welke planten deel 2

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: welke planten deel 2

Bericht door bee-tree » zo 15 jun 2014, 08:29

Matts Vos schreef:Bee je blijft me verbazen met de enorme hoeveelheid kennis over het lijkt wel alles :)
Matts ik zeg van mezelf "Ik weet veel niet zeker". Je hebt mijn reactie hopenlijk opgevat als een uitdagende, in jouw stijl
van snedige opmerkingen maken ? Zij is niet kwaadaardig bedoeld.

Dat ik veel niet zeker weet had ik je al eerder willen zeggen. Ik twijfelde 'n beetje over jouw Wikkesoort,
De uitbundige wijze van bloeien en de grootte van de bloemen deden me denken aan Voederwikke die ook
in wegbermen verwilderd staat vanuit voormalige wikkevelden. De meeste wegbermen zijn te vergelijken
met akkerranden; voedselrijk en dynamisch.
Maar momenteel denk ik dat Erik Speksnijder 't bij het juiste eind heeft met Bonte wikke.
Eigenlijk moet je 'n plant in je hand hebben en met 'n loep details bekijken.

Gister zag ik na een verjaardagsviering langs het Boelo Tijdenskanaal samen met 'n florist op afstand 'n gigantisch
groot veld met witogende smalle bloemtrossen. Er gingen verschillende namen over onze lippen.
Er bloeien al aardappelvelden, maar die bloemen staan lichtelijk schermvormig gerangschikt. Bovendien zitten aardappelplanten
dikker en donkergroen in blad. Ik herkende in de handvormig samengestelde bladeren Lupine. Via een dam over 'n sloot bereikten we het veld. Het was één van de Lupinesoorten . je hebt Gele, Blauwe, Witte, Bonte Lupinen; dit zijn eenjarige soorten.
Er bestaat ook Vaste Lupine (Lupinus polyphyllus). Het zijn vooral stuifmeelleveranciers. Ze worden als sierplant gekweekt
en als groenbemester omdat ze evenals andere soorten van de Vlinderbloemenfamilie wortelknolletjes hebben, waarin bacteriën
zitten die luchtstikstof omzetten tot voedsel voor zichzelf en cultuurgewassen nadat Lupinen afsterven. We hebben enkele
planten meegenomen en alvast de halve cm dikke wortelknolletjes bekeken. Dit Lupineverhaal is vooral voor Cor bestemd. Zj.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door Matts Vos » zo 15 jun 2014, 11:26

bee-tree schreef: Matts ik zeg van mezelf "Ik weet veel niet zeker". Je hebt mijn reactie hopenlijk opgevat als een uitdagende, in jouw stijl
van snedige opmerkingen maken ? Zij is niet kwaadaardig bedoeld.
zo heb ik m ook opgevat bee :) en nou ja jaloers nee, maar benijden wel, Kennis is een grote kostbaarheid ;)

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: welke planten deel 2

Bericht door bee-tree » wo 25 jun 2014, 08:41

Onlangs zag ik 'n minuscuul klein wild bijtje geel stuifmeel verzamelen op minuscuul kleine witte stervormige
bloempjes van 'n laag over de grond groeiend wild plantje.
Bij en bloem waren even klein als de hoofdletter X die ik hier afgedrukt heb. Als je 'n horizontaal streepje
door het snijpunt van de twee schuine lijntjes van de X denkt, dan lijkt dit figuurtje op het bouwschema van de bloem,
behoudens dat de bloem in werkelijkheid vijftallig is en niet zestallig zoals de gemixte X. Kun je het nog volgen ?

Sterren stralen.Er zijn 5 stralige en 6 stralige enz. Kijk maar naar de nationale vlaggen op de gezichten van de supporters van de landenteams bij de strijd om de wereldbeker 'voet'bal. De familie waartoe het bovengenoemde plantje behoort is terecht Sterremuurfamilie genoemd.
De soort waarop het bijtje vliegt heet in de volksmond Mier en Muur en Vogelmuur. Ze groeit goed op voedselrijke grond.
Vroeger kwam ze veel als ongewenst kruid tussen akkergewassen voor. Bij vogels zoals Patrijzen viel ze goed in de smaak.
Helaas komt Muur vrijwel alleen nog voor in wegbermen en moestuintjes. Volierevogels worden er op getracteerd. Dus ook
de Chinese kwartels, mini-patrijsjes.
Misschien lukt het iemand om de wilde bijensoort die op Muur fourageert, te fotograferen. Opvallend is dat de omvang van
de stuifmeelkluiten bijna even groot is als het bijtje zelf. Ik denk dat het de Tuinmaskerbij is, Hylae-us hyalinatus. :b10:
P.S. De rangschikking van de Muurbloempjes lijkt op het sterrenbeeld Subaru. (dit even voor de autofreaks).
Matts, het woord benijden heb je waarschijnlijk gekozen, denkend aan het gezegde: "Beter benijd dan beschreid"
dus: "Men wordt liever benijd om voorspoed dan beklaagd om tegenspoed". Dat is typisch Nederlands ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten