Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 03 feb 2004, 12:14

Het onderwerp van deze artikelenreeks is veranderd van "Giftige honing" in "Jacobskruiskruid: giftig of niet?"
Bovendien heb ik de reeks verplaatst naar de rubriek "Dracht" waar zij beter tot haar recht komt.
mvrgr,
Els Kleijnendorst
rubriekbeheerder

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Æbe » vr 06 feb 2004, 00:14

""Ze zullen in Engeland toch niet voor niets zo'n uitroei maatregel treffen.""
jaren geleden ben ik eens in Engeland geweest,toen viel het mij op dat er heel veel regels waren en voor de veiligheid loopt haast iedereen daar in het oranje,dus verbaast het mij niets dat ze de plant daar willen uitroeien,wat ze niet zal lukken,daar hebben we in nederland wel ervaring mee,ik denk aan de distelverordening,een composiet raak je niet snel kwijt er komt er gemakkelijk 1 bij,bv het Bezemkruiskruid die via de rivier ons land door trekt,waarop wel veel insekten op vliegen
ps. in Kampen is hij nog niet aanwezig zelfs mijn zaailingen floreerden niet .
Æ.

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door lamheuv » vr 06 feb 2004, 01:24

Hallo allemaal,
Hennie en Albert, ik ben het eens met het commentaar van Wim Joosten.
N iet te gauw oordelen en maatregelen willen treffen.

Ze zullen in Engeland toch niet voor niets zo'n uitroei maatregel treffen.
Maar je paard verliezen doet zeer, bijna net zo zeer als je kind verliezen'¦'¦

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door maartenkleijne » vr 06 feb 2004, 10:13

Het uitzaaien van jakobskruiskruid is onbegonnen werk. Ik heb het herhaaldelijk in mijn ecologische tuintje gezaaid en geplant, maar altijd is het binnen een paar jaar verdwenen.
Ik denk dat het wel overal groeit waar het kan groeien. Vooral in het voorjaar heeft het veel zon nodig, en het verdwijnt zodra er gras of andere planten overheen groeien. Het uitzaaien door waterschappen kan ook hoogstens een tijdelijke populatie opleveren die binnen een paar jaar vanzelf verdwijnt.
Wat nog gebeurt: een paardeweiland dat overbegraasd wordt op droge zandgrond kan jakobskruiskruid aantrekken, zoals op andere gronden paardezuring.
Het zaad van jakobskruiskruid is op de westenwind vanuit de duinen alomtegenwoordig, uitzaaien heeft geen enkele zin, of je nou voor of tegen bent. Ik zelf ben voor omdat de bijen er zo graag op vliegen.
Op de genoemde braaklanden in Amerongen die enkele jaren bezaaid met jakobskruiskruid waren, beginnen nu andere planten en grassen ook al weer de overhand te krijgen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door maartenkleijne » wo 18 feb 2004, 12:18

Jacobskruiskruid (Senecio jacobaea): Bij inname van grotere dosis of langdurig gebruik treedt leverbeschadiging op. Bovendien is bewezen dat de alkaloïden in de plant kankerverwekkend zijn.

Bovenstaande omschrijving vond ik in een overzicht van 'giftige planten'. Conclusie: ongevaarlijk maar nog net giftig genoeg om in de lijst de mogen staan.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Æbe » wo 18 feb 2004, 22:21

kruiskruid,senecio is 'giftig'dat had linnaeus rond 1779 al waargenomen,uit proeven die hij deed met koeien,geiten,schapen,paarden en varkens en merkte op dat schapen en paarden van nature deze planten lieten staan en concludeerde daaruit
dat die planten dan schadelijk waren voor die dieren.
groeten,Æbe

Æ.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door kole.amj » do 19 feb 2004, 09:31

Dames,Heren,

Jammer dat 2 groepen dierenliefhebbers zulke tegenstrijdige belangen
hebben.Vooral hier de bijenhouders trekken ten strijde op de fiets om te zaaien.Straks trekken de paardenliefhebbers op hun rossen ten strijden en vertrappen de her en der verspreid staande kasten,paarden en bijen zijn toch al niet zulke grote vrienden.Maar gelukkig onze
grote natuur is veel verstandiger de dieren hebben geleerd niet van de planten te eten mits ze vers op het veld staan.In het hooi daarentegen is het kruid niet meer of moeilijker te onderscheiden.
Het hooi met de mogelijkheid van vermenging met JACOBSKRUID is niet leverbaar aan paardenliefhebbers dus zal de exploitant van hooiland dit kruid wel weghalen alvorens te maaien.En als Maarten zegt dat de plant dit "weghalen" slecht verdraagt is het probleem snel weg en blijven alleen "wilde plekken" over en kunnen onze collegea naar eigen
baat wildzaaien.WILD-WEST in de polder.
Over samenwerken gesproken.

Groet,
A-3

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door hkeijzer » do 19 feb 2004, 12:47

Jacobskruiskruid (Senecio jacobaea) staat in de topvijftig van de gele bloemen van De Vlinderstichting.
http://www.vlinderstichting.nl/page.asp ... PageID=143
Deze plant is 'vriendelijk' voor vlinders en andere insecten. De plant is ook ogenomen in de plantenlijst van De Vlinderstichting. Gelukkig wordt er steeds minder 'uitgeroeid' en meer rekening gehouden met de natuur.
Deze prachtige rode sint-jacobsvlinder zal dan ook worden 'uitgeroeid' als het Jacobskruiskruid wordt bestreden.

Afbeelding
Foto: Wim Klein Schiphorst

Vriendelijke groet,
Harry

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Æbe » vr 20 feb 2004, 00:40

l.s.
Er blijven nog genoeg compositen over,een daarvan wil ik wel aangeven ,waar alle dieren en ook mensen baat bij hebben,en wel
Solidago virgaurea,echte Guldenroede,Gulden-wond-kruyd,is dus niet giftig maar heilzaam , groeit ongeveer op de zelfde grond als jacobskruiskruiden ,waarop bijen ook nog graag op vliegen en om de liefhebbers onder de lezers tegemoet te komen,stel ik wel zaailingen beschikbaar,zolang de voorraad strekt,
bij bezoek aan de heemtuin van de Gemeente Kampen.
groeten Æbe.

Æ.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid: giftig of niet?

Bericht door Wim Joosten » vr 20 feb 2004, 16:12

hkeijzer schreef:
Gelukkig wordt er steeds minder 'uitgeroeid' en meer rekening gehouden met de natuur.
De prachtige rode sint-jacobsvlinder zal dan ook worden 'uitgeroeid' als het Jacobskruiskruid wordt bestreden.

Vriendelijke groet,
Harry
Vroeger werd deze plant fanatiek bestreden door de boeren en kwam de plant op een bepaald moment niet veel meer voor. Maar door ander bermbeheer is deze plant veel uitgezaaid en komt daarom dus weer veel voor. Inderdaad dus vreemd dat verschillende partijen zo weinig rekening met elkaar houden en dus elkaar dwars zitten.

Overigens is deze vlinder zelf ook veel bezig met het verdelgen van het Jakobskruiskruid en dus zichzelf. De rupsen van deze vlinder eten de planten helemaal op voordat deze in bloei komt. De plant zal dus daarom op die plek helemaal uitsterven ware het niet dat de rupsen weer gegeten worden door een sluipwesp.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat mieren deze planten ook beschermen tegen deze rupsenvraat wanneer er luizen op zitten, die door hun gemolken worden.
Om deze redenen blijven er altijd wel weer enkele exemplaren over, die weer voor vermeerdering zullen zorgen.



Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten