Status Heide?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » do 26 aug 2004, 23:35

Leuk, Hennie,

laat maar horen/zien wat je tegenkomt ...

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Kroese » za 28 aug 2004, 21:23

Kroese schreef: Een prima kerel, die niet alleen mollen kan vangen,
Ik neem de camera wel mee.
Hennie...
Die aardige mollenvanger heeft zich toch echt vergist deze keer. Ik ga altijd maar met 5 volken naar de heide, maar wel met flink bijen erin. Ik had geen rooster geplaatst, en 3 van de 5 hebben alle 10 raampjes volledig uitgebouwd. De andere 2 hebben raam 1 en 10 alleen een schijf uitgebouwd. De ramen worden al flink verzegeld. Het moet wel heel slecht worden, wil ik niet met een flinke oogst Heideraat honing thuis komen. De camera heb ik helaas vergeten, maar die neem ik de volgende keer wel mee. Dan te bedenken dat ik thuis toch wel zenuwwachtig werd, vwb de voedsel voorraden. Het weer lijkt me de komende dagen niet zo slecht. Een bui tussen door, en af en toe een zonnetje, waarbij de temperatuur oploopt tot 22 a 23 graden zijn prima. Vanmorgen konden we bij dat zonnetje de heide ruiken. Ze hebben gehaald vandaag. Ze ploften met dikke ko*ten op de vliegplank.
Suc6,
Hennie......

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » za 28 aug 2004, 21:57

Hennie, maar wellicht ook anderen,

ik lees steeds weer over heideraathoning.
Wellicht niet zo'n slimme vraag, maar wat is hier toch de bedoeling van ?
Als je met 5 * 10 raampjes raathoning thuiskomt, wat ga je er dan vervolgens mee doen ?
Je zult vast niet zelf alles vanuit de raat gaan oppeuzelen, maar hoe ga je het verder verwerken ???
M.a.w. : Hoe bewerk je 50 raampjes heideraathoning zodat ze voor verkoop of om weg te geven geschikt zijn ?
Verder viel me tijdens mijn trip naar de heide op dat er relatief veel korfen staan.
Staan deze er ook voor raathoning ?? Ze lijken me n.l. iets minder efficient dan kasten ...

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Kroese » za 28 aug 2004, 22:21

heidecap schreef: Als je met 5 * 10 raampjes raathoning thuiskomt, wat ga je er dan vervolgens mee doen ?Groeten, Thomas
Er worden wel hele raampjes opgekocht, maar die generatie is aan het uitsterven. De mooi verzegelde stukken kun je uitsnijden en in plastic bakjes verpakken, als brokhoning. Je kunt het ook uitpersen, maar dat vind ik zonde van zo'n kwaliteits produkt.
De was is vliesdun. 30 gram eigenbouw in een raampje kan wel 3 pond HH bevatten. Door de ouderen een zeer gewaardeerd produkt, de jongere generatie kent het niet, maar koopt wel eens wat voor Opa of Oma. De Eerbeekse markt is een traditionele Heideraat honingmarkt van oudher.
Hennie.........

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » zo 29 aug 2004, 21:27

Piet Jager schreef:

Zelf sta ik nog niet op de heide!
Misschien eind deze week / begin volgende week!
!Piet
Ha, die !Piet !

Nu ben ik eigenlijk wel een beetje benieuwd of je al op de heide staat. Het weer ziet er vooral de 2e helft van de week prima uit ...

Groeten, Thomas

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Piet Jager » ma 30 aug 2004, 11:58

Nee THomas, nog steeds niet!

In verband met mijn 'Buca-project' moest ik begin augustus nog 5 jonge moeren stand laten bevruchten. De omgeving-imkers staan dan allemaal op de heide. Dus mijn 'eigen' bevuchtingsstation is dan aardig zuiver. Op 1 april had ik nog 1 Buckfastvolk en 1 Carnicavolkje in een Apideakastje. Nu heb ik er 11 volken, waarvan 9 opzetters en 2 drachtvolken. Juist deze 2 drachtvolken hadden nog de goede darren. De 5 jonge moeren zijn nu allemaal aan de leg, maar zitten nog in hun bevruchtingskastjes.

De heide raakt nu een beetje uit het vizier. Heel, heel misschien, alleen bij heel goede vooruitzichten, wordt het woensdagmoren of donderdagmorgen, Maar ik moet eerst mijn stekkie weer in ogenschouw nemen om te kijken of het nog wel de moeite waard is.

!Piet

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Status Heide?

Bericht door Frans vanTongeren » di 31 aug 2004, 10:46

Het KNMI meldt:
Natste zomer sinds vijftig jaar
(De bijen zouden pluutjes moeten hebben

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door heidecap » di 31 aug 2004, 21:38

Van mijn collega-imker die samen met mij op de heide staat kreeg ik vanavond de volgende e-mail :

Hoi Thomas

De heide is op z'n retour. Afgelopen zaterdag kon ik het niet nalaten nog even te kijken. Nog steeds is het paars, maar 't wordt minder. Dus lijkt het me tijd om de bijen terug te halen. Er komen nog een paar mooie dagen aan. Wat mij betreft mogen ze daar nog van genieten. Maar het zal toch tussen nu en 10 dagen moeten. Tussen haakjes: er is veel honing gehaald!



Dat wordt wikken en wegen Piet, de heide is op z'n retour !
En, Frans de vele regen heeft de bijen gelukkig niet kunnen weerhouden tot het halen van veel honing!
Hennie en anderen, hoe zit dat nou met het verzegelen van de honing ???
Kunnen de bijen al terug naar hun thuisbasis, of is het voor de verzegeling van belang dat ze nog 2 weken op de heide blijven staan.
Wie weet wat hier raadzaam is ?

Thanks, Thomas

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Status Heide?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 01 sep 2004, 13:32

Vanmorgen, samen, de Rietslenkroute gewandeld tussen Holten en Nijverdal (Sallandse Heuvelrug).
Prachtige hei, maar alle bloempjes (de topjes bloeien het laatst) waren inmiddels open; ik weet niet hoeveel dagen een open bloempje nog nectar afgeeft.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Status Heide?

Bericht door Kroese » wo 01 sep 2004, 19:40

Afbeelding
De bijen waren flink druk met halen. Ik mocht wel ff boven in naar de raathoning kijken.

Afbeelding
Het middelste raam was al aardig verzegeld.
Afbeelding
Het kantraam is al wel helemaal uitgebouwd. De komende dagen worden die hopelijk ook gevuld.
Afbeelding

De bijen ploffen met een dik achterlijf op de vliegplank.

De hei waar ik sta, is vrij late heide. Ik denk dat ze zeker meer dan 14 dagen nog zal bloeien. En dan dat mooie weer wat vandaag begon denk ik dat het nog wel wat wordt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten