De heide honingt!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: De heide honingt!

Bericht door Bart de Coo » do 26 aug 2010, 23:36

De omstandigheden beginnen verdacht veel op 2007 te lijken: zeiknat, broeierig weer. Het interesseert de bijen allemaal niets: die blijven maar honing aanslepen. De dracht lijkt nu zo goed te zijn, dat zelfs hier in Dieren de kasten vollopen, terwijl er toch bijna geen heide groeit hier, op een achtertuintje en een plantsoentje na.

Zo keek ik gisteren heel even in een tienramer waar een oudemoerzwerm van 1 juli in zat. Doorgaans heb ik heel weinig vertrouwen in oude moeren die voor de tweede keer zwermen, maar deze dames gaan echt helemaal los. Ze zaten gisteren op 6 ramen broed en hadden de andere vier ramen volgepropt met honing. Het verzegelen is begonnen. Oei, dat wordt dus inwinteren op heidehoning. Nou ja, als ik er nog een plens suikerstroop achteraan gooi, dan kan het meevallen.

Ook de zomerdracht was spektaculair hier. Zo heb ik een korf staan met een nazwerpje erin van begin juni. Die heb ik nog geen druppel voer gegeven. Intussen zitten de dames 'op de plank', zoals dat heet. Inwinteren is niet nodig. Die korf is nu al niet te tillen. Als het zo doorgaat, kan ik gewoon op de thuisstand raathoning achter het broednest wegsnijden.

Groet,

:dance:

Bart

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door macwlem » do 26 aug 2010, 23:45

Bart de Coo schreef:...Oei, dat wordt dus inwinteren op heidehoning. Nou ja, als ik er nog een plens suikerstroop achteraan gooi, dan kan het meevallen.
Groet,

:dance:

Bart


Sterkte! Zou ik tegen je bijen willen zeggen :pray: Lijkt me geen plan om op heidehoning in te winteren.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door AndreasH » vr 27 aug 2010, 08:51

Inwinteren op heidehoning, dan kun je in het voorjaar de stront uit de kasten scheppen....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door renske » vr 27 aug 2010, 09:55

Ik ben beginnend imker met 1 volk. Vlakbij is een heideveld. Nu hoor ik dat inwinteren op heidehoning niet goed is, maar ik kan ze toch moeilijk verbieden ernaartoe te gaan (ze luisteren nog niet erg goed, gaan ze waarschijnlijk ook nooit doen). Ik ben ze nu aan het inwinteren met suikerwater, verder kan ik toch niet vermijden dat ze heidehoning opslaan?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door AndreasH » vr 27 aug 2010, 10:04

Hoi Renske,

Wat ideaal zou zijn, inwinteren nog voordat de heide bloeit. Als je er op tijd mee klaar bent kun je vervolgens de kantramen eruit halen en vervangen door uitgebouwde. Die zullen ze dan vullen met heidehoning. Als de dracht dan daadwerkelijk voorbij is de kantramen weer verwisselen voor de ramen die ze eerst gehad hebben (met gewoon voer). Deze manier zou dan toch wel een manier moeten worden die je in je imkermethode meeneemt. Je moet immers rekening houden met de winterbijen en varroa bestrijding.

Praat er eens over met wat mensen op de bijenvereniging, die zullen zeker met hetzelfde 'probleem' zitten en er een manier voor gevonden hebben.

Groeten,

Andreas
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door Bart de Coo » vr 27 aug 2010, 11:17

Wat Andreas schrijft, is helemaal perfect inderdaad: winter in, verwijder wintervoer om ruimte te maken voor heidehoning, verwijder de heidehoning, hang de voerramen terug.

Maar mijn ervaring is dat het wel meevalt met het inwinteren op heidehoning, zelfs met de langdurige, strenge winter van afgelopen jaar. Het probleem is, zoals wij allen weten, dat heidehoning erg veel eiwitten, vitaminen en mineralen bevat, veel meer dan andere honingsoorten, tot wel 3X zo veel, waardoor de darmen van de bijen veel meer belast worden, waardoor je na een lange winterzit te maken kunt krijgen met de voorjaarsbuikloop of de 'roer', zoals ze ook wel zeggen.

Je kunt er denk ik nog andere dingen tegen doen. Winter bij voorkeur grote volken in. Die verbruiken relatief veel minder voer, omdat de bijen zich veel gemakkelijker warm kunnen houden. Zo had ik dit voorjaar met één volkje problemen. Dat bezette maar twee minipluskastjes. Dat werd strontscheppen inderdaad. Wacht verder met inwinteren totdat de heidedracht voorbij is. Dan zullen de bijen de heidehoningvoorraad als laatste aanspreken en niet zo ontzettend lang op heidehoning hoeven te overleven.

Maar nogmaals, het valt mee, is mijn ervaring. Misschien staat er ook nog wel een groot voordeel tegenover. Dracht is immers altijd goed voor de bijen, nietwaar? Mijn volken hebben op dit moment grote broednesten, ze halen veel stuifmeel en nectar en dat precies op het moment dat de eitjes voor de winterbijen gelegd gaan worden. Echt catastofaal kan die heidedracht nooit zijn natuurlijk.


Groet,


Bart

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door petro » vr 27 aug 2010, 12:01

Wat ik indertijd leerde en ook toepaste(ingeval, al heidehoning in de kast,zoals in dit geval),Voer de bijen gewoon de volledig aangegeven hoeveelheid(dus niet minder)Ze eten eerst de suiker en pas(als nodig)in het voorjaar de honing.
Ik had vroeger vaak honing in de kasten(ook heide) en uit ondervinding weet ik dat het ook zo gebeurt.
Dus maak je niet al te veel zorgen daarover,raad je wel aan zoveel mogelijk het wintervoer tegelijk te geven.
Dat meer om er zorg voor te dragen dat de suiker zoveel mogelijk bij elkaar wordt opgeslagen.
petro

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door renske » vr 27 aug 2010, 13:53

Bedankt allemaal,
De methode van Andreas lijkt me we wat, ga ik volgend jaar doen.
Kun je de raten met heidehoning later in het jaar nog gebruiken (in de zomer bedoel ik) of krijgen de bijen er dan ook nog last van, want ivm varroabestrijding kan je de honing niet oogsten natuurlijk.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door AndreasH » vr 27 aug 2010, 14:11

Een van de eigenschappen van heidehoning is dat het heel erg snel kristaliseert. Daar zul je dus rekening mee moeten houden. Tegen de tijd dat je een ander volk ermee zou willen stimuleren zit het al rotsvast in de raat en denk ik dat de bijen er nog maar weinig lol aan zullen beleven.... Ik zou zeggen, slingeren die handel!
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De heide honingt!

Bericht door pieter1 » za 28 aug 2010, 09:51

AndreasH schreef:Een van de eigenschappen van heidehoning is dat het heel erg snel kristaliseert.


Een eigenschap van heidehoning is dat het juist heel laat kristaliseert.

In de volgende link nog wat extra info: http://edepot.wur.nl/141672

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten