, 21:33

Bee tree bedankt. Alle bermen staan vol met iets waarvan ik denk dat t koolzaad is maar eerlijk is eerlijk, t kan ook herik zijn. Maar een koolzaadboer die ik ken vlakbij rotterdam zegt dat ie 12 ha koolzaad heeft bloeien.
Dat is dus koolzaad. Nu vraag ik me af wat ik moet doen: naar t koolzaad gaan dat net uitkomt ( wie heeft een plek) of m laten staan bij de kersen die volgens mij met dit weer bijna zijn uitgebloeid?

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » wo 09 apr 2014, 10:47

Goede morgen Hansjochem, jij zit gebeiteld; 12 hectaren Koolzaad onder of tussen de havens
van Rotterdam. Ik had willen zeggen "Onder de rook van onze bedrijvige wereldhaven" maar mijn beeld van
Rotterdam is spoorslags veranderd door het beeld van lieflijk bloeiende Kersenboomgaarden en gele
Koolzaadbloemenvelden. Jij staat net als ik voor een moeilijke keuze. Als je veel volken hebt kun je een gedeelte
alvast naar het Koolzaad brengen. Gister heb ik tussen de buien door, 100 bloeiende kersenbomen op een paar
honderd meter van mijn volken af, gespot. Er zijn nog 20 % gesloten knoppen te zien. Dat lijkt me de moeite waard
om nog wat volken daar op te laten vliegen. Het zijn Krieken , een van de vele rassen van Prunus avium L., de Zoete kers.
Hier bloeit momenteel ook een Gronings ras van Prunus Cerasus L. ofwel Zure kers. Het ras wordt Westerleese kers
genoemd. Sommige mensen zetten deze alternatieve Morellen op brandewijn.
Waarschijnlijk vliegen jouw bijen net als die van mij momenteel ook nog op een beroemde Esdoornsoort die veel langs
wegen en straten is aangeplant. Het is de Suiker-Ahorn , Acer saccharum. Hij bloeit terwijl de bladeren nog maar klein zijn.
Dat de hele boomkroon er geelgroen uit ziet komt vrijwel alleen van de grote bundels bloemen.
Op de onvergetelijke afgelopen maandag 7 april , toen er dracht was 'voor drie', leverde de Suiker-esdoorns de helft van
de nectar die de wijzers van de weegschalen onder enkele volken op hol joegen. Het was 22 graden zwoel. B3
P.S. Morgenvroeg breng ik met 'n collega de eerste volken naar het Koolzaad. Het is dan 10 april 2014, 07.00, 7 C. Z.W.1

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten