Nectarexplosie!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Alex Mönch »

Ewout schreef:Knap dat jij weet hoe ik imker Alex ;)
Dat geef je zelf aan Ewout:
Ewout schreef:Bart, ik heb 1 'renpaard' van Hennie Kroese, maar die doet het niet opvallend beter dan de bastaardvolken
Aan de moer van Hennie ligt het niet en zoals je zelf aangaf....jij hebt geen dracht onderbreking(het zelfde als hier dus !)....CONCLUSIE :JOUW MANIER VAN IMKEREN IS DE BEPERKENDE FACTOR !!! :D
Hoe je ze blijkbaar beperkt weet ik niet,daarvoor zou ik vanaf het moment van uitwinteren tot nu alles wat je hebt gedaan moeten kunnen zien,zodat ik weet waar het verbeterd kan worden.

Even ter vergelijking...de spaarkast in mijn tuin heeft vandaag weer een broedkamer met uitgebouwde ramen onder de 2 aanwezige volle broedkamers met honing gekregen en ik heb weer 2 ramen met verse nectar uit de bovenste broedkamer onder het rooster,omgeruild met 2 lege uitgebouwde ramen,die nu in het midden van de laatst geplaatste broedkamer zitten.
De Spaarkast staat nu dus op 6 broedkamers en als het weer niet al te slecht wordt de komende week,zal de laatst geplaatste broedkamer ook weer aardig vol zitten volgend weekend.
Dit alles met een 2013 super moertje van Hennie :D op een raam vol eitjes in de bovenste broedkamer onder het rooster.
Bijlagen
2013moer.JPG
Spaarkast en Dadant.JPG
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Tjemig, daar is toch niet normaal meer mee te imkeren? Mijn grote volk staat nu op 3 broedkamers met daarop 2 honingkamers. Mijn kasten staan op een verhoging van een centimeter of 40. Ik kan er echt niet nog een honingkamer bovenop zetten, dan kan ik er niet meer normaal bij!
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Alex Mönch »

Wat ik doe,is eerst de bovenste broedkamer eraf en dan de volgende,enz enz...3 broedkamers in 1 keer gaat zelfs mij niet lukken :D
De kast staat maar een klein beetje van de grond af .
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Kroese »

Santtu Pikkarainen schreef: Ik kan er echt niet nog een honingkamer bovenop zetten, dan kan ik er niet meer normaal bij!
:lol: :lol:
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door bee-tree »

Elk jaar heb ik enkele volken waar ik een TRAPLEER bij nodig heb.
Op het internet is dat op een filmpje te zien.
Op het Koolzaad zet ik de volken niet op een stelling maar op de grond
op balkjes om de kans op een te hoge kast te verkleinen.
Het heeft nog een ander voordeel : .. de "verlengde vliegplank" hoeft niet steil te staan,
waardoor de aanvliegende bijen niet bergop hoeven te lopen. B3 :b10: :b10: :b10:

P.S. Op de Koolzaadvelden in de boomloze polders zie ik dit jaar de nodige
kasten boven het Koolzaad uittorenen. Ze staan op stellingen van 40 cm hoog, dus
iets hoger dan een bodem met broedkamer.
Mijn vraag over hoge stapelkasten is: hoe groot is de kans op blikseminslag ?
Is die groter als ze op een stelling met metalen poten staan ?
Ik wist zo gauw niet te bedenken bij welk topic deze vragen passen; moet me
klaar maken om het veld in te gaan; de zon is er weer flink bij.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Alex Mönch »

Zojuist honingkamer nr 6 met kunstraat op een Dadant kast geplaatst.
Dit volk haalt als een malle :D
Er was nog wel wat opslag ruimte in de 2 laatst bijgeplaatste honingkamers,maar tegen de tijd dat deze ook vol zijn moet de hk met kunstraat zijn uitgebouwd.
Bijlagen
dadant 6hk.JPG
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Primus »

Alex Mönch schreef:Zojuist honingkamer nr 6 met kunstraat op een Dadant kast geplaatst.
Dit volk haalt als een malle :D
Er was nog wel wat opslag ruimte in de 2 laatst bijgeplaatste honingkamers,maar tegen de tijd dat deze ook vol zijn moet de hk met kunstraat zijn uitgebouwd.

Er er naast staat nog een kunstzwerm ook! of is dit niet van dat volk?
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Alex Mönch »

Het volk in de 6 raams Dadant is afkomstig van een miniplus,die uit zijn voegen barste van de bijen.
De miniplussen houdt ik aan voor als er jonge onbevruchte moeren naar het bevruchtings station de Hoven gaan en voor wat raat honing.
Dan hoef ik de productie volken niet meer af te tappen om de nieuwe miniplussen te vullen.
Ik ga dit jaar de miniplussen ook voorzien van wat gesloten broed,zodat ze wat meer body hebben met de pas aan de leg zijnde moeren.
Bij voldoende ruimte zwermen de Buckfasten niet....het grote spaarkast volk heb ik dit jaar nog geen 1 keer de onderste 2 broedkamers bekeken...zwermen gaan ze toch niet.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Jaap v.Popering »

Alex Mönch schreef:
Aan de moer van Hennie ligt het niet en zoals je zelf aangaf....jij hebt geen dracht onderbreking(het zelfde als hier dus !)....CONCLUSIE :JOUW MANIER VAN IMKEREN IS DE BEPERKENDE FACTOR !!! :D
.
Ik moet altijd aan de jaarvergadering van vroeger denken . Wij hadden er altijd een rond 6 december .
Onze secretaris was altijd de spreker over het voorbije jaar en woonde zo,n kilometer of 8 bij mij vandaan .

Wanneer hij veel honing oogstte :think: en ik had maar weinig :snooty: ,,,kon ik niet imkeren .
Wanneer ik veel honing oogstte en hij niet . :think: ....dan had ik suiker gevoerd :o

Ik bedoel maar dat twee kilometer verderop heel andere aspecten mee kunnen spelen waar niemand rekening mee houd ..

Jaap v P
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nectarexplosie!

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Zondag sprak ik een mede-imker uit Ermelo, hij stond bij mijn kasten te kijken. Zijn kast (hij heeft maar 1 volkje) staat hemelsbreed zo'n 2,5 km van mijn kasten. Hij had nog helemaal geen honing in de kasten, terwijl mijn bijen afgelopen vrijdag nog veel verse nectar in de kasten hadden. Ik vermoed dat mijn honign naar blauwe bessen smaakt... :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten