Bijenborderplanten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » wo 30 aug 2006, 21:42

Astrantia -Zeeuws knoopje
Goede bijenplant, geeft zowel honing als pollen af.
Bloeit vanaf mei tot in de late zomer.
Een vochtige goed voedzame grond en een wat zonnige standplaats zijn ideaal voor de plant
Afbeelding
Er bestaat een grote verscheidenheid in bloemkleur van bijna wit tot rood.De plant kan ge gemakkelijk zaaien of grotere planten scheuren in het voorjaar.

Afbeelding
nog een juweeltje voor de bijenborder in groepjes van drie of vijf uitgeplant is het prachtig.Als je de uitgebloeide stengels uitknipt heb je steeds herbloei.





roger

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door Æbe » do 31 aug 2006, 00:31

Broccoletto Een oude, populaire Italiaanse groente, waarbij zowel het blad (iets pittig) als de bijna bloeiende gele bloem (als broccoli) wordt gegeten.

Afbeelding
deze groente heb ik vorig jaar gezaait,maar is toen direct doorgeschoten in een bloemenzee waar de bijen toen ook al heel goed op vlogen,de akker heb ik laten liggen,maar zwart geschoffeld tot juni en daarna het (onkruid) in rijen laten staan en hier het late resultaat
het zaad kocht ik via het Genootschap der Vergeten Groenten




Æ.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » za 02 sep 2006, 20:08

Knautia macedonica -beemdkroon-kaardebolfamilie.
nectar en stuifmeelleverancier voor onze bijen.
Afbeelding
De plant bloeit gans de zomerperiode en wordt zeer goed bevlogen bij mij.Het is een vaste plant die kan gestekt en gezaaid worden.
Stelt geen speciale eisen aan de grond.
De plant met een hoogte van 75cm weeft zich gemakkelijk tussen andere planten waar ze dan steun zoekt.

Afbeelding
Nog eentje voor een zomer lang van te genieten samen met de bijtjes.[;)]


roger

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door heidecap » za 02 sep 2006, 21:37

Roger, of anderen,

ik heb weer even hulp nodig; op welke (border)plant zou dit bijtje wat ik vandaag tegenkwam kunnen zitten ?? :
Afbeelding
voor grote afbeelding klik op foto (123 Kb)

en nu we toch bezig zijn; op welk prachtige bloemetje vliegt dit bijtje :
Afbeelding
voor grote afbeelding klik op foto (111 Kb)


Thomas

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » za 02 sep 2006, 22:12

Thomas,ik durf mij niet echt uitspreken omdat ik te weinig van de struik zie ,maar het zou kunnen een potentilla fructicosa zijn.
http://www.openbaargroen.be/catalog/ind ... AIL&id=253

roger

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door heidecap » za 02 sep 2006, 22:15

Dat is 'm inderdaad, Roger, hij staat in het gemeenteplantsoen tegenover mijn huis.
Heel erg bedankt !

Thomas

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » zo 03 sep 2006, 09:16

en nu we toch bezig zijn; op welk prachtige bloemetje vliegt dit bijtje
--------------------------------------------------------------------------
Thomas dat zal zeker wel een van de vele soorten Asters zijn die in de nazomer bloeien en goede stuifmeelleveranciers zijn.

roger

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » vr 08 sep 2006, 14:20

ECHINACEA PURPUREA -ZONNEHOED
Deze plant is oorspronkelijk afkomstig uit Noord -Amerika.
Ze levert zowel nectar als stuifmeel.
Echinacea is een opgaande vaste plant die bloeit van juli tot eind september en die een hoogte kan bereiken van 40 tot 120cm naargelang de soort.Hoe meer je de verwelkte bloemen wegknipt ,hoe meer bloei je hebt.Het is een echte zonneklopper ,want de plant heeft echt zon nodig en een rijke goed doorlatende vochtige grond om goed te gedijen.
Je kan ze vermeerderen door de plant in het voor- of najaar te scheuren ,en door te zaaien.
Afbeelding
Er is een enorm assortiment van soorten,hier onder zie je o.a de witte soort die goed bevlogen werdt bij mij.



Afbeelding
De purpere ,de meest bekende is ook een zeer goede bijen en vlinderlokker.

Afbeelding



Hier nog een laatste nieuwigheid van de echinacea's ,de gele 'Sunrise waar ik ook niets van bijen of andere insecten op zag.
Afbeelding
Hieronder een nieuwe cultivar die ik vorig jaar aankocht ,echinacea "Art's Pride' waar ik geen enkele keer een bij of ander insect heb op gezien deze zomer
Afbeelding
Voor de bijenborder zou ik zeggen dat deze twee laatsten niet aan te raden zijn ,alhoewel het zeer prachtige bloemen zijn .
groetjes



roger

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door Æbe » vr 08 sep 2006, 18:08

bijenborderplanten
deze kom je niet veel tegen ,maar ik heb hem in de tuin staan
de ZONNEKROON
Afbeelding
er zit ook wel eens een bij op,als ze niets anders te doen hebben

Afbeelding
er komen ook veel andereinsecten op af ,maar het is mij niet gelukt om een foto met een bij te nemen,verdere info. van het net geplukt
Silphium, zonnekroon
De zonnekroon en de kompasplant zijn beide lid van het geslacht Silphium en behoren tot de familie van de composieten (Compositae). Silphium perfoliatum is de naam van de zonnekroon en Silphium laciniatum van de kompasplant.
De bloemen zijn heldergeel
Silphium komt van nature voor in Amerikaanse prairies en dan met name in de prairies waar hoge grassen en planten groeien (tall grass prairies). Een zonnekroon en kompasplant bereiken een respectabele hoogte van respectievelijk circa tweeëneenhalve en drie meter; bijna de hoogte die zonnebloemen halen. De bloemen van Silphium lijken een mini-uitgave van de zonnebloem zonder afbreuk te willen doen aan de fraaie bloemen daarvan.

Je kijkt letterlijk op tegen de hoge stengels, waarop de bloemen zich in juni tot en met september zich ontwikkelen. De bloemen komen aan vertakte stengels, iets waar het geslacht om bekendstaat. Stengels met tien tot twintig bloemen is geen zeldzaamheid. De stengels zijn stevig, staan mooi rechtop en zijn vierkant van vorm. Aan de stengels bladen, die sterk ingesneden zijn en in jonge toestand iets weg hebben van een chrysantenblad.

Silphium is vooral geschikt voor toepassing in een diepe border op de achtergrond
voor de liefhebbers neem ik morgen wat stekken mee naar zwolle
en ook wat smalle aster stekken en maskerbloem zaailingen
dus als u echt wat wil hebben even een mail, andersdeel ik het uit voor wie het eerst komt en maalt!!

Æ.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door Wim Joosten » di 12 sep 2006, 16:30

De kaapse kruisbes.
In mijn volkstuin kwam een plantje op welke mijn schoffel steeds heeft weten te ontwijken. Gelukkig, want het werd een mooie plant van ongeveer 1.8 meter hoog met uiteindelijk nog mooie bloemen ook. Geen van mijn medetuinders, die ik gevraagd had, kon me vertellen welke plant het was. Wat ze me wel konden vertellen was, dat deze plant zich enorm uit kon zaaien. Verwijderen dus!
Toevallig een keer bladerend in een boek kwam ik een afbeelding tegen van deze plant. De kaapse kruisbes dus. De vruchten schijnen nog eetbaar te zijn ook nog!
Nu met deze zonnige dagen staan de mooie blauwe bloemen open en worden veelvuldig door bijen bezocht. Het lijkt soms wel of de ene bij op de andere wacht totdat deze klaar is.
Ze halen er in ieder geval stuifmeel van af. Nectar weet ik niet.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten