Telt de heide niet meer mee?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Lammert van Beek » wo 14 sep 2005, 21:45

Piet Jager schreef:
Op 10 sept. begonnen met slingeren.
Wat een heidehoning en wat een superieure kwaliteit!
Jammer dat er zo weinig liefhebbers zijn voor heidehoning!
!Piet
Hallo Piet,

Mijn ervaring is dat ik de heidehoning al verkocht heb, voordat ik ze heb geslingerd, terwijl ik niet eens op de Veluwe woon.
Op de honingmarkt die wij elk jaar in Ugchelen organiseren, zien wij ongeveer hetzelfde beeld. Heidehoning is er bijna niet aan te slepen.
Als je nou volgend jaar weer veel heidehoning hebt en niet voldoende liefhebbers kan vinden, kom dan gezellig bij ons op de honingmarkt staan op de derde zaterdag in september.
Je raakt er veel van je heidehoning kwijt tegen een goede prijs en ontmoet er ook een aantal aardige 'lotgenoten'

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Piet Jager » wo 14 sep 2005, 23:07

Dag Lammert,

1. Bepaalde dingen die je vroeger hebt geleerd, zijn nu soms achterhaald. Schotman is ook van vroeger en gebaseerd op de Engelse imkerij. Speelziek is een echte Veluwenaar en staat nog steeds open voor bijstellingen. Eerder (vroeger) kwamen de opzetters op de boekweit te staan en daarna op de heide. De heide gaf toen meestal 1x in de 7 jaar een goede oogst. In de taaie boekweithoning zaten nu juist veel onverteerbare reststoffen, die de darm belastten. Ook waren de winters toen veelal langer en soms strenger. Ik heb meerdere malen met goed gevolg bijenvolken op puur heidehoning laten overwinteren. In heidehoning zit 20x zoveel eiwit dan in gewone honing. In suikerstroop is dat uiteraard nihil.

2. In Ugchelen ben ik vroeger meerdere malen geweest. Ook heb ik daar met eigen ogen gezien, hoe sommige heidehoning-'boeren' na afloop de kratten met heidehoning weer mee naar huis moesten nemen. Ze konden hun handel niet meer kwijt of de prijs vond consument te hoog. Destijds 15 a 16 gulden per pond voor heideraathoning 1e kwaliteit en 45 a 50 gulden voor een broedkamerraampje heideraathoning bij Kees van Holland.

DE honing die je daar ziet is door een ringetje te halen. Ik was toen erg 'jaloers'. Maar na een paar jaarlijkse bezoekjes niet meer. Die honing is zo helder en zo vaak gezuiverd en zo schoon, dat ik eens ben gaan vragen, hoe men dat klaar speelde. Sommigen waren daar wat geheimzinnig over en wilden daarover niets kwijt. Anderen daarentegen waren wat opener en vertelden je over het naadje van de kous. Daarna heb ik er afstand van genomen, hoewel ik het toch een geweldige prestatie vind, wat daar wordt neergezet.

Voor mij moet de honing ZO MIN MOGELIJK bewerkingen ondergaan. Bij elke behandeling boet ze in aan levenskracht, aroma en structuur. Dus niet verwarmen, niet door kaasdoek halen, niet uit een panty wringen/draaien, niet slingeren met een electro-motor, etc. etc. Liefst zo uit de snijkraan in de pot laten vloeien. De heidehoning behoudt dan veelal haar bijzondere structuur. Maar goed, elk z'n vrije keus!

!Piet

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Lammert van Beek » do 15 sep 2005, 21:41

Piet Jager schreef:
Dag Lammert,

In Ugchelen ben ik vroeger meerdere malen geweest. Ook heb ik daar met eigen ogen gezien, hoe sommige heidehoning-'boeren' na afloop de kratten met heidehoning weer mee naar huis moesten nemen. Ze konden hun handel niet meer kwijt of de prijs vond consument te hoog. Destijds 15 a 16 gulden per pond voor heideraathoning 1e kwaliteit en 45 a 50 gulden voor een broedkamerraampje heideraathoning bij Kees van Holland.

DE honing die je daar ziet is door een ringetje te halen. Ik was toen erg 'jaloers'. Maar na een paar jaarlijkse bezoekjes niet meer. Die honing is zo helder en zo vaak gezuiverd en zo schoon, dat ik eens ben gaan vragen, hoe men dat klaar speelde. Sommigen waren daar wat geheimzinnig over en wilden daarover niets kwijt. Anderen daarentegen waren wat opener en vertelden je over het naadje van de kous. Daarna heb ik er afstand van genomen, hoewel ik het toch een geweldige prestatie vind, wat daar wordt neergezet.
!Piet
Hallo Piet,

De tijden, waar jij over schrijft, zullen ver achter ons liggen. Tegenwoordig ziet het er op de markt in Ugchelen uit, zoals op de volgende link is te zien http://213.93.210.106/ugchelen/honingmarkt/index.htm.

De imkers die in Ugchelen met honing op de markt staan, komen daar al vele jaren (Kees van Holland komt zelfs al vanaf de eerste keer en dat is inmiddels 39 jaar), en deze imkers zouden dat niet doen als zij hun kratten met heidehoning na afloop weer mee naar huis moesten nemen. Onze ervaring is dat alle heideraathoning binnen enkele uren is uitverkocht en van de heidehoning in flacons is aan het eind van de markt ook niet veel over.
De afgelopen jaren werd heideraathoning op de markt in Ugchelen verkocht voor ongeveer € 14,- per kg en potten heidehoning gingen voor € 6,- per stuk.
Komende zaterdag weten we wat de honingprijzen dit jaar zijn en de prijzen in Ugchelen zijn meestal bepalend voor de honingprijzen op de honingmarkt in Eerbeek, die een week later wordt gehouden.

Wij proberen in Ugchelen een goed kwaliteitsniveau te handhaven door middel van verplichte keuring van alle aangevoerde honing volgens het keuringsreglement van de bedrijfsraad.
Dank zij de zorg die de inzenders van honing aan hun product besteden, slagen wij daar met elkaar in.

Lammert van Beek

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Æbe » za 24 sep 2005, 23:46

het weeeer zat mee,en nog steeds.
30 raampjes raathoning en 70 potjes slingerhoning vind ik een top
6 volken staan al thuis aan de suikerdrank ,en 4 volken staan nog in het bos met voldoende heide honing om te overwinteren ,en op het beste volk staan nog 23 honingkamer ramen die niet verzegeld waren,ik heb daar nog geen ervaring mee,dus waag ik het er op,als het weeeeer mee zit wacht ik er op, totdat ze er een dekseltje op hebben aangebracht.

Æ.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Lammert van Beek » vr 30 sep 2005, 21:25

Piet Jager schreef:
Van 20 - 31 augustus is de top van de heidedracht!
De heide moet eerst verzuipen en dan branden!
Vandaag voldoet ze hier ruimschoots aan.
En ze honingt ook al!
Waarom in deze rubriek geen recente informatie over de heidedracht????
!Piet
Hallo Piet,

Het is nu eind september, we hebben de heidedracht gehad en voor het grootste deel hebben wij onze bijenvolken nu ook ingewinterd.
Mijn bijenvolken en die van mijn collega-imkers stonden net als elk jaar vanaf begin augustus op de heide in Kootwijk-Radio / Hoog-Buurlo bij Apeldoorn.
'Onze heide'

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Piet Jager » vr 30 sep 2005, 22:07

Dag Lammert,

Normaliter bloeit de heide van 10 aug. - 10 sept.
Bij het begin heeft ze ca 10 aanloopdagen nodig om tot volle bloei te komen, dat is om en nabij 20 augustus. In de periode van 20 aug. - 31 aug. ligt de top en dan moet het zeer vochtig en warm zijn. Als je in die periode bij zeer droog en zonnig weer door de heide loopt, dan stuift ze. Wordt haar omgeving door een fikse regenbui erg vochtig en is de temperatuur hoog genoeg, dan wil ze haar stuifmeel droog houden en scheidt ze nectar af. In de nectar zit een suikerbestanddeel dat het vocht uit de directe omgeving van de stuifmeeldraden aantrekt om deze maar zo droog mogelijk te houden. Vandaar die nectarafgifte, want de heide is een windbloeier met echt STUIFmeel. Er is niet alleen een aanbloeiperiode nodig van ca 10 dagen, maar ook een afbloeiperiode van 10 dagen en dan kom je bij 10 sept. uit om ze weer naar huis te halen. De top van de bloei ligt normaliter dus precies in het midden. De afbloeiperiode kan soms bij vochtige en warm weer (2005) ook nog redelijk wat honing geven, vooral als de aanbloeiperiode wat traag van start is gegaan, waardoor de top enigszins opschuift naar september. De afbloei gaat dan in eens heel snel en die periode is in dat geval dan ook korter. En zo komt alles weer op z'n pootjes terecht.

Er is veenheide en zandheide. Bij ons op de Veluwe heb je zandheide, maar de veenheide is veelal beter. Bij zandheide moet je weer naar de vochtminnende planten zoeken om het goede heideveld te vinden voor je bijen. Onder het zand dient zich namelijk een oerlaag of leemlaag te bevinden, die het regenwater niet doorlaat. Er zijn op de Veluwe velden, die nooit of nauwelijks wat geven. De beste heidevelden zijn vroeger in cultuur gebracht en de slechtste heidevelden zijn veelal overgebleven. Jonge heide bloeit korter en heeft nog nauwelijks een humuslaag opgebouwd. Oude heide bloeit langer en heeft een behoorlijke humuslaag, die als vochtbuffer dienst doet.

Misschien heb je hier iets aan.

!Piet


,

Maatschap Hankel
Berichten:67
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds:1998
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Telt de heide niet meer mee?

Bericht door Maatschap Hankel » za 08 okt 2005, 15:06

We zijn klaar met slingeren. Vakantie ervoor en erna maakte dat we wat later klaar zijn. De oogst is goed maar we hadden het iets te hoog ingeschat. Toch een dikke 150 kg dat viel niet tegen. Wat een gigantisch werk 5 dagen mee bezig geweest. Op het einde zei ik nooit weer naar de heide maar volgend jaar ben je dat al lang weer vergeten.
Het waren 6 zeer grote volken die begin augustus 2 weken veel hebben gehaald. Toen een rustige periode en met vervolgens weer 2 weken heel heet weer. Al met al een heel goed heide jaar. Fantastisch!!!!!

Dus gemiddeld genomen, met 1/4 verlies zo'n 23 kg per volk waarvan 1 volk heel klein en 1 volk klein

Jaap en Matthijs

Hankel

Hankel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten